Ettermontering av Isofix?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
transportøren
Car: Transporter T4 2,5tdi synkro lang 2003

Ettermontering av Isofix?

Post by transportøren »

Hei

Vi har en transporter T4 03 og en pasat 05. Ingen av disse har Isofix for barnesete. (Transporteren har utkoblet airbag på passarsjersiden). Går det an å sette inn isofix-fester til en overkommelig pris?

Noen som har erfaring med dette?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Ettermontering av Isofix?

Post by Neergård »

Tror ikke det eksisterer isofix til transporteren originalt, heller ikke vært borti noen andre heller til denne. Hadde du derimot hatt bakseterad så har de ofte (alltid?) isofix. På 2-seteren. Om det kan gå an å benytte denne ryggen (de sitter under ryggen) på forsete er for meg helt ukjent, men jeg betviler at det går. Er jo ikke den slags man foretar cowboy-mek på heller da...

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
noresp
Car: T4 2.5TDI syncro -03

Post by noresp »

Etter mye søking på temaet dukket opp noe interessant: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=198702

Hva tenker dere om dette?

Ser at tråden er datert 2009. Men finner fortsatt disse monteringsettene på f.eks ebay: http://compare.ebay.co.uk/like/25111564 ... 635&query=

For min del er det snakk om å få isofix i baksetet, så jeg kan enkelt og greit bare bytte til et sete med isofix (hvis jeg finner). Men bilen vi endte opp med har originalt tre separate stoler på midterste seterad pga skyvedør på begge sider. Tror ikke det eksisterer isofix på slike enkeltstoler.. Derfor snuser jeg litt rundt etter løsninger.

mvh
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å bruke deler til en annen bilmodell for å fikle til isofixfester. Isofixfester er ikke universalmontering. Hver enkelt stol skal være godkjent montert med isofix på den spesifikke sitteplassen i den aktuelle bilmodellen. Her er det jo snakk om å sikre barnet i tilfelle en ulykke. Hvis ulykken skulle hende, og det går så galt at barnet blir skadet for livet, så kan du risikere avkortning/regress på forsikringen hvis barnesetet ikke er festet på godkjent måte. Den risikoen ville ikke jeg tatt. Det finnes bakseter til T4 med fabrikkmonterte isofixfester. Hvis disse festes i bilen på samme måte som de sitter originalt fra fabrikk, så skulle vel det være OK så lenge en bil med disse setene er oppført i godkjenningslista for det barnesetet du skal bruke. Det er ikke bare tull det at hvert enkelt sete skal være godkjent for den enkelte bilmodellen. Jeg husker for noen år siden at et originalt framovervendt barnesete som var godkjent for VW og Audi, ikke ble godkjent for baksetet i Skoda Octavia. I dette barnesetet ble barnet festet med en pute foran magen (ikke en ideell løsning). Og i akkurat Octavia fikk setet en vinkel som gjorde at barnet kunne skli ut av barnesetet, under puta, i en frontkollisjon.

Passat '01 - '05 kunne leveres med isofix fra fabrikk, og jeg tror denne modellen har skrudde isofixfester og ferdige gjenger i gulvet. Jeg kan ikke huske at jeg har vært borti det på Passat, men jeg vet at det går an å få kjøpt løse isofixbraketter til Audi A4, og disse to modellene har mer eller mindre samme bunnplate. (Litt forlenget på Passat). Sjekk med din VW-forhandler. Hvis du får kjøpt originale braketter og bolter til Passaten, så tilsvarer det en bil med fabrikkmontert isofix. Og da skal det ikke bli noen problemer med godkjenning.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
noresp
Car: T4 2.5TDI syncro -03

Post by noresp »

På min forrige bil, en 02-mod Passat, var det heller ikke isofix. Men alt var klart for å montere, slik som "Rikskringkastingen" beskriver. Ferdige hull med gjenger i gulvet, riktignok tildekket med tapebiter. Det samme var tilfelle for en kjenning av meg. Han hadde en 99-mod. Også her var alt klart, så han fikk tak i isofix-fester fra Møller som han enkelt kunne montere selv med tilhørende bolter. Mulig A4 og Passat bruker samme..

Ellers støtter jeg "Rikskringkastingen" helt og fullt i det han sier ang seter til T4 med fabrikkmonterte isofixfester. Likevel syns jeg linken var såpass interessant at jeg ville poste den -tanken var at det kanskje fantes "bolt-on" isofix til T4 seter som ikke har det, men som kan leveres med det. Noe alá tilfellet i Passat og A4.

mvh
Post Reply