camper på grønne skilter
camper på grønne skilter
Jeg undersøker muligheter for å sette inn camper innredning i en T5 pluss hevetak, uten å fjærne skilleveggen. Jeg leser av reglement at man ikke kan ha tilgang til varerommet for å være registrert som varebil, samt at man skal kunne få inn denne flotte "varebilkassa". Jeg finner at med hevetak med inngang bak, samt at man setter inn innredning uten å sette inn seter baki, går det fint å opprettholde de to kravene. Er det noen som har erfaring med dette?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: camper på grønne skilter
campinginnredningen skal ikke være fastmontert.
Det er mye kreative forslag her til stadig, men dere må regne med at de nå har tetta det aller aller meste av smutthøl som finnes. Det som gjenstår er å teste holdbarheten på loven som sier at campere som T5 med hevetak pga lav takhøyde ikke er campere men personbil. Det må da finnes en domstol innen EU som vil støtte oss på dette, men siden jeg gir beng i disse bilene håper jeg at andre kan være så tøff at de prøver for duverden så moro det hadde vært å knekt staten på akkurat dette!
Det er mye kreative forslag her til stadig, men dere må regne med at de nå har tetta det aller aller meste av smutthøl som finnes. Det som gjenstår er å teste holdbarheten på loven som sier at campere som T5 med hevetak pga lav takhøyde ikke er campere men personbil. Det må da finnes en domstol innen EU som vil støtte oss på dette, men siden jeg gir beng i disse bilene håper jeg at andre kan være så tøff at de prøver for duverden så moro det hadde vært å knekt staten på akkurat dette!
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
hvor finner du "campinginnredningen skal ikke være fastmontert"? Jeg finner det ikke nemlig? Hvor finnes et fullstendig oversikt over hva som er lov og hva som ikke er lov?
Avgiftskassa er 90*140*105 og det er null problem i min lange t5 selv med innredning. Jeg trenger ingen seter inni bak
Avgiftskassa er 90*140*105 og det er null problem i min lange t5 selv med innredning. Jeg trenger ingen seter inni bak
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
De bygger jo inn verksted og delelager i varebilene. Tror du kan sette inn en innredning til å ligge bak i der uten problemer. Men du kan ikke røre veggen. En annen ting er skatteregler og avskrivning. Snakk med veimyndighetene.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Der Postmeister
- -

Fastmontert campinginnredning sier seg vel selv gjør det ikke? Da har du bevisst laget deg campingbil og dermed pga dagens tulleregel med takhøyden som gjør de med hevetak til personbil, hevet bilen opp et avgiftstrinn som kommer til å svi på pungen din noe alvorlig om du blir stoppa. Tilogmed de ser forskjell på reoler for rørleggere/elektrikkere etc og et oppsett for camping.KyrreF wrote:hvor finner du "campinginnredningen skal ikke være fastmontert"? Jeg finner det ikke nemlig? Hvor finnes et fullstendig oversikt over hva som er lov og hva som ikke er lov?
Men dere gjør som dere vil og sjansen for å bli tatt er relativt liten. Det er bare det den dagen en faktisk går i denna fella så vil det få noen heftige konsekvenser.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Tror ikke du skal ha mulighet får å kunne sitte bakki, men sjekk med det lokale biltilsyn å hør med de.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
camper på grønne skilter
Last kan sikres med stempling og/eller stropping. En campinginnredning som er stroppet fast vi dermed være last - altså farefritt?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
Der Postmeister
- -

da er den ikke fastmontert og vil kunne gå som "last". Selvfølgelig avhengig av han/hun du evt møter på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Før var det vanlig og lovlig å kjøre rundt med folk i lasterommet. Tror kanskje det var noen krav om sikring men det var ikke krav om setebelter.subwoofer wrote:Last kan sikres med stempling og/eller stropping. En campinginnredning som er stroppet fast vi dermed være last - altså farefritt?
Så kom krav om setebelter og forbudt mot å kjøre med folk i lasterommet.
Mange av camping bilene som kom etterhvert var egentlig et forsøk på å få kjøpe en 5 seters personbil med lave avgifter som campingbil. Trufa var en norsk løsning skreddersydd for de norske reglene. Senere de norske kombibilene.
Altså før var det om å gjøre å få til flest mulig sitteplasser og unngå avgifter. Nå er det for deg om å gjør å få en varebil til å bli en campingbil uten at det skal utløse avgifter.
Om du bare kjøper en ramme for og legger noen plater og madrasser på så tror jeg at du er på den sikre siden. Hevetak tror jeg også går bra. Kjøkken tror jeg du bør holde deg unna av flere grunner. 1. det kan være med på å utløse avgift. 2 det binder areal inne i bilen og du må begynne å ta hull for lufting og strøm.(kona vil heller ha maten servert i ferien
Sats heller på en flyttbar kokekasse som kan stå i inngangen til bilen. Eller flyttes ut under et halvtak eller fortelt.
Men ta turen til biltilsynet å snakk med dem. Så forteller du oss om resultatet etterpå.
.................
http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T4-T-4-Sc ... 024wt_1185
....................
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=Vw+T ... m270.l1313
§ 2-5. Campingbil
Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:
1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.
5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m2 ved normal bruk.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.
0 Endret ved forskrift 12 des 2008 nr. 1330 (i kraft 1 jan 2009).
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Acc. Naf sin kontrollør på Lillestrøm var den løse senga baki transporten min ok - nettopp fordi den var løs. Han kjente til tilfeller av fastmonterte løsninger som hadde blitt stoppet og fikk krav om omreg. til personbil.
I følge ham var alt som så permanent ut nok til at du lå an til krav om omreg.
Og, det går vel ikke på om bilen din kvalifiserer til campingbil eller ikke, men om du bryter reglene for varebil.
Og tilker man denne ordrett:
"§ 2-3. Varebil klasse 2
Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom."
Så burde strengt tatt seng være ok, men en stol kan bli kostbar.
I følge ham var alt som så permanent ut nok til at du lå an til krav om omreg.
Og, det går vel ikke på om bilen din kvalifiserer til campingbil eller ikke, men om du bryter reglene for varebil.
Og tilker man denne ordrett:
"§ 2-3. Varebil klasse 2
Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom."
Så burde strengt tatt seng være ok, men en stol kan bli kostbar.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det eneste kravet var at det ikke skulle være fastmonterte seter.bjørn53 wrote:Før var det vanlig og lovlig å kjøre rundt med folk i lasterommet. Tror kanskje det var noen krav om sikring men det var ikke krav om setebelter.
Jeg tror det var lov å ha med inntil åtte personer i varerommet. Jeg har hatt noen turer på kjøkkenstol bak i en Ford Transit fra seint seksti- tidlig syttitall. Faren til min gamle klassekamerat hadde en kjørestil som sjelden tillot mer enn to stolbein i kontakt med vareromsgulvet..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
stianwang
- -

- Car: Transporter T5
- Phone: 91730074
Koffor ikkje regge den som camping då. ein på jobben gjore det med ein boxer va ikkje noen avgifter på den
-
Der Postmeister
- -

Takhøyda inni som er problemet. Ellers hadde dette ikke vært noe tema.stianwang wrote:Koffor ikkje regge den som camping då. ein på jobben gjore det med ein boxer va ikkje noen avgifter på den
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
-OTO-
- -

- Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
- Phone: 90752036
I forskriften nedenunder er det bare å avvike fra måla i punkt 3-7 mer enn 11%, så er det ingen campingbil pr definisjon
Det får man da svart på hvitt..
§ 2-5. Campingbil
Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:
1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.
Det får man da svart på hvitt..
§ 2-5. Campingbil
-
Joker nord
Tar denne opp igjen.
Er det noen som vet om det går an å montere hevetak på en varebil. Har en T5 varebil som jeg bruker som hundebil med bur og utstyr i varerommet. Hadde vært genialt med Westfalia hevetak som ga soveplass oppe når jeg er på tur, er lei av å sove i telt... Lar det seg gjøre? Kan ikke helt se at det vil endre noe på konstruksjonen, heller ikke på muligheten på å få inn statskasssen.
Er det noen som vet om det går an å montere hevetak på en varebil. Har en T5 varebil som jeg bruker som hundebil med bur og utstyr i varerommet. Hadde vært genialt med Westfalia hevetak som ga soveplass oppe når jeg er på tur, er lei av å sove i telt... Lar det seg gjøre? Kan ikke helt se at det vil endre noe på konstruksjonen, heller ikke på muligheten på å få inn statskasssen.
-
Der Postmeister
- -

reint bortsett fra at du enklest skaffer tak fra Reimo (Trufa i Oslo), så er det vel ingen problem. Bilen er da visserlig fortsatt varebil da.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Joker nord
Var det jeg også resonderte meg frem til. Takk for tips om Reimo!Der Postmeister wrote:reint bortsett fra at du enklest skaffer tak fra Reimo (Trufa i Oslo), så er det vel ingen problem. Bilen er da visserlig fortsatt varebil da.
-
Der Postmeister
- -

De har myyye gøy. Sjekk reimo.de . Alt der skaffer trufa for deg. Mener han sa gang prisen med 12, så har du prisen på tinga ferdig levert i Oslo.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Christian-bettle
Hei sjekk denne på finn den er på Grønne skilt Finn kode43971487
ser ut som alt er inntakt med vegg.
ser ut som alt er inntakt med vegg.
Kyrre, det er ei interessant problemstilling du har. Men du vet sikkert at du har dårlig tid fordi endringer er på vei. Fra nyttår kan bare N-kjøretøy bli varebil og omvendt. (M- kjt= persontransport). (Transportere er N-kjt og Caraveller, Multivaner, Shuttle og California er M-kjt.) M og N er EU språk for vare og personbiler.
Tollvesenet har ei høring ute på blant annet dette. Nemlig at bare N- kjt kan bli varebil klasse 2. De vil også fjerne avgiftstrappa på 10 år og erstatte den med ei slakere trapp på 30 år! Tipper dette er realitet allerede fra nyttår. Høringen finnes her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no
Men dagens situasjon da..For å kunne bli varebil må den oppfylle:
§ 2-3. Varebil klasse 2
Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Avstanden mellom beskyttelsesvegg og karosseri skal ikke overstige 5 cm. Beskyttelsesveggen eller festebraketter til denne skal ikke kunne komme i konflikt med kollisjonsputer. I slike tilfeller kan beskyttelsesveggen utformes slik at den i området fra seteryggens overside (i normal sitteposisjon) og opp til taket ikke dekker hele bredden mellom hodestøttenes yttersider og karosseriet. Avstanden mellom beskyttelsesveggens yttersider og karosseriet i dette området skal likevel ikke overstige 20 cm. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm.
Det viktigste for deg er altså ikke fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv, for slikt i varerom. I mitt hode skulle du da kunne lage en varecampingbil med varebilskillevegg og full innredning bak foruten at du må ha løse stoler baki evt nedfellbare benker uten puter..
Tollvesenet har ei høring ute på blant annet dette. Nemlig at bare N- kjt kan bli varebil klasse 2. De vil også fjerne avgiftstrappa på 10 år og erstatte den med ei slakere trapp på 30 år! Tipper dette er realitet allerede fra nyttår. Høringen finnes her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no
Men dagens situasjon da..For å kunne bli varebil må den oppfylle:
§ 2-3. Varebil klasse 2
Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Avstanden mellom beskyttelsesvegg og karosseri skal ikke overstige 5 cm. Beskyttelsesveggen eller festebraketter til denne skal ikke kunne komme i konflikt med kollisjonsputer. I slike tilfeller kan beskyttelsesveggen utformes slik at den i området fra seteryggens overside (i normal sitteposisjon) og opp til taket ikke dekker hele bredden mellom hodestøttenes yttersider og karosseriet. Avstanden mellom beskyttelsesveggens yttersider og karosseriet i dette området skal likevel ikke overstige 20 cm. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm.
Det viktigste for deg er altså ikke fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv, for slikt i varerom. I mitt hode skulle du da kunne lage en varecampingbil med varebilskillevegg og full innredning bak foruten at du må ha løse stoler baki evt nedfellbare benker uten puter..
Mvh Pickupman