Hvor skal man blende om man skal gjøre det på T5?
Vil man få feilmelding på siste modell T5a -09?
Hva oppnår man, bedre effekt eller bare mindre dritt i innsug?
Må man også plukke ned innsuget for vask eller vil det gradvis vaske seg selv?
Regner med det er ved to-boltflensen til høyre med 12kant skruen?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
08/09 er vel for nytt vist jeg ikke tar feil... men bare og prøve... må evntuelt bare slette feillager
og fjerne det du/dere sperrer egr med. effekt får man ikke men mindre olje/eksos dritt i innsuget..
innsuget vasker seg ikke seg selv...
det er ingen bakdel og vaske egr ventilen og innsuget selv om man ikke får sperret av egr...
og ja det er 2bolt flensen med inv 12kant skruer.....
Tar opp igjen denna tråden litt...
Bilen min går å lugger litt om dagen, som merkes når den går lett uten belastning. Som mange har snakka på her inne før.
-Har dette noe me den berømte EGR ventilen å gjøre?
-Bør jeg plukke den opp og gjøre rent?
-Og hjalp datatuning mot dette fenomenet? mener å ha lest her ett sted at lugginga ble borte etter slik tuning.
Jeg har skrevet om dette i en tidligere post, men tar det gjerne igjen her. Min 2005 2,5 130 gikk og lugga på ca 1400 rpm ved svakt pådrag. Blenda EGR ventilen med plate og pakninger (der røret går inn på selve EGR-"klokka"). Har kjørt noen hundre mil etter dette og bilen har ikke lugga siden. En kompis som har en 2007 2,5 130 med automatgear gjorde det samme for 14 dager siden. Han ble også kvitt problemet. Ingen av oss får feilmelding på denne modden.
finnes to typer egr ventiler, en elektronisk/elektrisk å en som styres av vakun. bnz og bpc har elektronisk/elektrisk.
finnes rør for å sette der ventilen skal stå til begge modeller, må nok inn i styreenheten å forandre på noe vis slike rør benyttes, men med plater mellom eksos røret å gasskjøleren(vist på bildet over) så tror eg d ikke trenges.
innsuget og egr ventilen kokser igjen, renset en ventil nå som hadde omtrent 3-5mm lag på veggene, den hadde gått 120tkm, så eg anbefaler å blinde eksos røret eller kjøpe røret å fjerne ventilen helt, får da bedre gjennomstrømming
caravelle 07mod 2,5tdi 131hk lang 2seters varebil
caravelle 07mod 2,5tdi 131hk lang 5seters kombi(kone bil)
caravelle 96mod 2,5tdi 102hk kort 6seters kombi
transporter 95mod 2,4d ombygget til caravelle 02mod 2,5tdi 102hk lang 8seters personbil(solgt)