Travelle's overland prosjekt: Pastellweiss Halbkasten Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Travelle
-
-

Re: Travelle's overland prosjekt: Pastellweiss Halbkasten Sy

Post by Travelle »

trike wrote:Kravet til sikkerhetsfaktor på ståltau(wire) for vinsj som ikke brukes til løft er 1.7:1 tauet du bruker har en sikkerhetsfaktor på ca 1.1:1.Ved et makstrekk på vinsjen din vil tauet ryke, dette fordi man har en spiss belastning på ca 1.5

Ikke meningen og være negativ har bare sett litt for mange tilfeller av wire brudd.
Vi tester både vinsjer og wirer på jobben og ved siste testen vi gjorde dro en elektrisk vinsj på 5400kg ganske lett av en wire med bruddlast 7500kg

Ja, dette er jo ikke slikt som glade amatører som meg tenker på. All logikk i mitt hode tilsier jo at et 9800lbs tau skal holde på en 9000lbs vinsj... :roll: Men du har nok rett ja. Ser at de har kommet til lignende resultat i denne vinsjtesten på expo. En 9500lbs vinsj har de målt til over 12000lbs trekkraft, og med taubrudd som resultat:

http://www.expeditionportal.com/resourc ... -test.html

Det som er litt synd er at jeg har bestillt tauet mitt fra over dammen, så det lønner seg nok ikke å sende tilbake. Får vel bare bestille et til... Takk for tips verfall:wink:

.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Det er endelig vår i luften, og jeg kjenner at arbeidslysten stiger omtrent i takt med temperaturen i garasjen... Har vel et håp om å få til noen turer i T3 denne sommeren, så da er det bare å brette opp ermene :roll:

For å avslutte diskusjonen rundt vinsjtauet, kan jeg berolige med at nytt tau i 12mm Dyneema ble bestilt og montert. Med 30 meters lengde er det bare akkurat plass på trommelen, så releboksen må flyttes fra over trommelen, til foran vinsjmotoren. Elendige mobilbilder følger...:

Image

Og omtrent slik blir det med både vinsj og hiliftjekk montert bak på bilen:

Image

Ellers har jeg også fått tatt en titt på tannstanga. Bilen var slarkete på rattet, og det viste seg at foringene var så slitte at hele tannstanga bevegde seg ca en halv cm sideveis ved rattutslag. Nye polyrethan-foringer bre bestilt og montert! Belgene var heller ikke bra viste det seg, så da ble det en bestilling til...

Image

Image

.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Som nevnt tidligere i tråden har det hele tiden vært planen å sette inn en sterkere motor i bilen. En Passat med AFN ble handlet inn sist høst, og nå er det på tide å få den i drift!

JX'en ble tatt ut, og nødvendige deler ble demontert fra den. Bunnpanne, oljepumpepickup, høyre motorfeste, og noen flenser/slangetilkoblinger for kjølevann ble flyttet rett over på den nye motoren. I tillegg er det noen elemnter som må lages og/eller tilpasses...

Image

Nytt venstre motorfeste:

Image

Image

Ny 228mm clutch fra 1Z / DJ:

Image

Litt kreativ reimføring for å kunne kjøre generator, vannpumpe og aircon på samme reim. Løsningen innebærer et ekstra løpehjul fra en Volvo V40...:

Image

EGR har jeg aldri hatt sansen for, så da saget jeg like godt av hele greia... Litt kortere innsug gjør det også lettere å legge slanger og rør fra IC. mer om det senere..:

Image

Adapter for å kunne bruke T3 eksos mot AFN-turbo:

Image

Satser på prøvestart i nær fremtid... :mrgreen:

.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ser bra ut dette :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

På tide med en liten update her... Planen har hele tiden vært å kjøre "ekte" TDI, så da må man forvente noen timer med ledningsspaghetti!

Image

Her har jeg samlet opp og merket de ledningene som må kobles frå TDI'ens ledningsnett og inn på T3 nettet.

Image

og her er det som ble til overs, en full bærepose med ledninger og koblinger...

Image

Ellers har jeg også bestemt meg for å benytte startmotor fra TDIen. Den er sterkere (2kw, mot orginal 1,7kw), mye lettere, og ikke minst lettere å få tak i etterhvert. Adapteret er kjøpt fra Brickwerks, og passer perfekt.

Image

Etter at motoren ble heist inn har jeg brukt mye tid på å gruble over plassering av IC. Ser at mange har gått for en vannkjølt løsning med egen sirkulasjonspumpe, men jeg vil gjerne ha det enkelt. Løsningen ble å kutte et stort hull i karrossoriet, og håpe at vakumet bak bilen vil suge tilstrekkelig med luft gjennom kjøleren...

Image

Gitter ble tilpasset...

Image
...og montert!

Image

Prøvestart nærmer seg nå :mrgreen:

.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Gode greier på gang her. Stå på!
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Takk for det, VonZu :D

Har fått start på motoren, men ikke prøvekjørt enda dessverre. Står igjen å lufte kjølesystemet, i tillegg til at jeg har litt jobb på hjuloppheng på gang også...

Valgte å kjøre med gasspedal fra Golf 4, for å slippe wire. Lagde et nytt feste av flattjern, og festet den på samme måte som den originale pedalen, pluss et feste til lenger oppe bak dashen. Trodde en stund at jeg ikke fikk full vandring på pedalen, men measuring-blocks på vagcom sier 100% throttle, så da er jeg fornøyd :mrgreen:

Image

Image

Like hyggelig var det ikke at vagcomen avslørte en feilkode også... tar det ikke så veldig tungt, litt googling gjør at jeg mistenker en vakumslange til styreenheten.

Image

Og slik ser det ut i maskinrommet pr idag. Luftfilteret fikk jeg skvist inn bak venstre baklykt, sammen med motorens styreenhet.

Image

Image

Til slutt et bilde av hvordan det ble med et stort hull i bakplata.... er ikke noe utstillingsbil heldigvis :mrgreen: :mrgreen:

Image

.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tsk. Syns ikke hullet i bakplata ser ille ut. Helt konge på en syncro.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Et bilde av hjula jeg prøver å få plass til... 31x10,5 på 7x15:)

Image

.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Nuvel, sommeren går mot slutten og jeg har fremdeles ikke fått denne opp å gå skikkelig... Har lagt litt nye rør for å kunne kjøre med orginalt luftfilter, ettersom det koniske lagde mye støy. Nå ligger det orginale luftfilteret der batteriet stod, og batteriet er flyttet lengre inn bak høyre baklykt. Ellers har jeg eliminert multipluggen på ledningsnettet til motoren for å få i orden gløding og tempmåler. Vil anbefale alle med TDI-planer å klippe vekk denne og lodde sammmen ledningene. Skikkelig drittpatent :evil:

Hovedproblemet med motorkonverteringen har vært at turbotrykket er alt for høyt ( rundt 1,5 bar ), og motoren går i nødmodus nesten umiddelbart. Har slitt litt med å finne ut av dette, men etter noen timer googling nå i kveld lurer jeg på om jeg kan ha byttet om på noen vakumslanger på N75 ventilen. Dessverre har jeg ikke bilen her, så jeg får nok ikke sjekket dette før i helgen... Håper selvsagt at dette løser problemet, er klar for litt tur snart :D :D

Image

.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Ikke vær lei deg for at sommeren er over du, det er nå snart Syncro sesongen starter for alvor :D
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Trodde syncrosesongen var året igjennom, jeg :oops:

Meget morsom tråd, du har ikke fått testet om du får "nok" luft til gitteret i bakenden av bilen enda ? En rimelig løsning for å dra luft den veien er å høre med noen som river hus/tilsv om du kan stikke av med et nedløp + to vinkel-biter av ei gammal takrenne så får du tilført luft som går langs taket og rett på risten du har montert bak 8)

Omtrent som disse ventilene som stikker opp av dekket på gamle båter, med andre ord.

Trickset ville vel være å lage et oppheng for det slik at når du løfter bakluka så følger røret med de to vinklene med vekk fra risten og ut av veien for det du eventuellt skal baki bilen :wink:
Travelle
-
-

Post by Travelle »

JADDA!!! :D :D Da har jeg etter lang grubling endelig fått stablisert turbotrykket på mer normale 0,5 - 0,6, og bilen går ikke lenger i nødmodus. Hadde ikke med meg laptop og VagCom dessverre så jeg vet ikke om den går 100% fritt for feilkoder, men den går verfall bra nok til at jeg fikk meg en liten tur :D

Fikk tatt et par bilder også:

Image

Image

Image

.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Tur-Bo wrote:Ikke vær lei deg for at sommeren er over du, det er nå snart Syncro sesongen starter for alvor :D

Ja, jeg er ikke redd for at syncroen skal mislike vinteren, men det er verre med sjåføren... :oops:

Rudeboy wrote:-Trodde syncrosesongen var året igjennom, jeg :oops:

Meget morsom tråd, du har ikke fått testet om du får "nok" luft til gitteret i bakenden av bilen enda ? En rimelig løsning for å dra luft den veien er å høre med noen som river hus/tilsv om du kan stikke av med et nedløp + to vinkel-biter av ei gammal takrenne så får du tilført luft som går langs taket og rett på risten du har montert bak 8)

Omtrent som disse ventilene som stikker opp av dekket på gamle båter, med andre ord.

Trickset ville vel være å lage et oppheng for det slik at når du løfter bakluka så følger røret med de to vinklene med vekk fra risten og ut av veien for det du eventuellt skal baki bilen :wink:

Hadde nok vært tøfft med et "rally-periskop" på taket ja, men saken er at jeg hadde tenkt at dette gitteret skal være mer luftutslipp, enn luftinntak. Tanken er at en så stor bil skaper bra dragsug etter seg, og at vakum bak bilen i fart skal dra med seg luft ut fra motorrommet, og gjennom ICen. Om denne teorien holder vann har jeg ingen anelse om... Skal koble meg opp med vagcom en vakker dag, og da kan jeg sjekke temperaturen i innsuget under kjøring.

.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

0,5-0,6 i ladetrykk på afn er aaaaaltfor lite..

Ellers en knakende flott kjerre..:)
Last edited by Rapidspeed on 18 Aug 2013, 21:30, edited 2 times in total.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Bilen din har blitt skikkelig bra :D . Grisetøff med de hjula !
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Flott vogn!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Den takgrinda ser grådig bra ut :D
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Takk for skryt karer :mrgreen:

Den hjemmesveiste takgrinda ble bra den, og skal også få seg noen tusenmetere etterhvert. Forhåpentlig en markise også.

Ladetrykket lar jeg være som det er til jeg har fått testa litt grundigere. Chip frister, men jeg må innrømme at jeg er bekymret for gearkassa når man passerer 300nm... :roll:

Ellers slenger jeg inn noen bilder av cocpit også, oppdatert med Recaros i skinn fra en Audi S6 om jeg ikke husker feil... Litt mere comfy enn de orginale :wink:

Image

Image

.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

De setene kledde førermiljøet godt!! :)

Og hele bilen ser nydelig ut!

Angående ladetrykk og slikt, så er det nok alltid lurt og skynde seg sakte! Mao. ha kontroll på de tinga man synes er viktig!

Ha det hyggelig med en fin bil! Kan jo enda være tid til noen fine (helge-)turer i høst!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Ble ikke de setene høye ? Blir egentlig stadigvekk overrasket over hvor lave orginalstolene egentlig er.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Takk for hyggelig kommentar Bugman. Skal prøve å få til en høst- tur eller to ja...

Setene er ikke så høye Tur-bo. Jeg la endel arbeid i å modifisere hele stolunderstellet, slik at de nå har en innsveist plan flate under, som ligger å glir oppå de orginale skinnene. Svingmekanismen er sveist inn mellom skinnene, slik at det ikke skal bygge i høyden. Jeg skaffet først et orginalt svingunderstell, men det ble uaktuelt å bruke siden det bygger for mye opp. Nå har jeg svingunderstell av denne typen:

http://www.maritim.no/interior-eksterio ... v-m-hendel

Tror ikke jeg sitter stort høyere enn orginalt, og vertfall ikke høyere enn med orginal sving :D

Image

.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Og det understellet er stødig ? Du får ikke sjøgang i svinger og nedbremsing ? :lol: Var jo billig da.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ja, da fant jeg ut hva jeg så i Volda i går. Denne bilen er jaggu tøff. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
AndreasE
-
-
Car: T3 westfalia -87

Post by AndreasE »

tøff bil, med lure løsninger!
heldige, dere med syncro, som kan bruke de "moderne" dynamoene med multireim! bygger desverre for mye på 2wd.
Post Reply