Ingen av alternativene stemmer:-/ Alt er som det skal men kan kun kjenne på den første at den er varm... målte med strøm så alle de andre pluggene skal gløde... Men er det glødereleet som er defekt? prøvde å bytte med et annet jeg hadde, ingen forsjell...Avo wrote:Husker ikke helt hvordan det er koblet på T3 med oljefyr, men om du merker at den første glødepluggen blir varm, men ikke de andre er det tre alternativer.
A - Den en virker, de andre ikke, eller...
B- Du har brudd i skinna mellom pluggene, eller...
C - Du har dårlig kontakt på koblingen til den første pluggen, slik at den varmen du kjenner IKKE er fra glødepluggen, men varmgangen du får når du trekker er del strøm gjennom en litt dårlig kontakt.
Helt nye glødeplugger, 3 av 4 defekte!?
-
Ichliebesyncro
- -

- Car: T3 Caravelle Syncro - T5.1 Multivan (med sperre)
- Phone: 47452764
Re: Helt nye glødeplugger, 3 av 4 defekte!?
OM du har tatt ut og testet plugg nr 4, og den virker, OG plugg nr 1 blir varm når du gløder MÅ det være strømmen som ikke kommer frem til plugg nr 4. (og sannsynligvis også 2 og 3)ichlibesyncro wrote:Ingen av alternativene stemmer:-/ Alt er som det skal men kan kun kjenne på den første at den er varm... målte med strøm så alle de andre pluggene skal gløde... Men er det glødereleet som er defekt? prøvde å bytte med et annet jeg hadde, ingen forsjell...Avo wrote:Husker ikke helt hvordan det er koblet på T3 med oljefyr, men om du merker at den første glødepluggen blir varm, men ikke de andre er det tre alternativer.
C - Du har dårlig kontakt på koblingen til den første pluggen, slik at den varmen du kjenner IKKE er fra glødepluggen, men varmgangen du får når du trekker er del strøm gjennom en litt dårlig kontakt.
Selve skinna mellom pluggene, skal det vel mye til at det er brudd i som ikke synes, så da holder jeg fremdeles en knapp på koblingen inn til plugg nr 1.
Denne skinna er såpass grov at spenningen på alle pluggene bør være tilnærmet lik.
Det du kan gjøre er jo å måle spenningen på pluggene under gløding. Med litt tap her og der bør den ligge på et sted litt under batterispenning, men ikke mye under.
Mål også speningen ut av gløderelet.
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
-
Ichliebesyncro
- -

Alle pluggene hadde ca 10.5V mens den første ligger på ca 11V... Skinna er hel. Hvorfor jeg kan kunn kjenne på førte plugg at det blir varmt vet jeg jo ikke? men alle pluggene gløder og den røde ledningen til skinna er godt strammet til med god kontakt.
Om du har 10,5 volt så skal pluggene gløde riktig fint.
Helst burde du ha litt mer, men ledninger og slikt er jo sjelden 100% på en T3.
Helst burde du ha litt mer, men ledninger og slikt er jo sjelden 100% på en T3.
-
Ichliebesyncro
- -

Å hvor sitter tempsensoren? har flere bekjente som sliter med denne "laaange" glødetiden? Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Selvom bilen er varm gløder den like lenge:-/Rikskringkastingen wrote:Tilstanden på glødepluggene har ingen betydning for glødetida. Den beregnes i glødereleet, utfra signalet fra temperatursensoren.
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Tror du hoppet litt fort over avo sitt punkt c. Altså at det var varmgang pga dårlig kontakt på den første pluggen du kjente. Dårlig kontakt melllom kabelen inn på skinna og skinna/pluggen. Spissen på pluggen sitter jo langt inne i den i utgangspunktet kalde blokka. Er ikke sikker på om at du vil kjenne at pluggen blir varm. Tror jegAvo wrote:Husker ikke helt hvordan det er koblet på T3 med oljefyr, men om du merker at den første glødepluggen blir varm, men ikke de andre er det tre alternativer.
Ellers vil du kunne teste hver enkelt plugg ved å koble vekk skinna og legge strøm direkte fra pluss på batteriet. Et spenningsfall over pluggen kan indikere at den er ok. De fleste multimeterene vil ikke kunne måle den strømmen som skal gå gjennom pluggen men biltema har en kjekk tester som kan brukes. Tror det er Ca 10amp per plugg.
Last edited by bjørn53 on 13 Feb 2013, 13:18, edited 3 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Ichliebesyncro
- -

Som jeg skrev: "...den røde ledningen til skinna er godt strammet til med god kontakt."bjørn53 wrote:Tror du hoppet litt fort over avo sitt punkt c. Altså at det var varmgang pga dårlig kontakt på den første pluggen du kjente. Dårlig kontakt melllom kabelen inn på skinna og skinna/pluggen. Spissen på pluggen sitter jo langt inne i den i utgangspunktet kalde blokka. Er ikke sikker på om at du vil kjenne at den pluggen blir varm. Tror jegAvo wrote:Husker ikke helt hvordan det er koblet på T3 med oljefyr, men om du merker at den første glødepluggen blir varm, men ikke de andre er det tre alternativer.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Sensoren sitter nok i slangestussen i forkant av toppen. Der sitter det nok et par forskjellige sensorer, jeg husker ikke hvem av dem som går til glødereleet.Ichliebesyncro wrote:Å hvor sitter tempsensoren? har flere bekjente som sliter med denne "laaange" glødetiden? Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Selvom bilen er varm gløder den like lenge:-/
Den gløder lenge med driftsvarm motor også? I tilfelle er det nok noe galt. Men du må være oppmerksom på at en forkammermotor skal gløde vesentlig lenger enn en moderne direkteinnsprøytet dieselmotor. Ved oppstart av en kald motor i varmt vær, vil denne gløde i flere sekunder. Mens en TDI kanskje vil gi et kort blink i glødelampa.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Om du har en halv volt tap i skinna mellom 1. plugg og resten går det relativt mye strøm, og minst en plugg til gløder.Ichliebesyncro wrote:Alle pluggene hadde ca 10.5V mens den første ligger på ca 11V... Skinna er hel. Hvorfor jeg kan kunn kjenne på førte plugg at det blir varmt vet jeg jo ikke? men alle pluggene gløder og den røde ledningen til skinna er godt strammet til med god kontakt.
Sannsynligvis flere.
Du kan jo ta løs skinna der du kommer til, og ohme pluggene, så vet du hvilke som virker.
Når du målte spenning på pluggene, hvor jordet du?