1,6TD Kjøler ikke

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
anrau

1,6TD Kjøler ikke

Post by anrau »

Har et problem med kjølingen. Når motoren blir varm vil den ikke kjøle. Det er ikke luft i kjølesystemet. Har spylt gjennom hele greia og fyllt på nytt. Når jeg har god omdreining på den kommer det kjølevæske ut på utluftingsskrua på radiatoren,men det ser ikke ut som om kjølevæska sirkulerer skikkelig gjennom motoren. Rørene fram til radiatoren er helt kalde,mens slangene rundt motoren er varme. Noen forslag hva dette kan være? Er det termostaten som er gåen?

Moteren er også Skiftet fra en vanlig diesel til en turbodiesel. På oljefilteret står en sensor, i tilegg til en annen framme på toppen. Den på toppen er denne lik på vanlig diesel? Hva er den på toppen til,denne er ikke koblet til,men det er koblet til en ledning på oljefilteret,men lurer på om den ikke har noe funksjon her og kanskje skulle vært på den sensoren på toppen. Motoren gikk nylig varm og jeg fikk ikke noe varsellys på dette. Skal kanskje disse byttes om eller er det ikke lagt opp temp måler til dette?
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

De sensorene du snakker om er oljetrykksbrytere.Mener det er den på toppen som normalt brukes når det kun er en. Det sitter en temperaturføler på kjølevannet, denne skal gi signal til lampa i dashbordet, funker denne?
Ang. kjøleproblemet må det vel enten være termosgtat eller vannpumpe som ikke funker? Andre her inne kan nok mer om dette, fremgangsmåte for å finne feilen og sånn.
anrau

Post by anrau »

Lampa blinker når jeg starter,men når den ble varm slo den seg ikke på, men da er det en av sensorene på fremsiden av toppen som skal gi signal til lampa.Den andre er vel til glødereleet.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

tror ikke det er en egen til lampa, er vel samme som til instrumentet som viser temperatur. Så hvis denne virker har du en feil i instrumentet ditt tror jeg.
Den på toppen er til oljelampa hvis den sitter foran på motoren, altså i retning førerstolen..
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Bytt termostat. Helt vanlig problemstilling at termostaten gir opp etter noen år/mil gjerne rett etter noen frostnetter i vinter. Sirkulerer ikke væsken til radiator er det nødt til å være termostaten som ikke åpner seg - i hvertfall så lenge vannpumpa virker som den skal.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
anrau

Post by anrau »

Hvordan tar jeg termostaten ut?
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

kom det ikke noe nytt overvåkningssystem på dieselen i 85 eller no? vet at den gamle 83 mod sugedieselbilen jeg hadde før, var det ikke så mye elektronikk på som det er på nyere
anrau

Post by anrau »

Hadde ute termostaten nettopp. Denne åpnet seg på rett temperatur. Har også vannpumpa ute.Hvordan kan jeg se om det er noe galt med denne? Skal den svive uten motstand.Når jeg roterer denne hakker den litt,men det skulle jo ikke ha noe å si med vannleveringen.
anrau

Post by anrau »

Hvor mye koster en ny vannpumpe?
brødbilen
-
-

Post by brødbilen »

anrau wrote:Hvor mye koster en ny vannpumpe?
hei..

lurer på om det var rundt 600kr
for vannpumpa,når min ble
bytta i sommer.

brødbilen
roars
-
-

Post by roars »

Redd for å måtte si det...kan OGSÅ høres ut som toppakning...eller sprekk i topp.
Blir samme symptomene.
Roar Sørnmo
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Skal den svive uten motstand.Når jeg roterer denne hakker den litt,men det skulle jo ikke ha noe å si med vannleveringen.
På bensinern er i alle fall dette et tegn på at vannpumpa er i orden. Er vel ikke forskjell der skulle jeg tro.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Turbo Camper
-
-

Vannpumpe

Post by Turbo Camper »

Dette er jo en impeller pumpe. De skal kjennes litt hakkete ut når de roterer. Tror ikke du klarer og føle deg frem til om den fungerer eller ikke...
For tiden uten buss, men med leketøy.
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Når jeg har god omdreining på den kommer det kjølevæske ut på utluftingsskrua på radiatoren
Hvordan er det med varme? Varmeapparatet funker bra? Det tyder vel på at pumpa virker. Bytt termostat så løser det antakelig. Termostaten sitter bak ei slangekobling under vannpumpa. Sitter vel bare i to skruer. Mulig dette er forskjellig på de tidlige motorene, men det er jo bare å legge seg under å ta en titt.
Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Min TD ble akkurat nå(tre dager siden) Så inni h.. varm og laget et så flott trykk at slangen fra vannpumpa til stussen på siden av toppen sprakk i hele dens lengde! Pang sa det iflg min allerede T3-skeptiske fru.
Ant fusker termostaten, for nå har jeg bytta både den og vannpumpa(da det å demontere denne var lettere enn å demontere servo) og nå ser det ut til at ting er som de skal.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Dette er jo en impeller pumpe. De skal kjennes litt hakkete ut når de roterer. Tror ikke du klarer og føle deg frem til om den fungerer eller ikke...
Når min vannpumpe røyk og jeg vrei den rundt når jeg hadde fått den ut kjentes den ikke hakkete. Så jeg tenker i alle fall at det er et tegn på at den er gåen.
Ellers er det et lite hull på undersiden av pumpa, og der fosset det kjølevæske ut på min (hørtes ut som noen sto og pisset der bake). Ble fortalt på VAG at hvis det dryppet ut av dette hullet var det en indikator på at pumpa var gåen.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
roars
-
-

Post by roars »

Står vel helt øverst....motoren gikk varm...da er som regel løpet kjørt med pakning/topp omtrent uansett på disse dieselpurkene.
MIN erfaring er i allefall det, varmkjøring = trøbbel.
Roar Sørnmo
anrau

Post by anrau »

Den har ikke gått varm etter jeg skiftet til den nye toppen og ny toppakning.Varmeapparatet funker.Har også tatt ut termostaten og fyllt på kjølevæske uten denne i,men det gjorde ikke noe fra eller til.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Anders.. gjør det på gamle måten og kjør den driftsvarm.. legg deg under og kjenn etter på alle rør og slanger om alle er varme. finner du noen kalde er det blokkert ett eller annet sted..(har du noensinne brukt tetningsmiddel i flytende form til å helle i kjølesystemet?)..prøv først med stengt varmeapparat..

har du mulighet ta ut termostaten og startopp uten,, sjekk oppi ekspansjonstanken og rus opp litt og hold den på litt høyere turtall... da skal du se gjennomstrømning.... prøv dette først og gi tilbakemelding.. pleier som oftest å finne ut en del ved hjelp av dette... :lol:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Post Reply