Parkerte t3n i høst da den ble treg på å starte. I dag satt jeg inn et kliss nytt batteri i den, men fortsatt kommer det bare et til to klikk fra starteren før den ikke vil lenger.
Jeg gikk ut i fra at jeg hadde knekkt batteriet i høst ved å prøve å starte for mange ganger når den var slik, men det er altså ingen forskjell nå med nytt batteri.
Defekt startmotor? Eller kan noe ha kjørt seg fast så ikke det går rundt inni der?
Setter pris på alle råd og vink, våren er ikke helt den samme uten t3.
Det første du kan sjekke er jordledninga til batteriet - mot gods i blokka til motor.
Så sjekker du hvordan tilstanden på den flettede kabelen rett ved fremre girkassefeste er + diverse andre jordpunkter.
Sjekk gjerne at ørene på starter, clutchus og blokk har god forbindelse mot jord. (- på batt. og karosseriet.
Sjekk også de "kronene" bak sikringsboksen, ut mot A-stolpen på førersiden for irr etc.
Sjekk (det berømte) bakstykket til tenningslås, og evt. (?) X-reléet i sikringsboksen.
kan ha brente flater i innslaget (starteren)? Opplagringen i clutshuset (messingforing) kan våre slitt å da kiler den seg, å vil da gå tungt. Skiftet starteren på min i våres, en helt ny verden det ja..
Forsøkte med startkabel fra - på batteriet til - på starteren, samme resultat. Kan jeg da utelukke feil på jording?
Baksiden av tenningslåsen så helt ok ut, bortsett fra kanskje 1mm vandring på pin nr 15, kablene var helt fine. Er problemet evt. "inni" innenfor de pinnene?
Angående pinnene (som faktisk sitter i bakstykket, selve bryteren) så kan det være problematisk at en pinne er løs.
Og det som er et vanlig symptom for fjusk her, er at det er litt tilfeldig hvorvidt starter tar etter " 'an" , eller ikke.
Det du i tillegg til å føre frem god jord vha, startkabler kan forsøke - er å legge en ledning fra pluss mot den andre terminalen på starteren.
For det her her strømmen fra tenningsbryteren som får innslaget til å slå inn kommer.
Da får du sjekket om starteren virker, der den står. Samt samtidig sjekket forbindelsen på kabelskoen.
(Koble gjerne av ledninga inn på dieselpumpa's magnetventil, slik at ikke bilen starter..når du ikke ønsker det.)
Virker den fremdeles ikke, er det ganske enkelt på en (2wd) diesel-T3 å ta ut starteren.
Koble fra batteriet, ta ut mutrene/boltene, vri starter fri fra clutch-brakett og du skal kunne dra den ut av clutch-huset.
Så benytter du startkabler; minus på et av ørene, pluss på mutter til hovedspenning (der ledninga fra batt. sitter) og en ledingsstump fra plussklemma til nevnte terminal.
Da ser du hvorvidt starter virker, og hvor kjapt innslaget slår inn.
3 terminaler altså!
Jeg trodde at det bare var pluss og minus og at releet styrte strømen til den.
Hvis jeg har klart å koble minus fra batteriet til denne terminalen, skulle det ikke gnistra no fælt når jeg vridde om tenninga da? Eller hadde det ikke evt. skjedd noenting da den ikke fikk +?
Er det noen enkel måte å differensiere mellom de på? Ingenting på den er lesbart!
Bugman wrote:Eller så er det muligens en mutter med gripevidde 8mm der...
Den du må benytte 13mm nøkkel på, er hovedstrømmen fra batteri!
Da har jeg nok koblet den jordingskabelen til feil, jeg satte den på den mutteren!
Den store med gummihette på gikk greit å følge til + på batteriet, regnet med den mutteren med mindre kabel til var minus..så ikke noen tredje tilkobling!
Da er (var )det jo kanskje håp for den starteren likevel da
Super, takk igjen!!