Manuell override på termostat, radiator

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Manuell override på termostat, radiator

Post by Espen »

Jeg skulle prøve å få luftet kjøleanlegget på T3en i dag, og kom på en ting som jo godt kan være et problem. Nemmelig det at termostaten som åpner for gjennomstrømning (har jeg hørt) kanskje ikke får noe input fra Fordmotoren. Finens det noe måte man kan få til en manuel override på den, slik at jeg kan få gjennomstrømning.

Var nemmelig ikke tegn til reaksjon når jeg skrudde av lufteskruen.

Har det noe å si om jeg kobler dette helt ut?
Espen

amubus
-
-

Post by amubus »

Termostaten reagerer vel på vanntempen. Får jo ikke signaler fra noe sted, så det skal vel ikke ha noe å si hvilke motor det er.....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Okay, kan jeg unasett lage en override enkelt? For å se om jeg får gjennomstrømning?

Hvor lang tid tar det ved normal tomgang før denne åpner seg? Er litt bekymret for at motor skal bli for varm nå som jeg ikke har noe temp-måler på den i hele tatt...
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kommer an på hva temp termostat. den åpner når vannet i motoren når en viss temperatur... eneste å by-passe den er å fjerne den. er ikke alle det går på og da må du ødelegge den du har for så å sette inne en ny når du har gjort det du skal... grunnen er at en del motorer så er termostaten en del av pakningssettet, dvs som avstandsskive..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

Altså er den som åpner for vannet avhengig av motor og ikke bil om jeg forstår siste kommentar rett.
Espen

RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

korrekt, åpner på tempen på kjølevannet i motoren
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

termostaten åpner allt fra 75--til ca 95grader, har du ingen gjennomstrømning uansett? da er termostaten gåen eller at du må sjekke at du ikke har noe luft i systemet...har du varme i varmeapparatet?
du bør helst ikke ta vekk termostaten
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

For det første..Hva er problemet egentlig :?:

og har du ford motor i din t3 :?:
You create your own universe as you go along.
Espen
-
-

Post by Espen »

Problemet her var jo at jeg skulle få luftet kjøleanlegget. Og har ikke fungerende temp måler på motoren, så jeg tør ikke la den gå for lenge. Så har derfor heller ingen anelse om termostaten funker eller ikke. Har skrudd opp lufteskruen på radiatoren, men der kom det jo ikke ut noe av noen form.

Og ja, jeg har en Ford 2,9L V6 i T3en.

Får kanskje prøve å få i orden temp-måler først, så jeg har litt oversikt. 75-95 grader er notert. Tør uansett ikke kjøre noe sted med bilen før dette er i orden, varmskjæring eller noe i den kanten frister overhode ikke!
Espen

roars
-
-

Post by roars »

Er det ikke termostathus på fordmotoren da ?

Er jo ikke noe annen termostat enn den som står på motoren uansett.

Tror ikke jeg ville gambla UTEN måler jeg da...det blir plutselig fort varmt.
Roar Sørnmo
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

lufte kjølesystemet,,det skal jo "lufte" seg selv..Som sagt hva er problemet...
motoren kan gå en stund før den blir skikkelig varm..
hva er poenget har du ikke kjølevæske på t3en eller skal du bytte kjøleveske?

Kjølevæsken fyller man på mens motoren står å går.når motoren blir varm nokk åpner termostaten å alle tom rom blir fylt opp med kjølevæske..skal ikke være nødvendig med lufting som du sier..

er du i tvil om termostaten virker eller ikke
bytt den
biltema:
termostat 61-541 69.90kr
pakning 60-424 16.90kr

Det er ikke det dyreste man kan bytte akkurat
Espen
-
-

Post by Espen »

Jeg har renset hele kjøleopplegget. Og man bør definitivt lufte radiatoren etter at man har gjort det har jeg fått inntrykk av.

Det betyr at hele kjøleanlegget var tomt, og da er det helt sikkert litt luft i det.

Har VDO tempmåler som fra å vise 120grader umiddelbart etter oppstart nå viser 0 grader hele tiden, så det er noe jeg driver å fikser opp i. Tar overhode ikke sjangsen på å leke meg uten å vite temp.

God ide med å bytte termostat, det er rimelig.
Espen

StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Espen wrote: Har VDO tempmåler som fra å vise 120grader umiddelbart etter oppstart nå viser 0 grader hele tiden, så det er noe jeg driver å fikser opp i. Tar overhode ikke sjangsen på å leke meg uten å vite temp.

Test termostaten i en kjele med vann sammen med et termometer og kok opp. Heng det opp slik at det ikke berører bunn eller vegg i kjelen og følg med, så finner du fort ut om termostaten er ok. Du ser jo når den åpner seg og når den er helt åpen.

Alternativt til VDO-meteret ditt kan du jo ribbe en Ford med 2,9i på skroten, for vanntemp.måler, eller er de vanskelige å få tak i? Da kan du jo bruke originalgiveren, som sikkert sitter på det mest fornuftige målepunktet.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

har dette fungert før? alltså har du kjørt med bilen tidligere?..du må være sikker på at vann "ut" av motoren stemmer med "inn" på rett slange i bilen altså venstre side sett bakfra..der begynner sirkulasjonen og fremover.. det samme er det med varmeapparatet..hvis du får varme i varmeapparatet er dette en god indikasjon på både temp/sirkulasjon..bruker du orginal giver fra ford eller er det vdo sin?
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Ørjan wrote:lufte kjølesystemet,,det skal jo "lufte" seg selv..Som sagt hva er problemet...

Kjølevæsken fyller man på mens motoren står å går.når motoren blir varm nokk åpner termostaten å alle tom rom blir fylt opp med kjølevæske..skal ikke være nødvendig med lufting som du sier..
Ørjan: tror du kan få deg en ubehagelig opplevelse/erfaring når du starter opp din nyoverhalte motor første gang med luft i kjøleanlegget på t3'n, hvis du har tenkt å gjøre det slik du beskriver...
( beklager for å evt. kludre til tråden din Espen )
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Bjørnar wrote:
Ørjan wrote:lufte kjølesystemet,,det skal jo "lufte" seg selv..Som sagt hva er problemet...

Ørjan: tror du kan få deg en ubehagelig opplevelse/erfaring når du starter opp din nyoverhalte motor første gang med luft i kjøleanlegget på t3'n, hvis du har tenkt å gjøre det slik du beskriver...
( beklager for å evt. kludre til tråden din Espen )
har vel med at han ikke kjenner disse bila våre... men han ville blitt lang i trynet regner jeg med om han ikke lufter skikkelig.. eller han blir varm på bena men frossen i kinn. er vel som de sier, med hue i fryseren og bena i stekeovnen har man det STATISTISK sett ganske bra... :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

hvorfor det da, det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner... men jaja..¨å skal jeg ikke skrive mer her sånn at problemmet til espen detter helt bort.

Eneste med den luftingen må jo være med tanke på at radiatoren står langt framme...da kan man rygge bilen opp en liten bakke eller noe..
Post Reply