Felg fra Mercedes Vito på T4
Re: Felg fra Mercedes Vito på T4
Det med kon på boltene og boltenes lengde er vel ikke bare bare å finne ut av? - om de er feil fra tidligere?
Skal jaggu passe på her. Så nettopp en Suzuki som hadde faste bolter i navet og løse muttere.
Og mutterne kom bare hallveis inn, men forhandller mente det skulel være sånn!
En dag røk en bolt, men hvem har skylda? Det er ikke lett å finne ut av!
Rart at ikke gjengene røk?
Eieren var teknisk kyndig og var svært forundret!
- Ingen vil ta skylda og det fins visst nok ingen annen løsning?
Boltene skal ikke smøres sier Møller!
jeg bruker et syltynt lag, kun svakt oljefuktet klut, da jeg ikke vil at de skal ruste fast. Men passer på at jeg ikke trekker for hardt til...
Meninger her?
Skal jaggu passe på her. Så nettopp en Suzuki som hadde faste bolter i navet og løse muttere.
Og mutterne kom bare hallveis inn, men forhandller mente det skulel være sånn!
En dag røk en bolt, men hvem har skylda? Det er ikke lett å finne ut av!
Rart at ikke gjengene røk?
Eieren var teknisk kyndig og var svært forundret!
- Ingen vil ta skylda og det fins visst nok ingen annen løsning?
Boltene skal ikke smøres sier Møller!
jeg bruker et syltynt lag, kun svakt oljefuktet klut, da jeg ikke vil at de skal ruste fast. Men passer på at jeg ikke trekker for hardt til...
Meninger her?
Torbo
Jeg har hatt mercedes felger på en T4.Disse løsnet hele tiden.OM det var senterringen som manglet eller konen på boltene som var feil vet jeg ikke.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
OBS! Var det "Bløttmetallfelger"! Da står vel felgene i stil med "saken" de opprinnelig var montert på før...?
Torbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Re: Felg fra Mercedes Vito på T4
Dette kan være resultat av feil kon på bolter, evt oljefilm på dem.Even wrote:Jeg har hatt mercedes felger på en T4.Disse løsnet hele tiden.OM det var senterringen som manglet eller konen på boltene som var feil vet jeg ikke.
Eller at senterhullet er for trangt, slik at felgene ikke er helt inntil navet. Dog skal det da ikke etterstrammes mer enn et par ganger før de ligger tight inntil.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Hvor mange kontyper er det skakk om?
Tre?
To forskjellige rette og en buet?
Flere diametre ute og går?
Tre?
To forskjellige rette og en buet?
Flere diametre ute og går?
Torbo
En annen vanlig feil ved hjulskift, er vel at det blir glemt igjen en plast ring på nav, ved montering av ny felg. Så den ikke kommer inntil. Da går det ikke så lenge før noe løsner. Har hørt om og dett dette fler ganger.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Folk skal liksom bruke alt mulig rart til noe annet alt mulig rart, da kan det bli noe avvik.
Det er mye kunskap og uvitenhet ute på dette feltet.
Det som jeg mener med original felg er at den passer "plugg and play" på navet.
(resten av de tekniske dataene forusetter jeg er riktig).
Der det er uoriginalt er det ofte levert plastringer for å fylle ut.
Felgene "vandrer" når navet ikke passer.
Når man ser hva profesjonelle felgleverandører gjør når de monterer felgen på bilen er å slipe vekk rust og dritt på anleggsflatene og spesielt navet, dette for å hindre uballanse.
Tommelfingerregel på boltinnstikk er boltdiameter x 1,5.
Der det er muttere bør vel bolten nærmest gå tvers i gjennom eller ha et innstikk som over.
Spacere benyttes til å endre ET, disse SKAL være typegodkjent av TÜV, kan være løse eller skrudd til felg eller skive, disse viderefører målet på navet.
Her er en link om felger,
www.poleposition.no
og klikk på "den stor felgboken" øverst til høyre i link.
Dette er viktig kunnskap med stor K.
Det er mye kunskap og uvitenhet ute på dette feltet.
Det som jeg mener med original felg er at den passer "plugg and play" på navet.
(resten av de tekniske dataene forusetter jeg er riktig).
Der det er uoriginalt er det ofte levert plastringer for å fylle ut.
Når man ser hva profesjonelle felgleverandører gjør når de monterer felgen på bilen er å slipe vekk rust og dritt på anleggsflatene og spesielt navet, dette for å hindre uballanse.
Tommelfingerregel på boltinnstikk er boltdiameter x 1,5.
Der det er muttere bør vel bolten nærmest gå tvers i gjennom eller ha et innstikk som over.
Spacere benyttes til å endre ET, disse SKAL være typegodkjent av TÜV, kan være løse eller skrudd til felg eller skive, disse viderefører målet på navet.
Her er en link om felger,
www.poleposition.no
og klikk på "den stor felgboken" øverst til høyre i link.
Dette er viktig kunnskap med stor K.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
-For en tråd...
Innspill på tvillinghjul og sand, som det ble gjettet villt på:
-nei, det er ingen fordel i sand. Tvert imot. Se hva folk på kontinentet sør for vårt, du finner ikke indre tvillinghjul montert i de sand-nære strøk og det av naturlige årsaker...
Da snakker jeg ikke om økte innkjøpskostnader ved det å kjøpe seks dekk ift fire.
Resten av tråden dekker vel opp for senterhøl-, boltlengde- og boltkonproblematikk samt detta med hva slags moment bolter/muttere skal teites åt med. P.O.F-metoden regjerer, virker det som.
(Prøv og feil)
Innspill på tvillinghjul og sand, som det ble gjettet villt på:
-nei, det er ingen fordel i sand. Tvert imot. Se hva folk på kontinentet sør for vårt, du finner ikke indre tvillinghjul montert i de sand-nære strøk og det av naturlige årsaker...
Da snakker jeg ikke om økte innkjøpskostnader ved det å kjøpe seks dekk ift fire.
Resten av tråden dekker vel opp for senterhøl-, boltlengde- og boltkonproblematikk samt detta med hva slags moment bolter/muttere skal teites åt med. P.O.F-metoden regjerer, virker det som.
(Prøv og feil)
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Hvordan kan en felg "vandre" ["når navet ikke passer" forutsett at navhullet i felgen er stort nok] når en felg er skrudd fast med 4 / 5 (ofte flere) bolter med riktig kon og med riktig moment?Tom Bringsvor wrote:.........Der det er uoriginalt er det ofte levert plastringer for å fylle ut.
Her er det ikke snakk om det er forstort navhull (uten senter ring) i felgen, men feil montering av felgen.
Her er det tydeligvis mange som trenger en leksjon i "hvordan man skifter hjul"
Som du selv skriver: "Det er mye uvitenhet her"
Jeg skal ikke nevne navn, men enkelte er godt reprensentert når det gjelder uvitenhet på dette i felgområdet
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Mye uvitenhet er det sikkert. Jeg skal ikke påstå å vite alt om dette jeg heller, men jeg har da jobbet med bil og hjul i rundt 15 år. Og det er ikke ukjent for meg at det kan oppstå vibrasjoner når hjul som skal ha senterringer blir montert uten. De aller fleste biler er beregnet på at hjula skal ligge an på senter av navet, og der skal eventuelle senterringer monteres. Noen få biler, blant annet T3, er konstruert for at hjula skal sentre bare på boltene.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
www.stro.se/felger.pdf
Det er 2 typer bolt/skrue som går igjen 60grader(skråkant) og radiuskon(kule) Senterring brukes for å hjelpe til med MONTERINGEN
av BOLTER, når det er faste bolter i navet trenger man ikke senterring fordi felgen hviler på boltene og mutterene er da enkelt å skru inn på gjengene inn til den treffer kon i felgen.
Ser ofte at det er mye irr/rust inne i annllegsflate på alufelger gjerne en mm eller 2 og bruker da en eksentersliper og grovt papir til jeg får frem reint metall igjen, sprayer så på alufett for å forhindre ny korrosjon dette gjelder og selve navet på bilen hvor jeg da demonterer/slår ut boltene(står på splines)og deretter rengjør/sliper
Det er 2 typer bolt/skrue som går igjen 60grader(skråkant) og radiuskon(kule) Senterring brukes for å hjelpe til med MONTERINGEN
av BOLTER, når det er faste bolter i navet trenger man ikke senterring fordi felgen hviler på boltene og mutterene er da enkelt å skru inn på gjengene inn til den treffer kon i felgen.
Ser ofte at det er mye irr/rust inne i annllegsflate på alufelger gjerne en mm eller 2 og bruker da en eksentersliper og grovt papir til jeg får frem reint metall igjen, sprayer så på alufett for å forhindre ny korrosjon dette gjelder og selve navet på bilen hvor jeg da demonterer/slår ut boltene(står på splines)og deretter rengjør/sliper
-
Neergård
- -

Vag sine biler har sentrering på både bolter og senterring. Hjelper ikke hva stro sier, når fabrikken sier annet. At det på en annen side stort sett går greit uten senterring sålenge man er litt nøyaktig er en annen sak.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Frode.
Frode Neergård
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Nå er det jo bare det at det er kon på bolter som "bestemmer"hvor felgen skal befinne seg på navet uansett, hvis senterhullet eller en senterring i plast
skal avgjøre dette ser jeg ikke poenget med at det er kon på felger/mutterer.
Senter hullet på orginale felger har uansett litt klaring til navet nettopp for at kon og mutterer kan ha mulighet til finsentrering.
Såvidt jeg husker så kom senterring som tilleggsutstyr til alufelger
mange år etter da det ble flere biler som monterte alufelger
skal avgjøre dette ser jeg ikke poenget med at det er kon på felger/mutterer.
Senter hullet på orginale felger har uansett litt klaring til navet nettopp for at kon og mutterer kan ha mulighet til finsentrering.
Såvidt jeg husker så kom senterring som tilleggsutstyr til alufelger
mange år etter da det ble flere biler som monterte alufelger
-
Neergård
- -

Når det er snakk om senterringer er det snakk om uoriginale felger. Ingen original felg til Audi eller VW er å få med senterringer. Disse er tilpassa hver enkelt modell. Og det er ikke klaring på senterhull når de kommer fra fabrikk. Hva enkelte klarer å få til med årenes løp for være en annen sak. Når du tar en original felg, stål eller Alu, så har du ikke mulighet til å få beveget felgen sideveis. Konen på boltene er også med på å låse boltene så de ikke løsner, ikke bare for å sentrere hjulet.
Forøvrig har vw og Audi alle sammen kulekon, ikke 60grader skrå.
Mvh Frode.
Forøvrig har vw og Audi alle sammen kulekon, ikke 60grader skrå.
Mvh Frode.
Frode Neergård
-
vwcoach
- -

Neergård wrote:........Når du tar en original felg, stål eller Alu, så har du ikke mulighet til å få beveget felgen sideveis. Konen på boltene er også med på å låse boltene så de ikke løsner, ikke bare for å sentrere hjulet. Når det er snakk om senterringer er det snakk om uoriginale felger. Ingen original felg til Audi eller VW er å få med senterringer. Disse er tilpassa hver enkelt modell. Og det er ikke klaring på senterhull når de kommer fra fabrikk.
Ehhh...okay
Hva med T3 har som 57,1 bak, 60,1 foran og 66,6 foran på Syncro, Her er Coach og Carat felgene [sikkert noen flere] lik nav str på alle felger. Har ikke sett noen "ekstra merking" på at denne felgen passer kun forran eller bak. Eller om "disse er KUN til Syncro"
Og stålfelgene har jo et "kjempe" navhull
Denne er debatten har dratt så langt ut på viddene med uvitenhet og missforståelser, og påseg skjønnerere på høyt plan, som det går an, og vil ingen ende ta virker det som
Min konkluksjon i denne diskusjonen er at utrolig mange her "har greie på ting" som de egentlig ikke har greie på i det heletatt.
Som Yngve nevnte tidligere så er P.O.F. [prøv og feil] metoden den beste lærdom.
Case Closed?
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Enig med Roar!
Dette likte jeg ikke Roar!
1994. 2,4 D. T4 Syncro (Er blitt spiker)
Hva var det du tenkte på da?
Her vil jeg gjerne ha en forklaring?
Ang. hjul, ikke jul, så er det tydligvis kjempeviktig å rense annleggsflater, riktig moment, ettertrekking, boltenes tilstand o.a. Samt ha riktige bolter med riktig lengde og kon.
Ang. Votofelger ville jeg ikke hatt dem om de ble kastet etter meg!
Og så registrerer jeg at ungdomsskoleelever skifter hjul for folk, og folk skifter hjul selv, som om det skulle være like enkelt som å skru en skrue inn i veggen. Og at NAF har flere utrykninger i året, ca. 40, for å hjelpe folk som har mistet hjul, så begynner jeg å lure på om det må litt folkeopplysning til her?
En kompis av meg skiftet nettop hjul og han har gjort det noen ganger før, og opplevde at hjulene løsnet på vei til Stockholm!
So ordensmann han er så hadde han med seg en nyinnkjøpt pipe for ettertrekking, men etter 30 mil løsnet et par hjul før han rakk å ettertrekke!
Jeg innbiller meg at, har også dokumentasjon for det, at alufelger er mer følsomme for riktig moment og ettertrekking. Alu utvider seg med varme, og etter noen utvidelser og når felgene har "satt seg", så er momentet eller strekket i boltene redusert..
Du Roar er vel ikke uenig i det?
Ang. hjul, ikke jul, så er det tydligvis kjempeviktig å rense annleggsflater, riktig moment, ettertrekking, boltenes tilstand o.a. Samt ha riktige bolter med riktig lengde og kon.
Ang. Votofelger ville jeg ikke hatt dem om de ble kastet etter meg!
Og så registrerer jeg at ungdomsskoleelever skifter hjul for folk, og folk skifter hjul selv, som om det skulle være like enkelt som å skru en skrue inn i veggen. Og at NAF har flere utrykninger i året, ca. 40, for å hjelpe folk som har mistet hjul, så begynner jeg å lure på om det må litt folkeopplysning til her?
En kompis av meg skiftet nettop hjul og han har gjort det noen ganger før, og opplevde at hjulene løsnet på vei til Stockholm!
So ordensmann han er så hadde han med seg en nyinnkjøpt pipe for ettertrekking, men etter 30 mil løsnet et par hjul før han rakk å ettertrekke!
Jeg innbiller meg at, har også dokumentasjon for det, at alufelger er mer følsomme for riktig moment og ettertrekking. Alu utvider seg med varme, og etter noen utvidelser og når felgene har "satt seg", så er momentet eller strekket i boltene redusert..
Last edited by Torbo on 01 Jan 2013, 13:48, edited 3 times in total.
Torbo
-
Neergård
- -

Denne er av de få som blir unntaket som nevnt av rikskringkastingen. Det var ikke spesifisert i mitt innlegg nei, men utover disse unntakene, så gjelder regelen for alle VW og Audi. Kilde? Harald A. Møller. Godt nok?vwcoach wrote:Neergård wrote:........Når du tar en original felg, stål eller Alu, så har du ikke mulighet til å få beveget felgen sideveis. Konen på boltene er også med på å låse boltene så de ikke løsner, ikke bare for å sentrere hjulet. Når det er snakk om senterringer er det snakk om uoriginale felger. Ingen original felg til Audi eller VW er å få med senterringer. Disse er tilpassa hver enkelt modell. Og det er ikke klaring på senterhull når de kommer fra fabrikk.
Ehhh...okay![]()
Hva med T3 har som 57,1 bak, 60,1 foran og 66,6 foran på Syncro, Her er Coach og Carat felgene [sikkert noen flere] lik nav str på alle felger. Har ikke sett noen "ekstra merking" på at denne felgen passer kun forran eller bak. Eller om "disse er KUN til Syncro"
Og stålfelgene har jo et "kjempe" navhullNesten rart at disse sitter på i det heletatt
![]()
Denne er debatten har dratt så langt ut på viddene med uvitenhet og missforståelser, og påseg skjønnerere på høyt plan, som det går an, og vil ingen ende ta virker det som![]()
Min konkluksjon i denne diskusjonen er at utrolig mange her "har greie på ting" som de egentlig ikke har greie på i det heletatt.
Som Yngve nevnte tidligere så er P.O.F. [prøv og feil] metoden den beste lærdom.så la det være med det.
Case Closed?
Mvh Frode.
Frode Neergård
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Tja, Frode? Joda, men nei!Neergård wrote:Denne er av de få som blir unntaket som nevnt av rikskringkastingen. Det var ikke spesifisert i mitt innlegg nei, men utover disse unntakene, så gjelder regelen for alle VW og Audi. Kilde? Harald A. Møller. Godt nok?vwcoach wrote:Neergård wrote:........Når du tar en original felg, stål eller Alu, så har du ikke mulighet til å få beveget felgen sideveis. Konen på boltene er også med på å låse boltene så de ikke løsner, ikke bare for å sentrere hjulet. Når det er snakk om senterringer er det snakk om uoriginale felger. Ingen original felg til Audi eller VW er å få med senterringer. Disse er tilpassa hver enkelt modell. Og det er ikke klaring på senterhull når de kommer fra fabrikk.
Ehhh...okay![]()
Og stålfelgene har jo et "kjempe" navhullNesten rart at disse sitter på i det heletatt
![]()
Denne er debatten har dratt så langt ut på viddene med uvitenhet og missforståelser, og påseg skjønnerere på høyt plan, som det går an, og vil ingen ende ta virker det som![]()
Som Yngve nevnte tidligere så er P.O.F. [prøv og feil] metoden den beste lærdom.så la det være med det.
Case Closed?
Mvh Frode.
(Noen av) Møllers folk insisterer jo på at det ikke er noe som heter T3 - det heter T2 (etter Type 2). Samtidig som modellen benevnes som nettopp T3 på matbokser i rekvisita-avdelingen - innunder delelager.
Poenget her er at Møller (og deres representanter) sier mye som ikke nødvendigvis har rot i sannheten.
Her som ellers er det mange som er flinke og hjelpsomme, og en del som rir diverse "oppleste vedtatte sannheter" til det kjedsommelige.
Som eksempel kan jeg nevne at på både "Passelaten" og Multi-sporter'n her er det stål på vinterhjula. Og til begge er det meningen man skal bruke en slik plast-skrue til å hjelpe å tre hjulet på navet.
Jeg har ved siste hjulbytte på disse satt en av fem bolter i posisjon "klokka 12", og jeg har måttet løfte hjulet for å få inn boltene "klokka 5 og 7". Etter å ha trukket disse til for hånd, slik at (den sfæriske) konusen lå helt inntil - først da gikk de to siste boltene lett inn.
Av Alu-felga til Sharkisen (Sharan) er det morsomt nok Audi-kopiene med plastring som fikserer best på navet.
De originale til sommerdekka beveger seg like mye som på de førstnevnte bilene.
I tillegg har man potensielt problemet i sammenheng med at skivene ofte kan sitte løst montert på navet, og dermed rotere - samt at det bygger seg opp rust i mellom skive og nav etc.
Slik at det lureste nok blir å holde navet rent for rust, passe på at skiver/tromler sitter slik de skal og at gjenger osv. er i god stand.
Plastringer mm. blir dermed ett sekundært hjelpemiddel all den tid at hjulbolter/-mutre er det som i virkeligheten fikserer og holder hjulet på plass.
Med vennlig hilsen
Roar Nyrud.
PS: At Alu-felga til nettopp (Type 2, generasjon ) T3 originalt er festet med mutre og/eller bolter med 60 graders konus, har nok opp gjennom tiden skapt en del hodebry og problemer. Spesielt hvis de sfæriske boltene og mutrene tilhørende stålfelgene ble benyttet til alu-felgene – og vica verca.
Og unntakene er nok mange; også på VAG-biler.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
vwcoach
- -

1. Hva likte du ikke? Mine kommentarer i tråden?Torbo wrote:Dette likte jeg ikke Roar!
Alu utvider seg med varme, og etter noen utvidelser og når felgene har "satt seg", så er momentet eller strekket i boltene redusert..
Vel det får så være da jeg liker å dra igang en diskusjon en gang i mellom når det "tar litt av i trådene"
2. Hva jeg tenkte på da T4 Syncro'n blei spiker.
Tja hvorfor hogger man en bil?
Jo fordi denne ikke egnet seg til å bli reparert, og koste på den blei i utgangspunktet ikke aktuelt da dette kom til å koste meg det tre dobbelte som jeg ga for den. Så valget ble som den ble, og innkjøp av en annen [T4 firmabilen] lønte seg i mitt tilfelle
3. Og ja jeg kan til en viss grad være enig med deg at enkelte alufelg kan forandre seg litt ved tempforskjeller, men jeg har ikke merket noe til dette. Kanskje fordi jeg ikke bruker "jalla alu felger"? Og at jeg er meget nøye med renhold av kontaktflater og bruker riktige bolter/muttere, og drar dette til med riktig moment
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Yes!
Det var dette jeg lurte på! Trist at en så "ny" bil hugges!
"2. Hva jeg tenkte på da T4 Syncro'n blei spiker.
Jo fordi denne ikke egnet seg til å bli reparert, og koste på den blei i utgangspunktet ikke aktuelt da dette kom til å koste meg det tre dobbelte som jeg ga for den. Så valget ble som den ble, og innkjøp av en annen [T4 firmabilen] lønte seg i mitt tilfelle
".
Min er jo fra 1992, og jeg føler den har et langt liv igjen. Men det kan jo hende at det er fordi det er en camper, og mest brukt på sommeren og "lite" kjørt, 250 000 km, at den har holdt seg så bra....
Ang. Punkt 1., så må det jo være greit å si hva man mener på et forum, og er man skråsikker, så må man jo står for det så lenge det er bakgrunn for det. Og det virker jo fornuftig det du sier....
Uten at jeg har for mye kjennskap til dette, har jeg registrert at dette med hjul og felger er mer faglig enn de fleste er klar over.
Jeg er oppvokst med felger før plaststyringer, og har ikke hatt noen problemer med å styre sentreringen på bolter og bolthull. Men jeg har det meste fra en svunnen tid med stålfelger, så jeg må bare registrere hva som blir sagt som fornuftig her inne.
Så derfor kan jeg ikke så mye om det nye, bare det jeg registrerer runt om...
men alufelger skal man ha respekt for! Kanskje de er oppskrytt?
Har vel ikke så mye tro på at det er så lette som noen vil ha det til heller? Jeg merker ikke det når jeg leger om fra stål til alu?
Jeg er vel bedre på å spørre enn å svare...
Men nå er går det i riktig retning, mot vår, så da får vi bare planlegge neste hjulskift, med og uten plastringer.
Og alle kan jo ikke alltid bli enige, det kan jeg i alle fall være enig om.
Det var dette jeg lurte på! Trist at en så "ny" bil hugges!
"2. Hva jeg tenkte på da T4 Syncro'n blei spiker.
Min er jo fra 1992, og jeg føler den har et langt liv igjen. Men det kan jo hende at det er fordi det er en camper, og mest brukt på sommeren og "lite" kjørt, 250 000 km, at den har holdt seg så bra....
Ang. Punkt 1., så må det jo være greit å si hva man mener på et forum, og er man skråsikker, så må man jo står for det så lenge det er bakgrunn for det. Og det virker jo fornuftig det du sier....
Uten at jeg har for mye kjennskap til dette, har jeg registrert at dette med hjul og felger er mer faglig enn de fleste er klar over.
Jeg er oppvokst med felger før plaststyringer, og har ikke hatt noen problemer med å styre sentreringen på bolter og bolthull. Men jeg har det meste fra en svunnen tid med stålfelger, så jeg må bare registrere hva som blir sagt som fornuftig her inne.
Så derfor kan jeg ikke så mye om det nye, bare det jeg registrerer runt om...
men alufelger skal man ha respekt for! Kanskje de er oppskrytt?
Har vel ikke så mye tro på at det er så lette som noen vil ha det til heller? Jeg merker ikke det når jeg leger om fra stål til alu?
Jeg er vel bedre på å spørre enn å svare...
Men nå er går det i riktig retning, mot vår, så da får vi bare planlegge neste hjulskift, med og uten plastringer.
Og alle kan jo ikke alltid bli enige, det kan jeg i alle fall være enig om.
Torbo