koble om gløding
koble om gløding
jeg har sett at en del t4 har bygget om glødinga til en knapp eller bryter, istedenfor gjennom releet. jeg vurderer også å gjøre det på min(1993 2.4D), siden glødereleet ofte blir så varmt at plastikken i boksen smelter. er dette noe som kan gjøres selv, eller må man la et verksted ta jobben? noen som har erfaringer med hvordan dette eventuelt gjøres?
Re: koble om gløding
Hvis du har peiling på strøm og forstår hvor store dimensjoner du må ha på kabler, bryter ent rele, så sett i gang.
Hvis ikke så drar du til et bilelektro verksted.
Men somregel så går jo glødinga sin gang. Det kan være noe feil som gir ekstra varme hos deg. For eks dårlig kontakt i stikkene til releet. Manglende sikring?
Det er jo noen som bypasser sikring fordi den ryker stadig
Hvis ikke så drar du til et bilelektro verksted.
Men somregel så går jo glødinga sin gang. Det kan være noe feil som gir ekstra varme hos deg. For eks dårlig kontakt i stikkene til releet. Manglende sikring?
Det er jo noen som bypasser sikring fordi den ryker stadig
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
koble om gløding
Om du ikke har kompetanse til å vurdere om du kan gjøre det sjøl, ja da bør du få noen andre til å gjøre det, enten verksted, eller elektro/elektronikk sterk kamerat.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
glødinga går sin gang den, er ikke no feil der. men det lukter ikke akkurat blomst av svidd plastikk og så har jeg jo ikke lyst at det skal ta fyr heller.. har en del erfaring med elektro og svakstrøm, men lite med bilelektronikk. holder det å koble de to store kablene med bryter, eller må man koble med seg de som går til tenning/lys osv også?
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Du må finne et relé som du styrer med en knapp. Dra en kabel fra batteriet med en sikring.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Og det releet må tåle mye strøm.
Vær forsiktig.
Prøv heller å finne årsaken til varmegangen Sjekk at du har riktig sikring til glødinga
Vær forsiktig.
Prøv heller å finne årsaken til varmegangen Sjekk at du har riktig sikring til glødinga
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Har prøvd 2 releer. Det samme skjer med begge to. Det er kontakten mellom relé og boks som blir varm, så varm at metallet blir blått og selve releet blir svart rundt kontaktene.men glødingen går sin gang uten avbrudd. Om jeg har sett rett så er det omtrent 20mm2 kabler bak der, og pluggsikringene er på 50 eller 60 A. Vanskelig å se siden det bare er en metallremse bak dekselet. Det tilsier vel at releet og bryter burde tåle min.80 A og at jeg burde bruke minimum 20mm2 kabler. Men tror nok jeg skal få noen som har Vært borti slikt før til å se på saken, så kan jeg se på og lære til neste gang 
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Trur den knappen du skal dra det frem til inn i bilen blir like varm så finn et rele som tåler litt. 40 amp er vanlig handelsvare men du får de som tåler mye mer. Så bør terminalen være av god kvalitet. Fordelen med et ekstern rele er at det kan plasseres slik at det får god kjøling.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Var inne på tanken på hovedstrømbryter e.l. til 24V, da bør det holde med 60A. God ide det med å flytte releet for seg selv og, bruke et gløderele bare? Det skal i utgangspunktet tåle det. ..
Dra på hoggern og hent en strømboks pass på og klipp av alle ledningene som er festet bak på strømboksen i tilfelle du trenger hele
ta den med deg hjem og splitt den opp i mitten, DET DEN ER LAGD FOR
Splitt opp din også og sett i den du akuratt kjøpte
Hadde det samme problemet på min 2,4 diesel for 2år siden, man kunne steke speilegg oppe på releet lissom =P Kjekt det å da
=
Jeg bytta og alt funka normalt
OBS! det var smelta inni der du plugger glødereleet .
ta den med deg hjem og splitt den opp i mitten, DET DEN ER LAGD FOR
Splitt opp din også og sett i den du akuratt kjøpte
Hadde det samme problemet på min 2,4 diesel for 2år siden, man kunne steke speilegg oppe på releet lissom =P Kjekt det å da
Jeg bytta og alt funka normalt
OBS! det var smelta inni der du plugger glødereleet .