Topp pakning eller vannpumpe ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Taxman
Car: T4
Phone: 48865386

Topp pakning eller vannpumpe ?

Post by Taxman »

Jeg har en 93 mod T4 som bare har gått 240´- men i følge et lokalt verksted er sansynlivis topp pakningen gått føyken... Da er det vel bare skroting eller skifte til en annen gammel motor som er løsningene. Skifte pakningen er vel dyrt på verksted, og for vanskelig/omfattende å fikse selv i garsjen... Men trneger det å være pakningen som er røket?

Jeg trenger gode råd!

Symtomer: Bilen går like bra som den sansynligvis gjorde som ny, men den koker og bruker opp vannet. Den bruker ikke olje - og oljen ser helt fin ut uten spor av frostveske...

Teorier: 1) Her inne har jeg lest at sliten vannpumpe kan føre til at vannet forsvinner.
2) Verkstedet sier det sansynligvis er topp pakningen som lekker ut i kjølesystemet
3) Kan det være noe annet galt med kjølesystemet?

Er det noen som kan hjelpe meg. Bilen er så fin og praktisk for vår store familie, og vi har ikke rå til noen ny nå like etter at vi har kjøpt oss hus....

Kåre
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: Topp pakning eller vannpumpe ?

Post by Even »

Høres ut som toppakningen.Fyll opp med vann og pump på slangene til all luft er ute av systemet.Start opp bilen.Rus bilen og se om det begynner å koke i gullfiskbollen.Du kjenner om det lukter eksos av vannet.Da er det liksom ikke tvil.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Og hvis varmeapparatet er så varmt som det bør være så taler det imot at vannpumpa er gåen... Kan termostaten være tett tro?

Men som even sier, aå er det lett å se om det kommer eksos i kjølevannet. Det vil også bygge seg opp trykk fort i kjølesystemet uten at vannet må bli varmt først.

Sjekk også om det er grøt i olja. Da er det i såfall vann i den...

Jeg bytta toppakning og komplett register greier selv, men det krevde både spesialverktøy og research i forkant.
Hele jobben regner møller en og en halv dag på, men jeg gjorde det på en dag. Så det er mulig, men det er ikke så veldig lett første gangen. Jeg brukte ca 5000 på deler og 1500 på verktøy
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Det er ikke alltid lett å se om toppakningen er gåen. Stikker du innom et versted eller en NAF-stasjon, kan de måle om det er HC (HC-verdien) i gullfiskbollen. Da er det fare på ferde.
Det er jo flere steder kjølesystemet kan lekke, har jeg lest her inne, selv om jeg har vær heldig så langt.
Tror det var under i bakkant av motoren, rør og slanger til varmeapparet?
Koblingsstykket til kjølesystemet, som kun er festet med to skruer?
Vannpumpa, simmering, eller O-ringen mellom blokka og pumpa?
Andre kjøleslanger?
man må jo sjekke de enkleste tingene først, i alle fall ikek sette i gang med toppakning før alt annet er luket ut...

Det er uansett ikke grunn til å bytte bli somv om toppakningen i verste fall er røket...
Sier du hvor du bor ca., kan det hende at noen kan bistår deg med noe her?
Torbo
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

lukter det maling av kjølevannet i ekspansjonstanken så er det topppakningen. Bobler det og er det jo veldig greit. ;)

ryker vannpumpene, har de en tendens til å ryke skikkelig og ta med seg tannreima og toppen i samma slengen...

Bytte topppakning er mye greiere skuring enn å bytte motor. Som du brått er like langt med når topppakningen ryker der og... ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Post by trauMa »

Jeg låner tråden litt da jeg sliter med kjølesystemet selv.. Har ikke sett noen tegn til lekkasje, har begrenset med verktøy, kompetanse og ikke minst tid. Jeg har nogelunde samme symptomer som TS, bortsett fra at bilen ikke koker, tempraturen holder seg fint, og det blir varmt i kupéen. Men kjølevæsken forsvinner, har fylt på med ca 7dl vann to ganger nå, og i går så begynte den å blinke igjen fordi nivået var under min.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Trauma...
Varmt vann fordamper lett, så det er ikke så lett i finne lekkasjer med varm motor. Så du kan jo håpe det er noe enkelt utvendig/under...
Torbo
Der Postmeister
-
-

hadde vannet vært helt rent så. Med frostvæske iblandet vil du se lekkasjen rimelig greit. Spesiellt med rød frostvæske.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Min lekker bittelitt i o-ringen til tempsensor. Fant ikke ut hvor før her om dagen da jeg dro en tung henger opp en lang bakke og så løp ut for å sjekke :)

Mista ca en liter vann per 2 måned
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Se der ja, spørs vel om du hadde sett det om bilen hadde stått en stund, uten å starte motoren? Lavere trykk i anlegget, og om lekkasjen er rundt svarte slanger og flenser tørker, tror jeg ikke det blir lett å finne lekkasjen? Men nå er jeg verken supermekaniker eller har ungdommelig syn.
Spor av farge, rød eller grønn, kan jo vise seg, men kun om lekkasjen har vært en stund, etter min erfaring.
Er det så enkelt som Postmeisteren sier, å finne lekkasjer, kunne vel verkstedene spart seg for inverstering i trykkmålere? Eller så kunne de gitt målere til oss amatører... :roll:

For oss som ikke har godt opplyst verksted og løftebukk, vil jeg heller påstå at en vannlekksasje kan være svært vanskelig å finne mange ganger.
Jeg har også hørt om verksteder som har brukt ohorvelig mange timer på å finne vannlekkasjer i kjølesystemet.
Og om de ikke skulle finne en lekkasje, som er utvendig, kan de kanskje finne på å bytte toppakning unødig, til ganske mange flere penger...
Torbo
Der Postmeister
-
-

nå var dette en helt konkret eldre 2.4d med de beskrevne symptomer som han har nevnt og i de tilfellene hvor det oppfører seg slik har nok verkstedet helt rett: topppakning.

Dette er og en gjenganger på akkurat dette.

Dessverre er det akkurat like lett å reparere bil via nett som via telefon... Så lenge man ikke er der det skjer blir alt av kategorien "trur" uansett. Ofte har man likevel klart å finne løsningen.

Jada, man har da sliti med leiting og trykktestere og 8 par øyer samt fandens oldemor, men veldig ofte kan man klare å finne rester etter frostvæske. Og spesiellt etter rød. Reint vann kan være værre ja, for det kan jo som nevnt fordampe og synes mindre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hollajohnny
-
-
Car: t4 2002mod 2,5 tdi
Phone: 40616178

Post by hollajohnny »

har en 94 mod t4 2,4 d som skal selges som du kan ta motoren fra
den har ny reg reim pumpereim vannpumpe og ca 170000km på telleren
Pris ca 5000
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

Noen T4 motorer fra før oktober 1993 har en svakhet mht. toppakning. ("papir kvalitet"). Se her:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Zylinderkopfdichtung

Dette problemet gjaldt også min 92 2,5 bensinmotor. Jeg fikk skiftet toppakning på min for et år siden. Det passet også bra med regreimskifte.

Det kostet meg bare noen få tusen ekstra i forhold til kun bytte av regreim og vannpumpe . Jeg benyttet bilverkstdet Ski Auto AS.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Taxman

Post by Taxman »

Takk for alle gode råd og omtanke! Jeg har sjekket grundig etter lekarsjer uten å finne det. Det lukter ikke av vannet, vises heller ikke noe på motoroljen, men bilen koker litt av og til. Må nok bite i det sure eplet å skifte pakningen. Er vel greit å ta med reg reim og vannpumpe i samme slengen. Skal sjekke Ski Auto, flott med tips om gode og rimelige verksteder. Er det noen av dere som har erfaring med Svenske verksteder? Er de vesentlig billigere?

Kåre
Taxman

Post by Taxman »

PS: Bor i Spydeberg, så verksteder nær E18 mellom Sverige og Oslo er mest aktelt ang tips :)

K
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det kan være smart å sjekke toppakningen nøye med lupe og godt lys, da den kan avsløre andre ting, som lekkasje mellom to sylindre.
Så er det å bruke riktig toppakning, som flere har vært inne på her inne.
Det er vel noen markeringshakk på enden som sier noe om kvalitet og tykkelse?
Det må andre mer kyndige svare på evt. eller at du søker opp temaet?
Men du må jo være helt sikker på at du må skifte først....

To opplevelser på to år på en kamerats bil.
Verksted 1: Veivbolten løsnet etter 20 000 km, trolig på grunn av vertkstedstabbe. for lite moment...?

Verksted 2: her ble det påstått indre skader på ventiler og stempler etter motorstopp.
Da jeg tok av topplokket etter motorbytte, av ren nysgjerrignet, var det ikke tegn på kontakt mellom stempler ventiler! Men kilesporet på svingningsdemperen var dårlg og kilen knekt. kilesporet i veiva var ok? Kanskje litt endret, men vanskelig å se.
Så det å være for sikker osv.... det blir jeg aldri....
Det var derfor jeg masa så fælt på å lete maks utvendige lekkasjer først... Det var en problematikk før i tiden, men da var det også mer vanlig at toppakninger røk.
Jeg rubbet bopplokket på en tykk planslipt stålplate for å få pakninger til å sitte. Og da gikk det alltid bra. Nye glatte topper er ikke helt trygge sånn sett... I alle fal ikke om man ikke vasker vekk oljerester osv.. før montering.
Men det var før i tida og med bensinmotorer, og noe lavere moment på topplokksboltene. He går det kanskje bra uten slike tiltak? Jeg har ikek byttet på T4-eller- T5, så det må andre fortelle mer om evt.
Torbo
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Post by trauMa »

Heisann.. Kan meddele at den caravellen jeg hadde problemer med kjølinga på fikk motorhavari i Grimstad før jul. Var vannpumpa som røk. Røk skikkelig som Postmeister beskrev så fint. Så utrolig kjipt for onkel var på vei sørover til bedre mekkeforhold enn Oslos gater, for nettopp å bytte vannpumpe. Ble solgt til "gi bort" pris til en kar i Grimstad da onkel trodde motoren ikke stod til å redde, men så den på finn for ikke alt for lenge siden, og da stod det ikke nevnt noe om motorbytte. Så da kan man jo spekulere i om han har byttet motor uten å si det, eller om han bare bytta vannpumpa og noen reimer. Hvis det siste er tilfellet ville det vært kjipt for da kunne vi ha fikset det selv, og hatt bilen enda.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Der Postmeister
-
-

Ny topp, nye reimer og vannpumpe, så hadde du hatt bil i maaange år til. :mrgreen:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
nutsi

Post by nutsi »

Noen som har vært borti sprik i toppen inne i forbrenningskamrene?
Har også en topp som har vært veldig varm, plastikkstussen på venstre side av toppen var smeltet fast.
Selve toppen er plan, men frykter det kan være noe skjulte skader enda som igjen skaper trykk i kjølesystemet
Taxman

Post by Taxman »

Takk for hjelpa alle sammen. Jeg byttet toppakning, vannpumpe og registerrem. Delepriser til om lag 3 tusen + en helg med mekking. Nå går bilen som en klokke over 3 år etterpå :)
Post Reply