Tårnlager/"svinglager" på toppen av fjør/demper T5
-
Bjerken1971
- Car: T5 2008 2,5 130hk
- Phone: 94038424
Kjøpte T5 130 hk for en uke siden. ser veldig bra ut. er kjørt 122.000km
men, så kjørte jeg over en fartshump i dag og det kom en dunkelyd foran under kanskje på venstre side?
ble fortalt av en kar på verksted at det var svinglager på toppen av fjør/demper som måtte byttes.
Er det mye arbeid å bytte disse ?
Trenger jeg evt noe spesialverktøy for å dra fjærene sammen eller annet ?
men, så kjørte jeg over en fartshump i dag og det kom en dunkelyd foran under kanskje på venstre side?
ble fortalt av en kar på verksted at det var svinglager på toppen av fjør/demper som måtte byttes.
Er det mye arbeid å bytte disse ?
Trenger jeg evt noe spesialverktøy for å dra fjærene sammen eller annet ?
Bjerken
Re: Tårnlager/"svinglager" på toppen av fjør/demper T5
Ikke så mye jobb om du har tilgang på litt utstyr, og har grunnleggende kunskap om skruing. Selve fjærbeinslageret er en relativt billig del. (3-400 kroner) sammenlignet med andre bildeleleverandører jeg så på var det faktisk møller som var billigst, og de eneste som hadde på lager (trondheim). Ta et raskt søk her på forumet og flere tips angående denne jobben vil dukke opp.
-
Bjerken1971
- Car: T5 2008 2,5 130hk
- Phone: 94038424
Luftverktøy og fjærklemmer er vel et "must"...Bjerken1971 wrote: Trenger jeg evt noe spesialverktøy for å dra fjærene sammen eller annet ?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Kjennetegn for svinglager er at det smeller i fjæra når du svinger. Lageret skal forhindre at du spenner opp fjæra ved sving.
Synes ikke det er særlig sannsynlig at smellelyd som kommer ved kjøring på fartsdump er svinglager. Sjekk heller bærekuler og andre foringer først!
Synes ikke det er særlig sannsynlig at smellelyd som kommer ved kjøring på fartsdump er svinglager. Sjekk heller bærekuler og andre foringer først!
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Tårnlager smeller også over dumper på lik linje med bærekuler! Meyle sine tårnlager bør du styre unna for de er litt små i diameterå du blir ikke kvitt smellinga! kjøpte sachs lager å de er riktig dim! ( fag sine lager er også riktig dim). skifte to ganger på bilen åt kjerringa!!
Morten B
Drittjobb å bytte demperlagrene.
Tok til slutt ned hele fjærbeinet for å bytte det.
Den lille lenkearmen ryker garantert også, så du kan like godt kjøp to nye
Tok til slutt ned hele fjærbeinet for å bytte det.
Den lille lenkearmen ryker garantert også, så du kan like godt kjøp to nye
-
Neergård
- -

Tårnlager, tenker du da på gummiopplagringa helt på topp, eller på svinglager (aksialrullelager som det heter på VAGsk)vw 2,5tdi wrote:Tårnlager smeller også over dumper på lik linje med bærekuler! Meyle sine tårnlager bør du styre unna for de er litt små i diameterå du blir ikke kvitt smellinga! kjøpte sachs lager å de er riktig dim! ( fag sine lager er også riktig dim). skifte to ganger på bilen åt kjerringa!!
Svinglager har jeg faktisk tilgode å høre smelling i ved dumper, derimot på opplagring/toppfeste er det hyppig årsak også på andre modeller.
Frode Neergård
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Bare ta en tur på litt dårlig vei med en t5 som har gått noen km så får du oppleve det også. Gummien som lagret sitter i lager ikke lyd viss den ikke er utslitt da! Disse to delene selges som sett på etter markedet,men orginalt får du vel kjøpt dem en og en eller?
Morten B
-
Neergård
- -

Har kjørt min del med T5 over 300'000km og det har aldri vært ulyd ved dumper når svinglager har vært dårlig.vw 2,5tdi wrote:Bare ta en tur på litt dårlig vei med en t5 som har gått noen km så får du oppleve det også. Gummien som lagret sitter i lager ikke lyd viss den ikke er utslitt da! Disse to delene selges som sett på etter markedet,men orginalt får du vel kjøpt dem en og en eller?
Får begge løse originalt ja.
Frode Neergård
-
trion
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Jeg har ikke noe særlig smelling i humper, men har en gnikkelyd når jeg vrir på rattet. Konkluderte egentlig med at det måtte være tårnstagslagrene som var slitt, hvor gummien da laget denne lyden. Har jeg tatt feil?
Det er mange kilder til ulyder i en T5 forstilling dessverre. Her er et par setninger basert på mine erfaringer etter 7 år med en 2005 Multivan..
* Svinglageret som sitter over fjæra kan lage lyd når man vrir på rattet, som om fjæra holder litt igjen.
* Nedre kule lager kaklelyd i humper og ellers også når de er utslitt. Disse er ubelastet av fjærtrykket så de trenger ikke humper for å bråke.
* Kaklestagene til stabilisatorstaget kan lage kakling ved bare litt slakke. Høres i humper og ujevn vei. Disse er billige, greit å ha "på lager"
* Bakre broforing på 2004-5 modeller har stor "play" dvs det er mye luft og lite gummi i dem. Disse høres som et "klop" eller "dunk" et splittsekund etter man har kjørt i en hump: I en hump presses hjulet bakover og foringen komprimeres. Når den slipper opp igjen sier den altså dunk. Nyere biler og nye foringer har mer gummi og er fastere i fisken. En easyfix er å fylle hulrommene i foringa med polyuretanguffe (sika). Dog litt plundrete å komme ordentlig til. Tynn tut er et must her.
* Så er det fjærbeininfestingen oppe. Gummimetallageret som noen kaller det, selv om det ikke inneholder noe lager. Kan ikke se at det i seg selv bråker i humper siden det står under fullt fjærtrykk hele tiden så lenge hjulene er i bakken og bilen ikke flyr. Mine hadde heller ingen synlig slitasje etter 150.000 km. Derimot sitter det ei skive vulket med tynn gummi på toppen av støtdemperstanga som muligens kan dunke når hjulet går ned i asfalthull og skarpe humper. se bilde. Her er det rom for litt DIY fix for den hendige. Man kan enten bygge opp denne med skiver for at stanga skal kunne bevege seg mer opp og ned uten karosserikontakt eller man legger noe gummi mellom plate og karosseri for å dempe slagene. Er ikke ferdig utforsket på denne. Har prøvd mellomlegg - delvis fornøyd.
* Endeledd kan også lage dunkelyder når det er slakke i dem. Spesiellt på T5 med asymetriske styrestag. Styrestagene er " baktunge" De kan slå litt ved vridning og slag fra humper.
kommer ikke på mere da..

* Svinglageret som sitter over fjæra kan lage lyd når man vrir på rattet, som om fjæra holder litt igjen.
* Nedre kule lager kaklelyd i humper og ellers også når de er utslitt. Disse er ubelastet av fjærtrykket så de trenger ikke humper for å bråke.
* Kaklestagene til stabilisatorstaget kan lage kakling ved bare litt slakke. Høres i humper og ujevn vei. Disse er billige, greit å ha "på lager"
* Bakre broforing på 2004-5 modeller har stor "play" dvs det er mye luft og lite gummi i dem. Disse høres som et "klop" eller "dunk" et splittsekund etter man har kjørt i en hump: I en hump presses hjulet bakover og foringen komprimeres. Når den slipper opp igjen sier den altså dunk. Nyere biler og nye foringer har mer gummi og er fastere i fisken. En easyfix er å fylle hulrommene i foringa med polyuretanguffe (sika). Dog litt plundrete å komme ordentlig til. Tynn tut er et must her.
* Så er det fjærbeininfestingen oppe. Gummimetallageret som noen kaller det, selv om det ikke inneholder noe lager. Kan ikke se at det i seg selv bråker i humper siden det står under fullt fjærtrykk hele tiden så lenge hjulene er i bakken og bilen ikke flyr. Mine hadde heller ingen synlig slitasje etter 150.000 km. Derimot sitter det ei skive vulket med tynn gummi på toppen av støtdemperstanga som muligens kan dunke når hjulet går ned i asfalthull og skarpe humper. se bilde. Her er det rom for litt DIY fix for den hendige. Man kan enten bygge opp denne med skiver for at stanga skal kunne bevege seg mer opp og ned uten karosserikontakt eller man legger noe gummi mellom plate og karosseri for å dempe slagene. Er ikke ferdig utforsket på denne. Har prøvd mellomlegg - delvis fornøyd.
* Endeledd kan også lage dunkelyder når det er slakke i dem. Spesiellt på T5 med asymetriske styrestag. Styrestagene er " baktunge" De kan slå litt ved vridning og slag fra humper.
kommer ikke på mere da..

Last edited by Pickupman on 10 May 2013, 00:47, edited 1 time in total.
Mvh Pickupman
Jo, det er en ting til som kan lage lyd foran i T5.
På bremsekaliperne foran sitter ei lita "bladfjær" godt synlig på yttersida av kaliperen som holder ting på plass. Jeg mistet den ene og da ble det dunkelyd når jeg rygget og bremset samtidig. Satt på ny og det ble tyst igjen..
Da kommer jeg ikke på mere..
På bremsekaliperne foran sitter ei lita "bladfjær" godt synlig på yttersida av kaliperen som holder ting på plass. Jeg mistet den ene og da ble det dunkelyd når jeg rygget og bremset samtidig. Satt på ny og det ble tyst igjen..
Da kommer jeg ikke på mere..
Mvh Pickupman
Prøver her i denne tråden.
Har en ulyd fra høyre side en plass fremme, den virker helt uavhengig av underlag jeg kjører på, har prøvd å trykke inn klutsjen og trille på helt slett vei og den kommer sporadisk da og men kommer som oftest hvis jeg kjører over noe som slår litt i forstillingen.
Det høres nesten ut som en kalipper eller en annen tung metall-ting som henger å dingler ett sted mellom motor og torpedovegg og dunker borti her og der, jeg kjenner det forplanter seg svakt i rattet og også svakt i gulvet.
Det må være noe jeg har rotet med for jeg hadde en drivaksling på passasjersiden som røk på splinesene så den måtte byttes, jeg byttet samtidig foringene og endeleddene på stab-staget, begge sider, nye bolter på bærekulen og endeleddet på tannstangen førerside.
Ca 2 uker etter dette så begynte denne ulyden, har jekket opp å gått over bolter/ muttre jeg har skrudd på 2 ganger etter dette men alt virker fint.
Det som gjør at jeg lurer på om det kan være tårnlager er at jeg måtte brekke fjærbeinet ganske langt ut for å trekke den av drivakslingen og da kan det jo være lageret har fått seg en knekk oppi der, en annen ting er at mulig fjæren slipper ut spenninger at det er derfor det virker å komme uavhengig av underlag, kan ikke si jeg har merket noe spesielt ved ratting men kan jo prøve fullt rattutslag begge veier på grusen ett sted å sjekke.
Jeg vet ikke om så mye annet, er det kansje noe som bør strammes til mens understellet er i normalstilling og ikke hevet opp?
Bilen har kjørt 115000 - 06 model
Har en ulyd fra høyre side en plass fremme, den virker helt uavhengig av underlag jeg kjører på, har prøvd å trykke inn klutsjen og trille på helt slett vei og den kommer sporadisk da og men kommer som oftest hvis jeg kjører over noe som slår litt i forstillingen.
Det høres nesten ut som en kalipper eller en annen tung metall-ting som henger å dingler ett sted mellom motor og torpedovegg og dunker borti her og der, jeg kjenner det forplanter seg svakt i rattet og også svakt i gulvet.
Det må være noe jeg har rotet med for jeg hadde en drivaksling på passasjersiden som røk på splinesene så den måtte byttes, jeg byttet samtidig foringene og endeleddene på stab-staget, begge sider, nye bolter på bærekulen og endeleddet på tannstangen førerside.
Ca 2 uker etter dette så begynte denne ulyden, har jekket opp å gått over bolter/ muttre jeg har skrudd på 2 ganger etter dette men alt virker fint.
Det som gjør at jeg lurer på om det kan være tårnlager er at jeg måtte brekke fjærbeinet ganske langt ut for å trekke den av drivakslingen og da kan det jo være lageret har fått seg en knekk oppi der, en annen ting er at mulig fjæren slipper ut spenninger at det er derfor det virker å komme uavhengig av underlag, kan ikke si jeg har merket noe spesielt ved ratting men kan jo prøve fullt rattutslag begge veier på grusen ett sted å sjekke.
Jeg vet ikke om så mye annet, er det kansje noe som bør strammes til mens understellet er i normalstilling og ikke hevet opp?
Bilen har kjørt 115000 - 06 model
2006 - Audi RS4 mtm
06 - vw T5 transporter 2,5 130
http://www.xn--kjkkensiden-hgb.no
http://www.s-carsofnorway.com
06 - vw T5 transporter 2,5 130
http://www.xn--kjkkensiden-hgb.no
http://www.s-carsofnorway.com