Løst strammehjul på dieselpumpe reim

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Båbbærn
Car: T3 1990 Coach, T4 1997 LWB
Phone: 97519367

Løst strammehjul på dieselpumpe reim

Post by Båbbærn »

Heia.

Hadde full stopp på motorveien i går, det er bare lite kult. Etter noen timers venting fikk jeg taua bilen hjem og slått på PCn. I all min gru fant jeg stort sett frem til at sånne symptomer jeg fant skyldes register ras. Det kan bli dyrt, så det er jo best å være sikker, så i dag står jeg i snøværet og skrur bil. Da jeg fikk dratt vekk raddis og intercooler oppdaget jeg at det var noe løst blekk ved dekselet rundt dieselpumpe reima. I det jeg skrudde av dekselet datt bare strammehjulet ut. Det viser seg at skruen som holder hjulet er knekt.

Image

Image

Nå er det jo da bare å få ut den knekte skruen, og sette det hele sammen. Tenkte jeg skulle bytte reg. Reima i samme slengen da jeg regner med at jeg likevel må justere dieselpumpa på nytt. Eller?

Image

Noen gode ideer om hvordan få ut skruen på enkelt vis, uten å ta ut heile motoren?

Detta er en automagisk datagenerert signatur, Daniel.
Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Løst strammehjul på dieselpumpe reim

Post by Torbo »

Det ser ut til at litt av den stikker ut, så du kan enten bruke en wisegriptang eller file litt på hver side så du får tak med en skiftesnøkkel?
Ellers kan du borre hull i den og bruke grisetapp i den for å skru den ut?
Eller migge på en kladd for å skru den ut med tang.

Om du ikke har så mye verktøy, kan du bruke meisel eller hoggjern og slå på den femti ganger så slipper gjengene og du får litt metall utover slik at du får tak på den med en tang, kanskje?
Eller meisle den i dreieretingem utover, om ikke noen bedre, så en skarp skrutrekker.
Er det nok gods utover kan du også sage spor i den med et baufilblad. Om du lager spor rundt skulle vel ikke det gjøre noe..

Lykke til!
Torbo
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Du må time pumpa på nytt for å få det helt bra ja.
Jeg ville trolig holdt dit en mutter i den dimensjon skruen har (8mm?) Og sveisa den sammen med enden av skruen, da er det enkelt å få ut skruen. Sveiser da inni hullet på mutteren altså.

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Den var smart, så risikerer man ikke å sveise fast boltbiten. Selv om vanlig minsveis ikke fester seg så bra i støpejern.
Men så var det sveis da? Aller har jo ikke det...
Jeg holder vel mest på en hvass meisel og hammer. Og desto flere slag, desto mer vibrerer gjengene seg løs fra blokka.
Borrmaskin er det vel ikke plass til?
Torbo
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

husk at ved sveising, så må elektronikk kobles fra. Det kan gå i stykker når sveisestrøm settes på. Jeg ødela en bilstereo ved sveising på en T3 en gang...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Tidligere var også vekselstrømsdynamoer utsatt. Jeg kobler alltid fra batteriet uansett..
På en gammel bil med likestrømsanlegg koblet jeg ikke fra en gang, og da røk stereoanlegget, som nevnt over...
Torbo
Neergård
-
-

Re: Re: Løst strammehjul på dieselpumpe reim

Post by Neergård »

stste wrote:husk at ved sveising, så må elektronikk kobles fra. Det kan gå i stykker når sveisestrøm settes på. Jeg ødela en bilstereo ved sveising på en T3 en gang...
Og for de som ikke kjenner til det, det holder å ta fra batteriet. Koble fra minuspolen altså...

mvh Frode Neergård.

Frode Neergård

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg vil anbefale å skifte komplett registerreimssett og vannpumpe med en gang. Jeg har vært borti mer enn ett tilfelle med havari på pumpereima, hvor bare dette har vært reparert, men hvor kamakselreima ryker i løpet av et halvår etterpå. Konsekvensene av et sånt havari er såpass store, at jeg mener det ikke er verd besparelsen ved å gamble på at resten holder. Nå har du fått den billige påminnelsen om at det er på tide..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg har ikke strammer på min AAb fra 1992. Og jeg ser at reima slenger litt ved bestemte turtall, selv om den er i strammeste laget, så jeg forstår hvorfor det ble satt inn et "avlastningshjul" (strammehjul).
Men er det mulig å sette inn på min, uten for store anstrengelser?
Last edited by Torbo on 28 Nov 2012, 22:38, edited 1 time in total.
Torbo
Rikskringkastingen
-
-

Torbo wrote:Jeg har ikke strammer på min AAb fra 1991. Og jeg ser at reima slenger litt ved bestemte turtall, selv om den er i strammeste laget, så jeg forstår hvorfor det ble satt inn et "avlastningshjul" (strammehjul).
Men er det mulig å sette inn på min, uten for store anstrengelser?
Nei. Hvis det er mulig, vil det innebære å skifte til dieselpumpebrakett fra TDI. Og sannsynligvis å maskinere topplokket for å feste bolten til den nedre venderulla. Jeg er ikke sikker på om pumpa kommer på nøyaktig samme plass, og dermed om dieselrøra vil passe. Dette blir altfor mye plunder for å reparere noe som ikke er et problem.. Pumpereima på AAB fungerer helt fint, det eneste er at du må flytte hele pumpebraketten for å justere stramminga på reima. Men det er veldig sjelden at det er nødvendig. Vanligvis monterer du bare ei ny reim, og den blir akkurat passe stram.
Henrik Engen

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det var det jeg ante. Og holder reima normalt lenge nok, er det vel bare å bytte samtidig med hovedreiema, så er problemet løst.
Jeg bare tenkte det det var en grunn til "forbedringen"?
Torbo
Rikskringkastingen
-
-

En grunn kan være at innsprøytingstidspunktet på TDI-motoren skal justeres dynamisk. Det vil si at du grunninnstiller med måleur, på samme måte som du justerer AAB'n. Men på TDI kan du så lese ut innsprøytingstidspunktet av motorstyreenheten. Både strammehjulet og venderulla er eksentriske, så du kan flytte slakken på reima fra det ene hjulet til det andre, og dermed finjustere tidspunktet mens motoren går. På 2,4 har du ingen mulighet til å lese ut tidspunktet på denne måten.
Henrik Engen

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det var litt komplisert, men jeg tror jeg skjønner. (litt, om litt)..?
- Så der er delvis mekanisk på de nyere også da, om jeg forstår deg rett?
Jeg trodde fortenning o.a. ble gjort elektronisk i pumpa på de nyere? F.eks. + for kaldstarten?
Torbo
Neergård
-
-

Re: Re: Løst strammehjul på dieselpumpe reim

Post by Neergård »

Torbo wrote:Det var litt komplisert, men jeg tror jeg skjønner. (litt, om litt)..?
- Så der er delvis mekanisk på de nyere også da, om jeg forstår deg rett?
Jeg trodde fortenning o.a. ble gjort elektronisk i pumpa på de nyere? F.eks. + for kaldstarten?
Ja, det justeres for temperatur (ikke bare kaldstart, men etter temperatur) elektronisk, men utgangspunktet må være korrekt.

mvh Frode Neergård.

Frode Neergård

Båbbærn

Post by Båbbærn »

Detta var en billig påminnelse på å bytte reg reim ja, skulle vært bytta for ca 20.000km siden, men det rare er at det var dieselpumpereim havari på denne for ca 30.000km siden, dvs ca 10k før jeg kjøpte bilen. Reima er like fin, og det nye hjulet ser like bra ut, det er kun bolten som er gåen. Kan reima ha vært for slakk så den har stått og slått på strammehjulet? Det er forresten det fremre hjulet.

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Denne skruen er trolig ikke skrudd til med riktig moment. Men dradd til ekstra for sikkerhetss skyld, sånn som mange gjør med hjulbolter. Et dekkfirma jeg kjenner til har en kasse full av hjulbolter som er dradd for hardt.
Og to av mine venner har fått dyre verkstedsbesøk på grunn av knekte hulbolter. Mest sannsynlig fordi boltene er dratt for hardt. Men hvem skal få skylden? Forrige verksted eller det før der igjen osv. Litt for mye mange ganger river bolten i stykker, har jeg funnet ut..
Beklager utskeielsen her, men jeg er litt forundret og fortvilt her, da alt fra skoleklasser til lastebilsjårører med dobbel muskelmasse drar på hjul. Lastebilsjåfører forstår jo trolig problemet, men jeg er usikker på store sterke karer...
Ikke for å henge ut noen, men jeg er vel på momentnøkkelstadiet, og stoler knapt nok på meg selv, selv om jeg har over medium antall hjulskift bak meg..

Er det noen her som har vært borte i denne problematikken?
Torbo
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Så var det å finne riktig tdc. Skal kammene på 1. Syl peke opp, eller til sidene/ned når jeg har funnet merket på svinghjulet?

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Så var det å finne riktig tdc. Skal kammene på 1. Syl peke opp, eller til sidene/ned når jeg har funnet merket på svinghjulet?

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Post Reply