Hvordan bytte tannreim på AAZ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Hvordan bytte tannreim på AAZ?

Post by Buss Marius »

Ja ja, Vannpumpa går, så må den byttes, da må et løpehjul til tannreima løsnes, for å få av vannpumpa, så får man byttet pumpen og det siste som skjer et at den ene bolten/skruen til vannpumpa knekker. Nå skjedde dette helt ute ved hodet, så da var det bare å demontere vannpumpen og skru den ut med rørtang. så montere alt på nytt og da oppdager jeg at tannreima har hoppet av på nederse hjulet. tydelighvis holdt ikke den måten jeg hadde festet den på, med en strips, akkurat som jeg hadde festet de øverste.
Er det noen smarte tips til hvordan dette gjøres? hva om jeg tar sjansen og bare monterer det. vil det da gå skikkelig galt om det er en tann eller 2 feil?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Hvordan bytte tannreim på AAZ?

Post by Tur-Bo »

Er det bare en tann eller to er det ikke så farlig, tørn motoren rundt for hånd før du prøver å starte for sikkerhets skyld, står den litt feil vil det bare resultere i at den ikke vil starte eller går som ei bøtte møkk og høres ut som en ensylindret Sabb diesel :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jepp da tar jeg sjansen. Dessuten virker det som om det er kammen som er vanskelig å få til. Monterer jeg på reima som jeg tror den skal, og turner motoren, så skal merket ved svinghjulet stå på rett sted når hjulet til pumpa står på rett sted, og avstanden mellom kam-pumpe er fremdeles riktig.

Så følger jeg denne intruksjonen: https://www.youtube.com/watch?v=ADWoTRhZrIM
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Titta litt på videoen, Marius!

Så det er slik dette skal gjøres?? :roll: :mrgreen: :lol:
Han her kunne jo skåret den gamle i to på langs, krenget av den ytre delen av den gamle, krenget på den nye, skåret av den indre delen av den gamle... For så til slutt kakke den nye på plass.. :wink:

Det er det jo mange (late juksepaver) som gjør! :wink:
Skal si lite om hvorvidt dette funker sådär..

Du kan jo forsøke det du tenker på...
...og skulle den ikke starte, er det ikke verre enn at du (også) løsner hjulet på kammen og tar det hele fra grunnen av?!

Men jeg ville nå gjort dette slik uansett, i et slikt tilfelle som ditt, da.. :wink:
olemarius
Car: T3 1990 syncro
Phone: 48148004

Post by olemarius »

Dette er veldig enkelt. På svinghjultet er det et merke som må stå midt mellom to merker i et kikkehull du ser ned gjennom på toppen av clutch huset.
Diesel pumpa har et hull i drevet som må stå likt med et hull i godset bak. Sett inn en koppnøkkel i hullet så drevet ikke beveger seg.
Og sist må man ta av dekselet over kammen. Kamm-akslingen har et spor i seg i enden,(bakre ende.) Dette sporet skal stå vannrett, og her kan du bruke et skyvelær til å sette inn i sporet så kammen ikke beveger seg. Når nå alle tre drev står i null er det bare å sette på reima. Viktig at den er stram mellom kam drev - dieselpumpe drev. og stram mellom diesel pumpe drev veiv drev.
Deretter er det bare å montere strammehjul igjen. Sett bilen i 4 gir dytt på den og se at alt går rundt uten problemer før oppstart.
Når alt så er montert igjen er det bare å ønske god tur!
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

olemarius wrote:Dette er veldig enkelt. På svinghjultet er det et merke som må stå midt mellom to merker i et kikkehull du ser ned gjennom på toppen av clutch huset.
Diesel pumpa har et hull i drevet som må stå likt med et hull i godset bak. Sett inn en koppnøkkel i hullet så drevet ikke beveger seg.
Og sist må man ta av dekselet over kammen. Kamm-akslingen har et spor i seg i enden,(bakre ende.) Dette sporet skal stå vannrett, og her kan du bruke et skyvelær til å sette inn i sporet så kammen ikke beveger seg. Når nå alle tre drev står i null er det bare å sette på reima. Viktig at den er stram mellom kam drev - dieselpumpe drev. og stram mellom diesel pumpe drev veiv drev.
Deretter er det bare å montere strammehjul igjen. Sett bilen i 4 gir dytt på den og se at alt går rundt uten problemer før oppstart.
Når alt så er montert igjen er det bare å ønske god tur!
Mitt poeng var at vedkommende i video'n på YouTube...han slurvet noe forferdelig.

Og selve prosedyren er gjengitt flere ganger her inne! :)
(Sist av Paul (Ducce999s)..

Ligger vel noe linker ute her også... Her er en; Vince Waldon:

http://www.vincewaldon.com/?option=com_ ... &Itemid=28

Skal det hele bli korrekt, er det viktig at:

- veiva står helt nøyaktig på merket.
- at kammen er helt nøyaktig i posisjon.
- at pumpa står korrekt avlåst.
- bruk av måleur for innstilling av pumpe i etterkant.

Derfor:
- rett tykkelse på linjal; avrettet med to like tykke følerblader!
- rett tykkelse (15.3mm) på låsepinne til pumpe, slik at dennne står så korekt som mulig før innstilling!
- kontrollere at veiva står på merket under prosessen; Ofte!

Så når reima er montert, sjekker man at alle merkene overenstemmer - ved å tørne motoren med håndmakt (kopp på senterbolt) medurs, og sjekke igjen.
Møter man den minste motstand, så stopper man og finner ut hva de er som butter imot!

Slik at.. driver man og dytter på bilen, så vil man etter min mening stå i større fare for å skade saker og ting.. :wink:

Så stiller man inn pumpa, og tørner rundt en runde, eller to.. Sjekker igjen!

Da bør det være rett!

Jeg synes selv at nesten ikke er godt nok.. :wink:

Marius og andre som skal til med dette.. Lykke til! :)

Blir nok bra, selv om det er litt arbeid og mikk-makk!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply