Hjelp, har fått en grønn overledning på sikring 13

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Båbbærn
Car: T3 1990 Coach, T4 1997 LWB
Phone: 97519367

Hjelp, har fått en grønn overledning på sikring 13

Post by Båbbærn »

Heia,

Min kjære T4 1997 mod Caravelle LWB har fått grønn overledning.

Jeg har ikke hatt horn på en god stund, muligens et halvt års tid. Nå som det er tid for EU kontroll så må jo dette og fikses, så jeg begynte med å sjekke sikringen. Den var seff gåen, så da tenkte jeg at detta var en enkel jobb, men neida. Satte i ny sikring, og det gikk jo supert, dvs helt til jeg slo på tenninga. Prøvde å nappe ut releet og ny sikring. Det hjalp ikke. Prøvde å koble fra kontaktene ved rattet, sikringen gikk like salig. Begge horna var selvsagt koblet fra på begge forsøk. Forrige eier ettermonterte alarm og fjærnet den, og har klussa veldig mye, så det er bare en stor klase spagetti bak sikringsboksen.

Det første jeg burde spørre om er jo om noen veit nøyaktig hva som er galt, hvor, og hvordan jeg skal fikse det?

Hvis ikke må jeg jo spørre om noen har noen ide hvor jeg skal begynne å lete? Hvilken kontakt bak på sikringsboksen er den aktuelle?

MVH
Daniel
Kan det fikses...
...Klart det kan!!!

Båbbærn AKA Daniel
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Hjelp, har fått en grønn overledning på sikring 13

Post by hypomac »

Siden sikringen går uten at du bruker hornet kan det være i styresløyfa til hornet som har direkte kontakt til gods.Hornbryteren på rattet står jo i serie på ei strømførende sløyfe.
Ifølge t4 wiki er det ein brun ledning som er tilførsel fra tavla,og med ein brun/svart som retur til relè som igjen set spenning til horna.
Eg ville fulgt denne evt.først sette måle apparatet på Ohming uten tenninga på og sjekke at du har plenty motstand mellom kvar av kontaktane i rattet mot gods.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Image
Nissan Leaf Tekna 2013
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Såg ein gang til på skjema og ser at det er jo minusen som går i serie via rattet,så 1.posten min i tråden er feil desverre...då kan det være lurt å sjekke ledningen fra sikringen (S13?) og til + på begge horna. Evt.ved hjelp av ohming på multimeteret mellom gods og ledning til horn denne er ifølge skjema svart/gul.
Nissan Leaf Tekna 2013
Trond.h
-
-
Car: T4 1997
Phone: 90627069

Post by Trond.h »

Men horn er 1er feil på PKK. så trengs ikke å fikses hvis du ikke er avhengig av det. kansje greit at det funker men...
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

hypomac wrote:Såg ein gang til på skjema og ser at det er jo minusen som går i serie via rattet,så 1.posten min i tråden er feil desverre...då kan det være lurt å sjekke ledningen fra sikringen (S13?) og til + på begge horna. Evt.ved hjelp av ohming på multimeteret mellom gods og ledning til horn denne er ifølge skjema svart/gul.
Her er du trolig på korrekt retning. Du kan også ohme fra kontakt på horn og til chassis, istedet for fra sikringspanelet.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg hadde sjekket det den forrige eieren gjorde. Det er mulig han brukte hornet som siren.....
Post Reply