paal`s Transporter | snart klar for camping

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
paal
Phone: 98870732

Re: paal`s Transporter

Post by paal »

Kall'n wrote:Månen skal passe. Men ser ikke mye bra ut dersom du ikke får sparklet og lakket den. Det beste er å sveise inn en bit i panseret, som sparkles litt. Det gjorde jeg på min.
Tror det løser seg nå. Men sveising er opp til vurdering.
Kall'n wrote:Hvor fikk du tak i bakfangerbeskyttelsen forresten, og pris? :)
Jeg vet ikke, den var på når jeg handlet. Den begynner å bli stygg, så skulle hatt en ny selv.

Villbass wrote:Fin T5 du har fått deg. :D Men hvilken type lyktebøyle er det du har?
Takk for det. Det er en Cobra-bøyle som står på.
paal

Post by paal »

Fikk tak i litt lyddemping her en dag, så har startet på å lime det på strategiske plasser rundt om i varerommet. Usikker på effekten, men må prøve. Planen etter det, er å trekke opp de eksisterende platene med filt av noe slag, samt å lage plater der det ikke er orginalt. Filten demper vel også noe av "ekkoet" baki der. Møkkaklips på de platene der forresten! Men det viste dere vel sikkert. :P

Image

Image
paal

Post by paal »

Kom idag litt bedre over ens med klipsene, men vi er fortsatt ikke bestevenner. La asfaltplater i bunn, og lyddempingsplate over. Merkbar forskjell! Hvordan blir de klipsa på platene når jeg trekker de opp med filt? Hadde en pakke med mørkegrå biltemafilt liggende, så starter vel med den og ser hvordan det blir.

Image

Image

Image

Fikk også montert blanke blinklys.
paal

Post by paal »

Da var det duket for en ny dag i verkstedet, og opptrekking av plater i varerommet sto for tur.

Image
Med 19 blåe på gradestokken er disse 2 greie å alliere seg med.

Image
Startet med den minste plata for å kjenne litt på det.

Image
Miniklemmer, spraylim, en skjøterulle og filt fra biltema.

Image
Brukte Label Off for å vaske platene før jeg spraya med lim.

Image
Ferdigkutta filt.

Image
Brukte rulla for å klemme filten til plata.

Image
Miniklemmer (og noen klesklyper) for å holde spennet i filten til det tørket.

Image
Første plata montert :)

Image

Image
Ett par timer senere var jeg ferdig med de eksisterende platene.

Neste da blir å skjære til plater der det egentlig skulle ha vært vindu :P
Image
Lurte først på om jeg skulle skjære etter den røde streken, men etter en liten kaffepause baki der idag, tror jeg at det blir å gå for den blåe streken. Da får jeg isolert mer, og kanskje brukt de hulla jeg har ringa rundt med grønt til noe også.
Last edited by paal on 10 Dec 2012, 23:02, edited 1 time in total.
paal

Post by paal »

Så et lite prosjekt til slutt idag. Fant noe folie fra kina, så tenkte det kunne være verdt å prøve det før jeg evt lakkerte. Har jo sett folk gjøre dette så elegant på discovery, men kan vel trygt si at det jeg gjorde var en stor FAIL! :lol: Folien er allerede revet av, lyset er slokka og pilsen spretta.

Gir meg selv en sjangse til i morgen før det blir å finne en boks med lakk :) Eller kanskje noen vet av et sted et sort emblem kan bestilles?

FØR:
Image
ETTER:
Image
paal

Post by paal »

Image
Nok et par forsøk med foliering av emblemet gikk i vasken, og lakken ble funnet frem.

Image

Image
Funderer på en løsning som kan huse det utstyret jeg har i framveggen her. Blir ikke no mer enn en hylleløsnig i framveggen som jeg kan ta ut når jeg ønsker det.

Image

Image

Image
Etter vask i kveld.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Fin farge på bilen, hva heter den?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
paal

Post by paal »

Needforspace wrote:Fin farge på bilen, hva heter den?
Jo takk :) Husker ikke i farten hva navnet var, men det ser jeg i morgen.
paal

Post by paal »

Image

17.12.2012
paal

Post by paal »

Needforspace wrote:Fin farge på bilen, hva heter den?
Denne har jeg glemt, men koden er LD1W. Det jeg får frem på det søket er; Wheatbeige Metallic.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Blir sånn midt mellom sølvgrå og champagne virker det som? Jaffal veldig fin, skulle gjerne hatt min i den fargen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
paal

Post by paal »

Needforspace wrote:Blir sånn midt mellom sølvgrå og champagne virker det som? Jaffal veldig fin, skulle gjerne hatt min i den fargen.
Ja, stemmer.
paal

Post by paal »

Da kom det endelig litt julestemning hit til trøndelagen også. Så da vil jeg benytte anledningen til å ønske alle medlemmer på forumet en fortsatt God Jul, og et Godt Nytt År!

Image
paal

Post by paal »

Lite har skjedd her siden sist, men har prøvd meg på litt folie på lyktene. Også har jeg endelig satt på emblemet bak igjen. Har planer om en økt til helga, så vi får se hva som skjer da :)

Image

Image

Image
Wimsbilcrossteam
Car: T4 2,5 TDI 1999
Phone: 41255918

Post by Wimsbilcrossteam »

fin bil du har:)
paal

Post by paal »

Har også etter jul hatt bilen på service hos Møller. Fikk anbefalt å bytte noen foringer i front, så de får jeg se på. Merka også at når det begynte å bli kaldt, att den var tung å starte, så spurte på bytte av glødeplugger. 12 laken var prisen for det (!), så de fikk ikke gjøre det :) Fikk pris hos et annet verksted på 3500,- og slo til momentant. De gav uttrykk for at jeg hadde gjort en god deal. Det var vist mere jobb enn de hadde trodd :)
paal

Post by paal »

Wimsbilcrossteam wrote:fin bil du har:)
takk, takk :)
paal

Post by paal »

Tidligere i vinter bygde jeg denne kassen:
Image

Idag fikk jeg tid til å trekke den opp:
Image

Fikk også lekt litt med løsemidler, så nå har det dryppet litt maling på delene jeg fikk fra Martin før jul. Blir å bruke halvmånen til jeg får ånden over meg å sveiser :) Her går det ikke fort, som dere sikkert har merket.
Image
paal

Post by paal »

En time i verkstedet i dag.

Emblemfri grill, stickerbomb og måne på panser.

Image

Image
Last edited by paal on 04 Mar 2013, 23:16, edited 1 time in total.
paal

Post by paal »

Image

Har lyst på noen andre vintersko til neste sesong...
paal

Post by paal »

Da er sommerskoene på og bilen sluppet ned noen få cm.

Da vi skulle ta av de orginale fjærene åpnet et fjærbenslager seg, i tillegg var linkarmene vriene å få av, så de ble også skrevet opp på handlelista. Istede for å ta helg, ble takvinge og øyelokk limt på.

Mandag ringte jeg rundt til "alle" bildelegrossistene i Trondheim, men ingen kunne levere lagerene før tirsdag. Stabstagene fikk jeg tak i på mekonomen. Siste utvei ble møller, da jeg var sikker på at de skulle ha gull for lagrene , men det viste seg at de var billigst av de prisene jeg hadde fått :P

Så etter en økt på et par timer mandags kveld, var alt klart. Ble positivt overrasket over høyden, da jeg egentlig var innstilt på at det ikke ville utgjøre noe.

Litt usikker på hjula, men det var de som fulgte med. Står ikke på førstepri lista å skaffe nye, men de kan alltids selges. Dette er hjul med både 120*5 og 112*5

Ellers har jeg plukka av viskeren, og limt inn glassplugg. Har også monter Led i ryggelys.

Image

Image

Image
paal

Post by paal »

Litt seint igang med vårpussen i år, men startet så smått idag. Skal starte ned noen steinsprut/rustblærer som har fått grodd litt vel mye etter min smak. Disse befinner seg for det neste langs venstre side på bilen, og må takes med dremmel. Lyslista over regnr bak har også gnisset hull i lakken på hver side, så der har jeg også slipt ned til bart stål.

Noen som har erfaringer med de orginale lakkstiftene når det gjelder å blande klarlakken med basen?

Eller så ser jeg at håndtakene mine begynner å bli litt stygge. Noen er bare matte, mens andre har rett og slett mistet fargen. Har dere vært borti det før? Regner med jeg barematter de ned, og dusjer de med noe spraybokslakk...

Har med kamera, så det vil komme litt dokumentasjon etterhvert.

Ellers taes som vanlig tips, triks og andre innspill imot med stor takk!
paal

Post by paal »

Startet med en liten inspeksjon. Her et par utvalgte lakkskader. Steinsprut på bakluka :P Lyslista over regskilt på bakluke har også gnissa hull i lakken.
Image

Image

Håndtakene rundt om var falma, og noen har også mista farge. Dette har plaget meg lenge. Slipte ned og lakkerte rundt om, inkludert håndtak på bakluka. Beskyttelsen på bakfanger har gjort jobben sin, og fikk premie i form av litt oppfriskning. Hengerkroken fikk også bli med i dragsuget. I det samme ivrige dragsuget, ble også skiltplatene med.
Image

Image

Image

I tillegg til dette hadde jeg noen andre merker som jeg slipte ned og fylte med lakkstift.

Da var lakken herdet først i støvtørr tilstand med varmepistol, så en natt i 15-20 plussgrader. Startet så med en runde prickbort.
Prickbort i aksjon:

Image

Så en runde med skumkanonon. I den blandet jeg Bilt-Hamber Autofoam pluss litt ekstra skumshampoo mest for artighet :) Lot det virke i ca 5 min.

Image

Så en runde med Iron-X. Ser den jobber godt.

Image

Så blandet jeg Meguiars Shampoo plus i bøtta mi, å dro over bilen med en Bilt-Hamber AutoMitt.
Lot den renne av seg inne i garasjen, før jeg tørket av. Maskering og klargjøring til polering etter det.

Image

Startet med Orange Uber og MEG Diamond cut compound #85 (rubbing) på områder med litt riper og div.

Gikk så over til Grønn Uber og MEG Speed glaze #80 (polish) på hele bilen

Avsluttet med Svart Uber og Synthetic sealant #21 (lakkforsegling). Dette lot jeg stå på bilen neste 20 timer før jeg tok av.

Nesten ferdig, mangler bare en tapebit :P
Image

Image

Som dere ser, valgte jeg å ta av kufangeren og lyktene til sommeren. Regner med det kommer på igjen til høsten.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hvordan er løsninga di for skiltmonteringa på lyktebøylen, ettersom jeg har plass for skiltet "inni" bøylen og du valgte ha 3xLys der begynnte jeg å se for meg egen plassering av mitt reg.nr i bunnen av lyktebøylen 8)
paal

Post by paal »

Rudeboy wrote:Hvordan er løsninga di for skiltmonteringa på lyktebøylen, ettersom jeg har plass for skiltet "inni" bøylen og du valgte ha 3xLys der begynnte jeg å se for meg egen plassering av mitt reg.nr i bunnen av lyktebøylen 8)
På det nedre røret står to "ører" vendt bakover. Under der har jeg knekt til flattstål, som jeg skrudde skiltplata i. Stålet bøyer jeg i ønsket vinkel.
Post Reply