Kald motor.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Oddgeir71
Car: T5 2008
Phone: 97666159

Re: Kald motor.

Post by Oddgeir71 »

Til labbetuss-les første innlegg.

Termostatbytte ble utført hos Møller.De luftet kjølesystemet ja.Termostatbyttet ble utført
denne uka.Har kjørt ca 20 mil etterpå og det er nok kjølevæske på den nå.

Denne bilen har 3-soners Climatronic.
Bruker å stå 24 grader.

Webastoen er testet og funnet ok hos to forskjellige Møller-verksteder.

Noen som vet om noen Webasto-spesialist på østlandet?
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Fyksen bilservice har flere avd på østlandet. Hvor holder du til da?
Morten B
Oddgeir71

Post by Oddgeir71 »

Bilen er kjøpt ny hos Møller Elverum.Har i den siste tiden brukt Møller Kongsvinger p.g.a. bl.a. billigere servicer der.

Skal prate litt med en som jobber på Flissundet motorservice over helga.Bor 3 mil nord for Kongsvinger.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Ok, da er vel flissundet nærmest. Ellers har Fyksen en avd i elverum! Ligger borte på grindalsmoen der hvor møller holder til.
Morten B
oak
-
-

Post by oak »

Har lignende symptomer på min California 174hk automat, men forskjellen er at jeg synes det blir grei varme i kupeen selv om motoren ikke kommer opp på 90. (bare en kommentar til temperaturnåla i instrumentpanelet forresten, hvis man leser faktisk temperatur med VCDS oppdager man at det er stort dødbånd rundt 90 på nåla kontra den virkelige verden, dvs. at problemet kan være større enn det ser ut til på nåla. Ved litt googling fant jeg at dette tydeligvis er vanlig av bilprodusentene å gjøre for at det skal se ut som motoren er stabil på 90 selv om det varierer litt).

Husker ikke helt detaljene, men jeg oppdaget problemet i fjor vinter i en kald periode. Koblet på VCDS og logget temperatur på webasto, ut/inn fra radiator etc. uten å finne noe åpenbar grunn til problemet. Termostat så ut til å fungere, og det gjør også webastoen. Det gikk mot vår og siden problemet ble borte med stigende utetemperatur har jeg ikke brydd meg så mye mer om det. Men problemet er fortsatt der fortsatt forsåvidt. Ved tosifret minus må det gjerne noen oppoverbakker til på motorveien for å få 90 grader.

Har også pratet med Møller A&B og fått samme svar som deg...at "sånn er det bare".

Har vurdert å dekke til radiatoren litt i mangel på andre gode forslag....

Edit:
Link til mitt innlegg om samme problem i fjor vinter: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=25406
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Oddgeir71

Post by Oddgeir71 »

Får vel dekke til radiatoren mer ja.Kanskje radiatoren skulle ha vært mindre på disse bilene?
frihauk
Phone: 97093102

Post by frihauk »

Jeg har lignende problemer på min t5, 2008 modell, (330000km) Vi pleier å finne ut av det meste selv, så jeg regner med ås e på dette også. Jeg har lyst til å demontere webastoen selv og se om den er tilsotet. Er det noe hokus pokus?

Hvor ligger forresten termostaten? ( lette lenge etter oljefilteret første gang vi byttet det! )

Jeg ser mekonomen har en termostat til t5 som heter "vinter". Er det forskjell på hvilken temperatur den åpner på i forhold til termostaten som selges på bildeler.no?
mvh Jone
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Kald motor.

Post by Neergård »

frihauk wrote:Jeg har lignende problemer på min t5, 2008 modell, (330000km) Vi pleier å finne ut av det meste selv, så jeg regner med ås e på dette også. Jeg har lyst til å demontere webastoen selv og se om den er tilsotet. Er det noe hokus pokus?

Hvor ligger forresten termostaten? ( lette lenge etter oljefilteret første gang vi byttet det! )

Jeg ser mekonomen har en termostat til t5 som heter "vinter". Er det forskjell på hvilken temperatur den åpner på i forhold til termostaten som selges på bildeler.no?
Når problemet er motor med temp under 75 grader er ikke hvilken grad termostat åpner på problemet. Den har ikke åpna enda, for motor ikke produserer nok varme.
Det trengs ekstra varme, webasto. Dersom denne ikke varmer tilstrekkelig, oppfører motortemperaturen seg akkurat som beskrevet.
Forutsatt at termostat er lukket skikkelig. Dette kan kontrolleres ved tomgang og måling av temperatur på slange fra radiator til motorblokk når motor har noe lunk.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
frihauk
Phone: 97093102

Post by frihauk »

Takk, jeg vil starte med å sjekke tembpen på slangen. Er nok best å starte i den enden. Er det noe hokus pokus å åpne webastoen selv? Ser ut som de fleste absolutt skal bruke godkjent webasto verksted......
mvh Jone
Post Reply