2.5 B vil ikke akselerere.Bare fusker og harker

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: 2.5 B vil ikke akselerere.Bare fusker og harker

Post by Even »

Tydeligvis har di ikke fått det helt til.satser bare på at ting er i orden nå...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg har hatt gode gamle Lodge plugger med 5 elektroder på sykkelen i 7 år nå og aldri tatt dem ut for rensing. :)
tele-75
Car: T2 75
Phone: 91557600

Post by tele-75 »

høres ut som min bil caravelle 2,5l med automat fra 94, en helvetes god bil, hadde den bare virket som den skal.
Startet med at man fikk ødelagt ferien når man sto på danskebåten i slutten av september klar for europa tur på motorsykkel, en telf. hjem for å fortelle at alt var ok, med et svar om at biln va slutta å virke, tåler ikke gass går bare på tomgang. Etter en amputert ferietur hvor bensin og øl penger ble brukt på en 1,6l golf stv fra 97, kjøpt for 6000 av en "skurk" i halden. Vel hjemme i Alta med golfen, med sykkel trygt plassert hos kjente på østlandet, begynte jeg å studere på caravellen, den har gått 220000km så uten nærmere betenkelse blei ei ny bensinpumpe bestilt på eBay, pumpa kom og blei montert, og bilen virket helt normalt i 2 dager men så blei den litt værre å en laaaaaang tur hjem i tomgaangshastighet ble foretatt. Nå blei bensintrykksregulator byttet og golfen fikk gi fra seg noen rele uten at det hjalp, bensin filter er også nytt. Etter å ha lest her på forumet blei en ny coil bestilt, kunne ut fra symptomene være den, men det var det ikke. Skruforholdene mine er forholdsvis kummerlig i en sneskavel og 1 time dagslys i mørketia. Ut i fra oppførselen så kan det virke som den rett og slett ikke får bensin, så gass spjeld potensiometret, lamda sonde? Så tips mo taes med takk. Kan jo selvsakt være noe med tenninga, men virker mere som den ikke får bensin.

Etter en liten feilsøking med det eminente verktøyet startspray viser det seg at ved å gi en dusj startspray samtidig som man gir gass, så var det ingen forskjell, så blir litt tenningsannlegg mekking i sneskaveln i dag ser det ut til, tenker litt halvgivern i fordelern om man ikke ser noe innelysende når man begynner å plukke på det.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

tele-75 wrote:høres ut som min bil caravelle 2,5l med automat fra 94, en helvetes god bil, hadde den bare virket som den skal.
Startet med at man fikk ødelagt ferien når man sto på danskebåten i slutten av september klar for europa tur på motorsykkel, en telf. hjem for å fortelle at alt var ok, med et svar om at biln va slutta å virke, tåler ikke gass går bare på tomgang. Etter en amputert ferietur hvor bensin og øl penger ble brukt på en 1,6l golf stv fra 97, kjøpt for 6000 av en "skurk" i halden. Vel hjemme i Alta med golfen, med sykkel trygt plassert hos kjente på østlandet, begynte jeg å studere på caravellen, den har gått 220000km så uten nærmere betenkelse blei ei ny bensinpumpe bestilt på eBay, pumpa kom og blei montert, og bilen virket helt normalt i 2 dager men så blei den litt værre å en laaaaaang tur hjem i tomgaangshastighet ble foretatt. Nå blei bensintrykksregulator byttet og golfen fikk gi fra seg noen rele uten at det hjalp, bensin filter er også nytt. Etter å ha lest her på forumet blei en ny coil bestilt, kunne ut fra symptomene være den, men det var det ikke. Skruforholdene mine er forholdsvis kummerlig i en sneskavel og 1 time dagslys i mørketia. Ut i fra oppførselen så kan det virke som den rett og slett ikke får bensin, så gass spjeld potensiometret, lamda sonde? Så tips mo taes med takk. Kan jo selvsakt være noe med tenninga, men virker mere som den ikke får bensin.

Etter en liten feilsøking med det eminente verktøyet startspray viser det seg at ved å gi en dusj startspray samtidig som man gir gass, så var det ingen forskjell, så blir litt tenningsannlegg mekking i sneskaveln i dag ser det ut til, tenker litt halvgivern i fordelern om man ikke ser noe innelysende når man begynner å plukke på det.
Tviler på hallgiveren hvis motoren går fint på tomgang. Rart at bilen fungerte et par dager etter at pumpa var byttet.. Har du prøvd å måle leveringsmengden på pumpa? Pumpa må jobbe mot trykkregulatoren, så du kobler av returen mellom trykkregulatoren og tanken. Stikk slangen fra trykkregulatoren ned i ei tomflaske. Så tvangskjører du pumpa. Ta ut pumpereleet, det sitter vel på plass nr 12, nederst til høyre. Finn kontaktpunktene for hovedstrømmen gjennom releet, så kobler du en ledning mellom disse to kontaktene på reletavla. Kjør pumpa i 20 sekunder, på denne tiden skal den klare å pumpe en halv liter bensin. Hvis den ikke gjør det, må du feilsøke på bensinforsyninga. Kan det være feil på den nye pumpa? Spenningsfall / dårlig kontakt inn på pumpa? Lekkasje i slanger / rør, eventuelt inni tanken hvis du ikke har noen utvendig lekkasje?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
tele-75

Post by tele-75 »

va ute å klora litt i kulda, koblet løs lamdasonden var ingen forskjell like tullete, synes det var rart at den ikke fikk noe turtallsøkning ved å spraye startgass samtidig som man gir gass, om den ikke får bensin så vil jeg tro at, med startgass vil den i det minste få en turtallsøkning, har bestilt tenningsdeler og lamdasonde, fordelerlokk og rotor så ikke akkurat nytt ut.

Finnes det noen bra verkstedhandbok til de her bilene, kjøpte ei haynes bok til golfen, men den var en stor skuffelse, så kjøper ikke noe til caravellen om jeg ikke er sikker på at den omhandler reparasjon av bilen ikke bare anbefaling å dra på verksted.
tele-75

Post by tele-75 »

:D feilen funnet! det var løs innmat i katalysatoren, som stengte for exosen
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hiv hele katten.enklest det
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
tele-75

Post by tele-75 »

ja den får ikke være med videre, samle ikke på ting som skaffer meg problemer, va feit lyd uten exos, men den pusta godt :-)

takker de som har skrevet om sine problemer, det har hjulpet god i feilsøkinga, gamle katta den skrangla godt når man rista på den, så da vet man d, feil som kommer og går på det hær vise kan være løs innmat i katalysatorn.
Post Reply