Koble til inverter 1.5kw

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Bassbone

Koble til inverter 1.5kw

Post by Bassbone »

Hei, :D
Skal koble til en 12v til 230v 1500w inverter, ved 1500w forbruk er det snakk om drift av elektroverktøy over en kortere periode. Erfaringsmessig er det best at bilen er igang så man drar nytte av dynamoen for å hjelpe til med startstrøm.
Det jeg lurer på er om jeg skal koble til Hovedbatteriet eller ekstrabatteriet under setet.
Hva er Ah på batteriene og størrelsen på dynamo?
Har ekstrabatteriet full tilgang på dynamo eller er det begrenset Max ladestrøm?

2013 Transporter 140hk 4motion.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Koble til inverter 1.5kw

Post by Neergård »

Jeg ville kobla til ekstrabatteriet.
Rikelig kvadrat på kabel, og gjerne enda et batteri bak av enorm størrelse for å håndtere startstrøm bedre.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
AnaboleOle
Car: T5 2012

Re: Koble til inverter 1.5kw

Post by AnaboleOle »

I mitt hode er det nå bedre å koble til direkte på hovedbatteriet, slik at kablingen til ekstrabatteriet ikke får belastning fra to kilder.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Koble til inverter 1.5kw

Post by Neergård »

AnaboleOle wrote:I mitt hode er det nå bedre å koble til direkte på hovedbatteriet, slik at kablingen til ekstrabatteriet ikke får belastning fra to kilder.
Forutsetter tilstrekkelig kabling derimellom. Men batteri nr to er ikke en belastning på kabelen før du har trukket strøm derifra. Og sålenge set belastes når begge batteri er koblet sammen får man delt belastningen, og om det belastes kun bakre batteri vil det ved sammenkobling kun lades via kablingen mellom batteriene.
Jeg mener det er mest fornuftig å bruke kun bakre batteri, altså bruke konverteren når bilen ikke går og batteriene er skilt. Om man da i tillegg har enda et batteri bak som sørger for god kapasitet på kortvarige store strømtrekk har man likevel garantert strøm til start.
Om dette kompletteres med f.eks Defa ladekit som her defa miniplugg og lader tilkobla, fortrinnsvis 2 av dem så hver krets lades, er man best mulig rusta.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Bassbone

Re: Koble til inverter 1.5kw

Post by Bassbone »

Er batteriene sammenkoblet når motor går, de er ikke separert med skillediode?
Har man dynamo 100% tilgjengelig på ekstrabatteriet eller ligger det en tynn kabel (hvilket kvadrat har denne?) som tilførsel fra dynamo kun beregnet på det orginale forbruket + oppladning?
Hva er det orginalt ekstrabatteriet leverer strøm til bortsett fra parkeringsvarmer?
Bare lurer på om det framre batteriet er bedere rustet til å levere mye strøm på kort tid, med tanke på at glødeanlegg, starter kommer herfra og dynamo er satt opp til å levere større ladestrøm hit.
Post Reply