Det som funker best i min bil med kombibenk er å ha ei kasse som passer akkurat inn under setet, elementer opp og bassrefleks fremover. Det spiller bra (og trekker på beina når jeg drar på
Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Re: Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Å ha elementet vendt bakover i vella har jeg prøvd. Det spiller bra når jeg står bak bilen med luka lukket, men ikke så bra inni
Det som funker best i min bil med kombibenk er å ha ei kasse som passer akkurat inn under setet, elementer opp og bassrefleks fremover. Det spiller bra (og trekker på beina når jeg drar på
) og elementet er godt beskyttet mot skader. Element er Rockford He2 (gammel og god) Hvis den noengang ryker så kjøper jeg en Hx2.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Disse bilgreiene er jo skikkelig avhengighetsdannende jo... Der ble det jo bestilt den Dynabel suben og
Da håper jeg vi snart har alle deler som trengs for å få både anlegg og resten av bilen oppe å gå
Gleder meg til å teste ut dette. Har egentlig troen på at jeg skal bli greit fornøyd, selv om dette "anlegget" nok ligger ett stykke under i kvalitet i forhold til det skikkelige bilstereoentusiaster bruker
Jeg er jo tross alt ikke sååå godt vant fra før heller. Har jo gått på vanlige anlegg som kom med bilene. Eneste modifikasjon vi har gjort, var noen nye høytalere (og muligens cd-spiller) fra Biltema i en Nissan Micra vi hadde 
Gleder meg til å teste ut dette. Har egentlig troen på at jeg skal bli greit fornøyd, selv om dette "anlegget" nok ligger ett stykke under i kvalitet i forhold til det skikkelige bilstereoentusiaster bruker
Hvordan er det egentlig med strømforsyning til dette? Må man ha noe ekstra strømforsyning når det blir koblet til subwoofer og ekstra høytalere?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Re: Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Det må trekkes strømkabel fra batteri, med sikring nært batteriet, og bak til forsterker. Jordkabel fra forsterker til godt jordingspunkt i chassiet nært ved forsterkerens plassering.Siss35 wrote:Hvordan er det egentlig med strømforsyning til dette? Må man ha noe ekstra strømforsyning når det blir koblet til subwoofer og ekstra høytalere?
Signalkabel fra spilleren, som også har ledning for remote (av/på styring av forsterker)
Strømkabel bør være ganske tykk (ha stort tverrsnitt) og det kan kjøpes komplett sett fra f.eks biltema eller bilradiospesialisten.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Slik som denne mener du?Neergård wrote:Det må trekkes strømkabel fra batteri, med sikring nært batteriet, og bak til forsterker. Jordkabel fra forsterker til godt jordingspunkt i chassiet nært ved forsterkerens plassering.Siss35 wrote:Hvordan er det egentlig med strømforsyning til dette? Må man ha noe ekstra strømforsyning når det blir koblet til subwoofer og ekstra høytalere?
Signalkabel fra spilleren, som også har ledning for remote (av/på styring av forsterker)
Strømkabel bør være ganske tykk (ha stort tverrsnitt) og det kan kjøpes komplett sett fra f.eks biltema eller bilradiospesialisten.
Kobles de vanlige høytalerne (de innebygde) til spilleren og resten via subwoofer da?
-
Neergård
- -

Som den du linka til ja, men gjerne dobbelt tverrsnitt på strømkabel.
Høyttalerne kobles til spillerens høyttalerutganger.
Forsterkeren kobles vha signalkabelen til spilleren, med den ekstra ledningen til remote-kontakt i begge ender (spiller og forsterker).
Dersom du har kun fronthøyttalere på spilleren vil du naturligvis ha ett ledig par. Dette skal ikke benyttes for kobling til forsterker.
Høyttalerne kobles til spillerens høyttalerutganger.
Forsterkeren kobles vha signalkabelen til spilleren, med den ekstra ledningen til remote-kontakt i begge ender (spiller og forsterker).
Dersom du har kun fronthøyttalere på spilleren vil du naturligvis ha ett ledig par. Dette skal ikke benyttes for kobling til forsterker.
Frode Neergård
-
Neergård
- -

Her er forresten en skisse som kan sees på.

Frode Neergård
Skrur dere fast alt av høytalere og subwoofere og slikt til gulv eller ett eller annet? Eller hvordan fester dere slikt som subwooferen min som skal plasseres under ene seterekken?
-
Neergård
- -

Om den ikke festes, vil den knuse det meste den måtte treffe på sin vei ved en ulykke.Siss35 wrote:Skrur dere fast alt av høytalere og subwoofere og slikt til gulv eller ett eller annet? Eller hvordan fester dere slikt som subwooferen min som skal plasseres under ene seterekken?
Jeg har festa subber, jeg har montert i låst posisjon osv. Under setet i t4n med en slik "ferdigsub" hadde jeg forsøkt å montere fast vha braketter o.l. har ikke lyst til å ha en i bakhue, ei heller at junior skal forsøke å fange en i fart...
Festemateriell som gjelder er metall. Ikke kun stripsing.
Frode Neergård
Ja skjønner at det må monteres skikkelig, men lurte litt på hva som ble bruktNeergård wrote:Om den ikke festes, vil den knuse det meste den måtte treffe på sin vei ved en ulykke.Siss35 wrote:Skrur dere fast alt av høytalere og subwoofere og slikt til gulv eller ett eller annet? Eller hvordan fester dere slikt som subwooferen min som skal plasseres under ene seterekken?
Jeg har festa subber, jeg har montert i låst posisjon osv. Under setet i t4n med en slik "ferdigsub" hadde jeg forsøkt å montere fast vha braketter o.l. har ikke lyst til å ha en i bakhue, ei heller at junior skal forsøke å fange en i fart...
Festemateriell som gjelder er metall. Ikke kun stripsing.
Fikk forresten Caliber-spilleren og Sony-høytalerne i dag. Vi tok dem med i bilen (som forresten bare har forseter for tiden) og testet ut med høytalerne under disse setene. Kun med Pionerhøytalerne, da de orginale i dashbordet er koblet av og skal erstattes av noen i frontdørene. Hele familien er godt fornøyd med lyden slik, så regner med at det ikke blir noe verre av å få en sub tilkoblet i tillegg
-
Kristiankiss
- -

- Car: T4, Caravelle 2.5TDI,1999,
- Phone: 97170564
Den Infinity basslink som du var "frista" til å foreslå, har du testet den? Er det bra greier? Går med tanker om å oppgradere i min T4:) Ser at den er på salg til halv pris nå, røverkjøp??Neergård wrote:Det virker egentlig som at alle mener det samme, både vi som har litt mer interesse og detaljer omkring dette samt du som etterspør.
Jeg kan nevne noen merker jeg mener er kurant vare, men det er ikke begrenset til denne lista, er avhengig av at jeg kommer på demNoen har både forsterkere og høyttalere, andre har mer fokus på en varegruppe. Har ikke tatt hensyn til prisnivå i det hele tatt her. Lista må gjerne kompletteres av andre for ytterligere bruk av andre forumbrukere.
Focal
Kenwood
Panasonic
Soundstream
Hifonics
Pioneer
(blaupunkt - til en viss grad - tror jeg er mer kritisk enn gjennomsnittet på blaupunkt. Personlige erfaringer spiller inn)
Infinty
JBL
Dynabel
Mosconi
Her er en jeg akkurat har tipset en kollega om: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Evt kan jeg være frista til å foreslå http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Vet ikke hvordan dette passer evt budsjett da, men det er nok relativt gode kjøp, med passe tilskudd til lydbildet i bilen for normal bruk.
-
Neergård
- -

Ikke testa nei, infinity er generelt gode varer, og aktiv sub til 2000 hadde vært veldig interessant jeg hadde behov før nytt. Jeg har imidlertid 3-4 subber liggende, men mangler tid for montering. Det hjelper dessverre ikke noe med ny sub på det problemet :-pKristiankiss wrote:Den Infinity basslink som du var "frista" til å foreslå, har du testet den? Er det bra greier? Går med tanker om å oppgradere i min T4:) Ser at den er på salg til halv pris nå, røverkjøp??Neergård wrote:Det virker egentlig som at alle mener det samme, både vi som har litt mer interesse og detaljer omkring dette samt du som etterspør.
Jeg kan nevne noen merker jeg mener er kurant vare, men det er ikke begrenset til denne lista, er avhengig av at jeg kommer på demNoen har både forsterkere og høyttalere, andre har mer fokus på en varegruppe. Har ikke tatt hensyn til prisnivå i det hele tatt her. Lista må gjerne kompletteres av andre for ytterligere bruk av andre forumbrukere.
Focal
Kenwood
Panasonic
Soundstream
Hifonics
Pioneer
(blaupunkt - til en viss grad - tror jeg er mer kritisk enn gjennomsnittet på blaupunkt. Personlige erfaringer spiller inn)
Infinty
JBL
Dynabel
Mosconi
Her er en jeg akkurat har tipset en kollega om: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Evt kan jeg være frista til å foreslå http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Vet ikke hvordan dette passer evt budsjett da, men det er nok relativt gode kjøp, med passe tilskudd til lydbildet i bilen for normal bruk.
Frode Neergård
-
Kristiankiss
- -

- Car: T4, Caravelle 2.5TDI,1999,
- Phone: 97170564
Ålreit, den er bestillt så tiden vil vise om det er bra greier:)
Æ plukka ut framsetene og monterte disse nedi http://www.netonnet.no/art/bil-og-gps/b ... 9458.4695/ Satte fast ei 20mm kryssfinerplate og monterte disse fast slik at de spiller opp i setet. Høytalerne i dashbordet ble skifta ut med 4" JBL. 6x9 under setet drives av en liten Denon forsterker. Bassen blei litt tynn så jeg tetta den åpninga bakover og det hjalp. Ikke perfekt lyd, men laaaangt bedre enn orginalt. Når jeg får lempa den kombibenken på dynga så blir det ett sett til med 6x9 JBL en plass lengere bak
-
Neergård
- -

Når du først bygde noe under forsetene, hadde du nok vært bedre tjent med å benytte en dedikert basshøyttaler, noe 6x9 absolutt ikke er. Og all mellomtone og diskant forsvinner jo uansett ved slik montasje.KurtP wrote:Æ plukka ut framsetene og monterte disse nedi http://www.netonnet.no/art/bil-og-gps/b ... 9458.4695/ Satte fast ei 20mm kryssfinerplate og monterte disse fast slik at de spiller opp i setet. Høytalerne i dashbordet ble skifta ut med 4" JBL. 6x9 under setet drives av en liten Denon forsterker. Bassen blei litt tynn så jeg tetta den åpninga bakover og det hjalp. Ikke perfekt lyd, men laaaangt bedre enn orginalt. Når jeg får lempa den kombibenken på dynga så blir det ett sett til med 6x9 JBL en plass lengere bak
Når det er sagt har vi alle forskjellige krav, er du fornøyd er jo det absolutt viktigst.
Frode Neergård
Vi får starte en plass......har jo flere meter med bil bak forsetene - plass til mye der. Skal ha ut den kombibenken først. Trur ikke æ ville ha hatt 8" bass element der under forsetene - trur avføringa ville blitt jævlig løs