rep av bremsecalliper

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Båbbærn
Car: T3 1990 Coach, T4 1997 LWB
Phone: 97519367

rep av bremsecalliper

Post by Båbbærn »

Heia,

Jeg hadde en litt kjip runde med bilen, som forøvrig er en VW Caravelle 1997 2,5 Tdi buss. Bak har den 1.sylindrede callpere med mekanisk håndbrekk

Glideboltene for venstre bremsecalliper bak hadde rustet fast, så bremsa lå konstant på. merket ikke dette før det begynte å hyle og gå varmt. Da jeg endelig fikk tatt opp og kikket viste det seg at det hadde gått så varmt at div gummier hadde smeltet. Jeg kjøpte rep sett hos VW og plukket calliperen i biter, dvs jeg pumpet ut stempelet. Satte inn ny pakning og ny støvkappe, smurte inn alt m. bremsevæske før jeg skrudde stempelet heilt inn. Slipte så alle annlegsflater for klosser på holderen, nye klosser, nye gamle glidehylser, nye skiver og satte alt sammen. Så luftet jeg alle fire hjulene i rekkefølge lengst fra hoved sylinder og innover. Etter bare en dags kjøring mister jeg alt av bremsekraft. En rask titt under panseret viser at bremsevæske kammeret er tomt. samtidig ser jeg og at heile hjulet og bremsene jeg hadde oppe drypper av bremsevæske. Støvbelgen rundt stempelet har eksplodert. Det har tydelig vis lekt bremsevæske forbi pakning og ut i støvkappa. Når jeg tar av kappa og skrur ut stempelet så ser den nye pakningen heil og fin ut. Den sitter meget tett og fint rundt stempelet, og det er ikke anntydning til hverken riper eller rust på stempelet. Da jeg oppdaget dette var jeg på vei til svigers for jula, så jeg hiver meg bare rundt, gjør det hele rent, setter det sammen og lufter på nytt. Det hele blir tilsynelatende bra, og vi reiser på juleferie. Vel hjemme bruker jeg bilen til og fra jobb og andre ærend helt frem til i dag. I kveld på vei hjem fra et ærend tråkker jeg pedalen i gulvet nok en gang, og kan konstatere at kammeret er tomt, og det er tydelig lekkasje fra samme calliper nok en gang. Er det noen som har en ide for hvorfor det tydeligvis lekker forbi innerpakningen og stempelet? som tidligere nevnt, så ser stempelet heilt nytt og fint ut, jeg finner ikke noe skit eller riper/slittasje i sylinderen heller. I denne korte perioden den har "virket" har jeg merket at jeg har hatt en god del lavere pedal hvis håndbrekket står på. Det er såpass mye lavere pedal, at det nesten kjennes ut som den bunner. Hvis jeg pumpet opp litt så hadde jeg greit trykk, og det varte til jeg satte på håndbrekket og lot det stå på en stund.

Sitter det noe mer pakningsgreier i sylinderen, annet enn en firkantet gummipakning og støvkappa? skal det f.eks sitte en fjæringsring innafor gummipakningen? Skal pakningen monteres på noe spesielt vis?

Detta var vist veldig mye på en gang, men jeg veit liksom ikke heilt hvor jeg skal begynne. Setter pris på alle hjelp.

MVH
Daniel
Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

rep av bremsecalliper

Post by Neergård »

Du bytta tetningsringen på stempelet? Om ikke har du første mulighet der. Neste mulighet et at calipperen er såpass slitt at det blir for romt, og altså ikke skikkelig tett.

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Neergård
-
-

rep av bremsecalliper

Post by Neergård »

Du bytta tetningsringen på stempelet? Om ikke har du første mulighet der. Neste mulighet et at calipperen er såpass slitt at det blir for romt, og altså ikke skikkelig tett.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Båbbærn

Re: rep av bremsecalliper

Post by Båbbærn »

Finnes det noen mål jeg kan gå ut ifra, så jeg kan måle på min calliper for å finne ut om den er slitt?

Detta er en automagisk datagenerert signatur, Daniel.
Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg har vel ikke sett så mange hundre callipere, men jeg har aldri registrert at de er utslitt! Sår og korrosjon, ja, men defekte pakninger inni har jeg heller ikke sett så mye til.
Jeg har kun sett korrosjon på sylindre (mest) og stempler. Mansjetter er noe annet, da de sitter ut mot friluft og er mer utsatt.
Her er det noe interessant! Hva i alle verden, sier jeg bare? Dette må du finne ut av!?

Den firkatede pakningen kan noen ganger se ut som den har en vinkel mot stemplet, og kan derfor settes feil vei? Om det er på grunn av produksjon eller slitasje kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke kjenner VW-s saker like godt som det jeg holdt på med før i tiden? Jeg innbiller meg at det er slitasje?
Prinsippet for tetning her er jo at trykket kommer på baksiden av pakningen og gir ekstra tetning mot stemplet og kanten av sporet på stemplet. Samtidig skal vridningen i gummipakningen dra/vippe stemplet nok tilbake slik at bremsene slipper.
Noe annet skal vel ikke finnes inn en kalliper, som jeg har sett.. Bortsett fra håndbremsmekanisme da, men det er mekaniske greier..
Den som leter finner! Og vi andre får vente i spenning.......
Torbo
Neergård
-
-

rep av bremsecalliper

Post by Neergård »

Pakningen skal være rett i kantene såvidt jeg husker. Men etter som årene og pedaltrykkene går, slites calipperen, og tilslutt får du ikke pakningen til å ligge korrekt. Da får du heller ikke tilstrekkelig hjelp til retur av stemplet, som pakningen skal bidra til.

Mvh Frode.

Frode Neergård

STOSSEL
-
-
Car: t4
Phone: 46554057

Post by STOSSEL »

Kanskje tåpelig forslag, men du har skrudd stempelet tilstrekkelig tilbake mot skiver?.Før lufting etc. Surra med dette i sommer, og ente opp med å kjøpe ny caliper. Der var jo all info oppe i kartongen....
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Tja, jeg skrudde såpass at det var ca 1mm mellom skive og klosser.

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
fiat 450 dt
Car: t4a 2,4d 93 ,t4b 2,5 tdi 00 ,t4b 2,5 tdi 97
Phone: 48061782

Post by fiat 450 dt »

Kan pakningene være feil? sjekk eventuelt delenummer
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Usikker på delene, så jeg tar turen og kjøper nye i morgo.

Er pakningen symmetrisk, eller må den monteres på en spesiell måte?

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Ingen som vet om pakningene er symmetrisk eller ikke?

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Torbo
-
-

Post by Torbo »

De jeg har sett er dønn firkantet i profil. Noen helt kvadratiske.
Slitte pakningen kan ha en antydning til leppe eller grad en vinkel.
Den må i så fall snus mot trykksiden, om du skal bruke den..
Dette er et svar med forbehold om jeg forstod deg riktig.
Torbo
Båbbærn

Post by Båbbærn »

Takker, har nå henta nytt rep.sett, så da er det vel bare å få satt det ammen og lufte.

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Om du ikke har bremsepasta, eller tidligere kalt Ate-fett, kan det være bra å bruke, eller sause inn med bremsevæske på de hydrauliske delene, i det minste.

OBS:
Animalsk fett, vanlig, som kobber-, alu-, MOS2, hjullagerfett o.a. er livsfarlig for pakninger, og må derfor holdes langt unna hydrauliske komponenter. Men det er du sikkert klar over...
Jeg bare nevner det for sikkerhets skyld, om noen lesere skulle falle i fristelsen, i mangel på riktig fett (vegetabilsk).
Sist jeg kjøpte, fikk jeg det, Ate fett, hos Mekonomen på Alna, men de i butikken holdt på å gi meg noe annet. Men med liten skrift på tuben stod det av det var til mekaniske bevegelige deler på kallipere. Ikke lett!
og ikke ett fett....
Den forrige tuba hadde jeg i mange år, kanskje 30? Så det var en god investering.

Hydrauliske deler må vaskes i rødsprit og ikke i whitespirit. Det har hendt at jeg har brukt whotespirit, men da har jeg tørket delene 100 etterpå før montering med bremsepaste (Atefett).
Torbo
Båbbærn

Post by Båbbærn »

I det originale rep.settet for Vw/audi fulgte det med en liten pose med noe som så ut som glyserin/glyserol eller noe liknende. Delene skulle visst ligge å svelle i den væska i min 45 minutter før montering. Regner med at det er for å smøre opp pakningene skikkelig. Etter det var det ganske simpelt å sette sammen calliperen. Brukte en liten skrutvinge sammen med vinkelsliper nøkkel. Passer perfekt. Fikk og bytta noen lufteskruer før jeg lufta det hele i rett rekkefølge. Mulig jeg må til å lufte et par ganger til, synes fremdeles det er litt svikt i pedalen. blir spennende å se hvor lenge det holder, eller om jeg må ha ny calliper.

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Neergård
-
-

rep av bremsecalliper

Post by Neergård »

Før du gir opp og kjøper ny calipper, sett den inn på verksted for lufting av systemet med trykk. Merkeverksted bruker trykkfylling på bremsevæsketanken, og det er absolutt mest effektivt. Får ut mye som er gjenstridig på det viset.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Båbbærn

Post by Båbbærn »

Etter enda et par uker med bremser svikta de i går igjen. Under kjøring kan jeg plutselig tråkke pedalen helt i gulvet. Når jeg så kryper under og kikker så drypper det bremsevæske fra callipern.

Etter litt for mange runder med detta måtte jeg kalle inn forsterkninger, en onkel med Vw historikk.

Han kunne fortelle meg at stempelet hadde sprukket. Det var en usynlig sprekk heile vegen rundt, foruten på en liten cm. Vi klarte ikke å åpne den manuelt, men med høytrykk gikk det.

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt ny stempel til en grei pris? Kjøper gjerne brukt om noen har.

Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Da spørs det om du burde kjøpe ny calipper. Disse er ikke så veldig dyre originalt lenger.
Frode Neergård

Post Reply