Hei.
er det noen der inne som kan svare meg på hvordan man får slått av eberen?
Det gjelder en som står i en VW caravelle T4 2.5 TDI 99 mod,og det er en 3WZ som står der.
Måtte ta ut sikringa for å få den til å stoppe ,en halvtime etter at jeg hadde parkert bilen,og det var ca 10 minus ute.
Har aldri brukt eberen før, kjøpte bilen i sommer.
Hjelp Eber stopper ikke.
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Re: Hjelp Eber stopper ikke.
Hehe.. Jeg sliter med det samme igrunn...
Noen ganger virker den, andre ganger ikke, noen ganger stopper den når jeg slår av motoren, andre ganger ikke, og noen ganger kommer jeg tilbake til bil med flatt batteri, og stadig vekk ryker sikringen til Eberen...
Den lever mao sitt eget liv, og jeg har ikke rotet meg til å sjekke den ennå. Så langt i vinter har den for det meste fått stå uten sikring...
Noen ganger virker den, andre ganger ikke, noen ganger stopper den når jeg slår av motoren, andre ganger ikke, og noen ganger kommer jeg tilbake til bil med flatt batteri, og stadig vekk ryker sikringen til Eberen...
Den lever mao sitt eget liv, og jeg har ikke rotet meg til å sjekke den ennå. Så langt i vinter har den for det meste fått stå uten sikring...
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Ta en diagnosetest på et bilelektrisk verksted eller en Webasto representant.
Det er en temperaturbryter (bak fanger på høyre side) som starter varmer når utetempen faller under ca. 5 gr.C.
Det er en temperaturbryter som kobler ut varmeren ved 70...80 gr. vanntemperatur.
Det kan være flere samtidige feil.
varmesystemet er 11 år gammelt og begynner nok å "knirke" både her og der.
Det er en temperaturbryter (bak fanger på høyre side) som starter varmer når utetempen faller under ca. 5 gr.C.
Det er en temperaturbryter som kobler ut varmeren ved 70...80 gr. vanntemperatur.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Gå heller til noen som driver med Eberspächer. Viktig å skille disse to fra hverandre, da det er helt separate fabrikater, selv om de sikkert i Norges land og rike ofte er representert av samme butikk/verksted.
Det kan godt tenkes de kan ta en titt på den hos et rent Webasto-verksted, men jeg mistenker du bare får beskjed om at "neei, denne virker nok ikke. Får jeg anbefale at du bytter i denne flotte WEBASTOEN?
"
Basisforutsetningene for at Eber hjelpevarmer (som vi antar dette skal fungere som) skal fyre er følgende:
1. Pluss 12V fra batteri
2. Pluss 12V fra dynamo (ladespenning OK)
3. Pluss 12V fra tenning via utetempføler
4. Minus fra chassis
Disse tingene skal være ganske greie å eliminere.
I tillegg kommer den innebyggde selvtesten av flammevakt, viftemotor, dieselpumpe osv. Den er litt vanskeligere å utlede uten et ur som kan lese feilkoder, og det er ikke en del av kjørevarmer-utrustning.
Derfor er det nok enklest for TS å enten:
1. Sette en bryter/rele på 12V tilførselen til Eber, så den garantert kvelder når eier vil (billigst). Medfører at årsaken ikke er funnet, men problemet midlertidig er løst.
1. Få lest av feilkoder hos noen som har eber-diagnose (litt dyrere, med potensiale for mere utgifter ifbm rep).
2. Bytte brenner og alt som hører dertil (dyrt). Herunder hører ofte til at man oppgraderer til parkeringsvarmer med diverse fiffige løsninger(dyrest).
Det kan godt tenkes de kan ta en titt på den hos et rent Webasto-verksted, men jeg mistenker du bare får beskjed om at "neei, denne virker nok ikke. Får jeg anbefale at du bytter i denne flotte WEBASTOEN?
Basisforutsetningene for at Eber hjelpevarmer (som vi antar dette skal fungere som) skal fyre er følgende:
1. Pluss 12V fra batteri
4. Minus fra chassis
I tillegg kommer den innebyggde selvtesten av flammevakt, viftemotor, dieselpumpe osv. Den er litt vanskeligere å utlede uten et ur som kan lese feilkoder, og det er ikke en del av kjørevarmer-utrustning.
1. Sette en bryter/rele på 12V tilførselen til Eber, så den garantert kvelder når eier vil (billigst). Medfører at årsaken ikke er funnet, men problemet midlertidig er løst.
1. Få lest av feilkoder hos noen som har eber-diagnose (litt dyrere, med potensiale for mere utgifter ifbm rep).
2. Bytte brenner og alt som hører dertil (dyrt). Herunder hører ofte til at man oppgraderer til parkeringsvarmer med diverse fiffige løsninger(dyrest).
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Hei.Tom Bringsvor wrote:Ta en diagnosetest på et bilelektrisk verksted eller en Webasto representant.
hvor sitter tempføleren som skal koble ut eberen når den er 70-80 grader da?
Har funnet tempføleren som starter den under støttfangeren.
Hjelp Eber stopper ikke.
Inne i eberen
Hei.Theodor wrote:Gå heller til noen som driver med Eberspächer. Viktig å skille disse to fra hverandre, da det er helt separate fabrikater, selv om de sikkert i Norges land og rike ofte er representert av samme butikk/verksted.
Det kan godt tenkes de kan ta en titt på den hos et rent Webasto-verksted, men jeg mistenker du bare får beskjed om at "neei, denne virker nok ikke. Får jeg anbefale at du bytter i denne flotte WEBASTOEN?"
1. Pluss 12V fra batteri
4. Minus fra chassis
Hvor kan jeg eventuelt koble en bryter?
Hvilken farge har strømtilførselen til eberen?
har du ei tegning av bryter tilkoblinga,som viser hvordan man kan koble en bryter til ?
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Kortversjon:
SØK!
Lang versjon:
Jeg anbefaler på det aller sterkeste at du benytter søkefunksjonen, ettersom dette temaet faktisk ble omtalt for intet mindre enn to dager siden. Det blir litt omstendelig, og ikke minst unødvendig å måtte gjenta de samme opplysningene gang på gang, i tillegg skaper dette dubliserte tråder, som igjen medfører unødvendig mye data på forumet.
SØK!
Lang versjon:
Jeg anbefaler på det aller sterkeste at du benytter søkefunksjonen, ettersom dette temaet faktisk ble omtalt for intet mindre enn to dager siden. Det blir litt omstendelig, og ikke minst unødvendig å måtte gjenta de samme opplysningene gang på gang, i tillegg skaper dette dubliserte tråder, som igjen medfører unødvendig mye data på forumet.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5