Felg fra Mercedes Vito på T4
Hei
Kan man bruke felger fra en Mercedes Vito på en T4 fra 98?
Innpress er forskjellig (Vito = 60, T4 = 55),men det er vel innenfor grensa på hva som er ok?
Hvor mye betyr det at nav-hullet er forskjellig (Vito = 66,6, T4 = 57,1)?
Innpress er forskjellig (Vito = 60, T4 = 55),men det er vel innenfor grensa på hva som er ok?
-
jakovbarbul
- Car: t4
Re: Felg fra Mercedes Vito på T4
ja,det kan du
Du kan bruke alle mercedes felger som er 5x112
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Du må ha en slike plastringer som fyller ut navforskjellen.Turist wrote:Hei
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Samma det vel? Felg er felg
Sorry, måtte bare 
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
voff voff - hund---
jeg vil ha gul ost!
hmmmmm...
Det er vel som med vinen - etter noen glass kan man jo servere hva som helst - og alt er fantastisk!
jeg vil ha gul ost!
hmmmmm...
Det er vel som med vinen - etter noen glass kan man jo servere hva som helst - og alt er fantastisk!
Torbo
Men til tema så kjører vi med merchefelger og 205,65-15 og det er ikke noe problemer bortsett fra at jeg ville hatt 195,70,15 fordi det er bedre med smalere dekk så fort det er litt sørpe eller løs snø. Og sørpe er det fanden meg nok av blandet ut med salt.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Felgene fra Vito er sikkert bra, da de verken ruster eller består av flere deler som kan falle fra hverandre!
Ja, fra spøk til side (litt alvor - ingen røyk uten ild), har jeg samme erfaring, at smalere dekk gir både bedre framkommelighet og styring på min T4.
Det passer også med motorkraften, da sørpe og søle gir mer kjøremotstand, og derved blir ikke bilen dauere enn før med 205/70 15, uten at det er den store forskjellen.
I "militærten" tok vi bort tvillinghjulene og satte på enkle på boggien bak - fire hjulemindre, og fikk bedre marktrykk. Så kom vi fram på øvelser i div. utmark og vanskelige bakker.
På en sandstrand ville trolig tvillingboggi vært på sin plass, men vi bor jo ikke i Danmark.
Ja, fra spøk til side (litt alvor - ingen røyk uten ild), har jeg samme erfaring, at smalere dekk gir både bedre framkommelighet og styring på min T4.
Det passer også med motorkraften, da sørpe og søle gir mer kjøremotstand, og derved blir ikke bilen dauere enn før med 205/70 15, uten at det er den store forskjellen.
I "militærten" tok vi bort tvillinghjulene og satte på enkle på boggien bak - fire hjulemindre, og fikk bedre marktrykk. Så kom vi fram på øvelser i div. utmark og vanskelige bakker.
På en sandstrand ville trolig tvillingboggi vært på sin plass, men vi bor jo ikke i Danmark.
Torbo
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Trenger ikke det. Felgene sitter på konen på boltene/mutterene uansett.Tom Bringsvor wrote: Du må ha en slike plastringer som fyller ut navforskjellen.
Eneste fordel med de plastringene er at det er lettere å entre første hjulbolten.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Re: Re: Felg fra Mercedes Vito på T4
Du bør lese deg opp på emnet før du uttaler deg for det du sier er rett og sleggefett fullstendig feil !!!vwcoach wrote: Trenger ikke det. Felgene sitter på konen på boltene/mutterene uansett.
Eneste fordel med de plastringene er at det er lettere å entre første hjulbolten.
Vekta av bilen skal bæres av navsentreringa, ferdig snakka !
Hjulbolter kan faktisk knekke uten riktig sentrering.
Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Plastring som skal bere vekta av bilen?????
Det lurer jeg også på? Det er vel ikke spesielt god presisjon på den etter div. bruk?leirdalen wrote:Plastring som skal bere vekta av bilen?????
Jeg vet om biler med tre bolter uten sentring på midten, men jeg skjønner tankegangen?
Men igjen en plastring som skal holde et par tonn+? Det var en gåte! her må noe av de dyktige komme på banen!
Jeg har også registret at en blfabrikk har tiltrekningsrekkefølge på hjulebolter, så alt er ikke overdimensjonert, tydeligvis?
Last edited by Torbo on 15 Dec 2012, 16:25, edited 1 time in total.
Torbo
Hva gjorde dem med de gamle buss og boblefelgene da? Og forsåvidt tidlig porsche... Tenker da selvfølgelig på de med store boltmønsteret.daain83 wrote:Du bør lese deg opp på emnet før du uttaler deg for det du sier er rett og sleggefett fullstendig feil !!!vwcoach wrote: Trenger ikke det. Felgene sitter på konen på boltene/mutterene uansett.
Pål Strand
-
prinsatle
- -

- Phone: Ni 5 87 10 10
større sjanse for risting uten ringene ihvertfall
prøvde en dag uten ringene og det var ikke suksess. dårlig sentrering uten den ringen.
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
VIF
en by et lag
atle
-
vwcoach
- -

TULL!!!daain83 wrote:Du bør lese deg opp på emnet før du uttaler deg for det du sier er rett og sleggefett fullstendig feil !!!vwcoach wrote: Trenger ikke det. Felgene sitter på konen på boltene/mutterene uansett.
Hva med stålfelgene til T3?
Og andre ORGINALE stålfelger med rimelig STORT nav hull?
Har aldri brukt plastringer på noen av mine felger og nada problem!
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
vwcoach
- -

Da har du feil boltsirkel på dine felger, eller skrudd boltene på etterhverandre altså ikke kryss skrudd slik at felgen er skrudd skjevt på...prinsatle wrote:større sjanse for risting uten ringene ihvertfallprøvde en dag uten ringene og det var ikke suksess. dårlig sentrering uten den ringen.
Last edited by vwcoach on 15 Dec 2012, 17:00, edited 1 time in total.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
vwcoach
- -

Riktig det du sier.Torbo wrote:........Jeg har også registret at en blfabrikk har tiltrekningsrekkefølge på hjulebolter, så alt er ikke overdimensjonert, tydeligvis?
Boltene til alufelg bør / skal skrues til med moment og rekkefølgen etter min gamle skole er kryss skruing alfa omega.
Last edited by vwcoach on 15 Dec 2012, 17:11, edited 2 times in total.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
prinsatle
- -

- Phone: Ni 5 87 10 10
5x112 er vel 5x112 okkesom det tror jeg men 
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
VIF
en by et lag
atle
Det var bil med stålfelger jeg fant opplysningene i manualen, men det er vel sikkert riktig ved alufelger også!
Det mest skremmene er hvor lite alvolig eiere, dekkverksteder o.a. ser på momentet. Jeg har registrert mange tilfeldige og varierte resultat. Også at hjule ha løsnet etter "proff montering"!
Til- og ettertrekking med momentnøkkel er vel vel så vikitg med alufelger, uten at jeg skal fordype meg i teorier rundt dette.
Men det er vel et faktum at alu utvider seg mer enn stål, og derved vil boltstrekket variere, og om momentet er for lavt, så er det plutselig slakk i boltene.
Det er kanskje derfor man må ettertrekke etter neon mil? Elerl er det for å sikre tilpasning og manglende moment på grunn av rusk o,a. i innfestingen mot navet?
Det mest skremmene er hvor lite alvolig eiere, dekkverksteder o.a. ser på momentet. Jeg har registrert mange tilfeldige og varierte resultat. Også at hjule ha løsnet etter "proff montering"!
Til- og ettertrekking med momentnøkkel er vel vel så vikitg med alufelger, uten at jeg skal fordype meg i teorier rundt dette.
Men det er vel et faktum at alu utvider seg mer enn stål, og derved vil boltstrekket variere, og om momentet er for lavt, så er det plutselig slakk i boltene.
Det er kanskje derfor man må ettertrekke etter neon mil? Elerl er det for å sikre tilpasning og manglende moment på grunn av rusk o,a. i innfestingen mot navet?
Torbo
-
vwcoach
- -

Skal like å se den navkoppen som holder vekta på en bildaain83 wrote:......Vekta av bilen skal bæres av navsentreringa, ferdig snakka !vwcoach wrote: Trenger ikke det. Felgene sitter på konen på boltene/mutterene uansett.
Du burde sjekke litt rundt emnet før du uttaler deg og retter på andre kunne vært en fordel
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Ringene skal hjelpe til med sentrering, men også hjelpe til med å hindre sideveis strekk av boltene sammen med friksjon mellom felgen og der den møter anleggsflata.
En felg som ikke har støtte rundt ringen innerst vil ødelegge stålet i hjulboltene fortere enn om det er ring der.
Hvor fort det eventuelt går i stykker varierer med underlaget man kjører på.
Bruk ringer uansett. De er billige og det blir enklere.
En felg som ikke har støtte rundt ringen innerst vil ødelegge stålet i hjulboltene fortere enn om det er ring der.
Hvor fort det eventuelt går i stykker varierer med underlaget man kjører på.
Bruk ringer uansett. De er billige og det blir enklere.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Er boltsirkelen riktig og innpresset sånn der er ikke dette noe problem!
Hadde en gang et sett 17" MB Aventgardefelger på min transporter, det va kanon!
De var 7,5" bred, og hadde et innpress på ET35. Dekk var 245/45R17 for å få rett LI på 99.
Om felgenne hadde nok LI vites ikke, men fint var det, og bilen satt som støpt!
- Og de plastringene som diskuteres opp i mente kan du bare glemme, hjulboltene leverer varene!
Fortsatt God helg!
Hadde en gang et sett 17" MB Aventgardefelger på min transporter, det va kanon!
De var 7,5" bred, og hadde et innpress på ET35. Dekk var 245/45R17 for å få rett LI på 99.
Om felgenne hadde nok LI vites ikke, men fint var det, og bilen satt som støpt!
- Og de plastringene som diskuteres opp i mente kan du bare glemme, hjulboltene leverer varene!
Fortsatt God helg!
Det er akkurat like mange meninger om dette som det finnes stabeis på forumet tydeligvis (meg selv inkludert)...vwcoach wrote:Skal like å se den navkoppen som holder vekta på en bil![]()
![]()
Du burde sjekke litt rundt emnet før du uttaler deg og retter på andre kunne vært en fordel
Jeg mener uansett det er vranglære og det kan utsette ikke bare deg selv, men også andre for fare. Felgen kan løsne under kjøring pga noe "skev" montering. Det er en grunn for at TUV krever senterringer.
Du kan ødelegge felgene, hullene kan bli ovale over tid.
At navet tar opp alle kreftene er nok en liten overdrivelse da dette fordeles mellom annleggsflatene på nav/felg (klemkrefter), navet og boltene.
Du KAN kjøre uten, jeg har gjort det selv, men jeg syntes ikke vi skal sitte hjemme i sofane og påstå at det er helt ufarlig. Et hjul på avveie kan gjøre stor skade ! Det har gått greit for deg, men det er ikke sikkert det gjør det for nabogutten som leser svaret ditt på forumet her.
Man bør ha god dekning for å påstå noe så hardnakket. Spesielt når man ikke kan være 100% sikker på at det ikke KAN gå galt for nabogutten.
Er du med ?
Jeg skal uansett ikke starte noe side opp og side ned diskusjon på dette, jeg har sagt mitt nå !
Må i sakens sammenheng påpeke at T3 har 57,1 bak, 60,1 foran og 66,6 foran på Syncro, og jeg har aldri sett sentreringsringer på originalfelgene...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
vwcoach
- -

Jeg begynte å kjøre bil lenge før du blei født gutten min, og jeg har aldri mistet noen hjul på mine langt over 2 millioner kjørte mil.daain83 wrote:.....Jeg mener uansett det er vranglære og det kan utsette ikke bare deg selv, men også andre for fare. Felgen kan løsne under kjøring pga noe "skev" montering. Det er en grunn for at TUV krever senterringer.
Du kan ødelegge felgene, hullene kan bli ovale over tid.
At navet tar opp alle kreftene er nok en liten overdrivelse da dette fordeles mellom annleggsflatene på nav/felg (klemkrefter), navet og boltene.
Jeg har heller aldri sett noen krav fra TUV ang. senter ringer på felger. Jeg har heller ikke sett noen TUV godkjennings papirer på noen av mine hundretalls kjøpte nye alufelger. Ei heller ikke sett noen TUV papirer på noen av orginalfelger til mine x antall biler.
At hjulene [dekket] blir ovale etter tid skyldes ikke alt du kjører uten senter ringer, men at dekket begynner å bli slitt og dekket blir ikke alltid likt slitt rundt hele banen dermed så får du ubalanse i hjulet. Dette kommer altså ikke av felgen er urund eller at senter ringen mangler.
At felgene blir ødelagte av å kjøre uten senter ringer har jeg mine sterke tvil til, da felgen er skrudd fast med bolter/muttere med kon, og med riktig moment.
Bruker du FEIL kon på boltene/mutterene så ja, da Kan det skje at felg løsner og bolthullene blir ovale og dermed kast/ubelanse av felgen kan forkomme.
Hvis du mener at dette er vranglære så ok, men vis meg da i tilfelle din påstand skriftlig og da gjerne med all info ang felg/TUV godkjenninger etc. etc.
PS. Du skrev selv: "Man bør ha god dekning for å påstå noe så hardnakket. Spesielt når man ikke kan være 100% sikker på at det ikke KAN gå galt for nabogutten."
Så kom med dokumentasjon du gutt.
DA først skal jeg gi meg
Last edited by vwcoach on 15 Dec 2012, 23:35, edited 2 times in total.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com