Motorbytte Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Jo, synes også at det er dump-ventilen som blåser. Den ser ut til å være i orden, så da er spørsmålet hvorfor den 'letter på trykket' med jevne mellomrom. Min teori er at overtrykket skyldes dårlig kompresjon d.v.s. at gassene som blåser forbi stemplene og ut i veivhuset føres til innsuget hvor de skaper overtrykk. Merket at når jeg skrudde av oljefyllerørlokket mens motoren var i gang så blåste det veldig. Hva mener du om årsaken til overtrykk i innsuget?

Oljerør til turboen fikk jeg løs uten å spraye. Tror det ikke er så lenge siden den var demontert. Selv om bunnpanne er tømt for olje så var det veldig tørt i røret. Skal sjekke for blokkering. Ellers virker det som om turboen er i ok form. Som sagt er det en del olje i innsuget, men det er vanskelig å si om den er kommet fra veivhuset eller fra turbo-lageret.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å ta ut dysene før en tar av topplokket, eller? Er bare redd for at noe møkk kommer inn i dem mens dieselrørene ikke er skrudd på.
Andrew Wilder 90198654
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

:arrow: Diesel dysene kan sitte veldig.da er det lettere å få de av mens toppen står fast...
du trenger ikke være redd for å få drit i dysene.. jeg har totalt demonter mine i dag. rengjorde de i diesel satt de sammen igjen..
-putt de ex. oppi en gjennomsiktig brød/plastpose.knyt knute og skriv gjerne hvor den hører til....Disse dysene var ikke avansert, så det er ikke noe å være redd for
(på denne måten er de rene og klar til montering)

:arrow: Ta tommel og pekefinger og plasser de på senter av innsugs turbinen i turboen, kjenn etter slark
(kjennes den fast og fin ut skal det ikke være lageret i turboen)

-Men det kan jo høres ut som om at turboen er gåen, visst lageret er slitt en del, vil oljen som smører den bli blåst inn i innsuget, og ikke renne ned i olje retur slangen som det skal
(motoren vil da bruke forholdsvis mye olje)

:arrow:Overtrykksventilen: Det vill ikke bli overtrykk selv om noe av turbo trykket evt. går forbi stempelringene. pga trykket er "likt" det vil ikke bli høyere (det mener hvertfall jeg) Tror det er noe annet

-------------------------------------------------------------------------------------
Dette er bare ett WILD GUESS:

Kan være en innsugsventil ikke åpner, noe som vil gjøre at trykket vil bli for høyt (men det er vel fysisk umulig)
-------------------------------------------------------------------------------------
Det er nesten sånn at jeg gleder meg til du skal ta av toppen... er litt spent
You create your own universe as you go along.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Ørjan wrote:27mm.

ps.meste parten av kompresjonen i motoren blir laget av turboen, derfor vill det være lettere å dreie en turbo diesel enn ex. en bensin motor
Stemmer ikke... jx og cy?(rett meg om jeg har feil beskrivelse av sugedieselen) har begge 22:1 i kompressjon uansett om det er turbo eller ikke... ( mulig det var 23:1 men samma det..Husker ikke i farta er på natta på jobb.. :lol: ) mot en bensin motor har ca 9:1 i komp... alt ettersom... turboens jobb er å tvangsfore motoren med mer luft enn den klarer ved å bare "suge" den til seg...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

er nok 23:1. dette gjelder JX CS og KY(1.7 sugediesel).
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Nå er et bedre verktøysett i hus (Biltemas til kr.1198 - det inkluderer t.o.m. 12mm polygon spline til topplokksboltene!)
Tok av turboen og kjente etter slark i begge ender av spindelen. Jeg kan bevege den nesten 1.5mm sideveis med en uhyggelig surkle-lyd, samme begge ender. Det er vel å regne som gåen, eller?
Fikk av oljepanna i samme slengen. Har aldri sett noe så rent inni, den må være helt ny, likeledes pakningen. Før topplokket skal av er det bare tannhjul på kammen igjen samt reimavtagning og reimhjul på veiven. Her er det en nyere 3/4 toms 12-kant bolt som virkelig sitter. Noen tips for å avhjelpe situasjonen? Har bilen i toppgir og håndbrekke så stramt det går, bruker latmannsarm - foreløpig uten hell. Må nok begynne å trene.....
Andrew Wilder 90198654
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Er vel god lekkasje forbi stemplene om du ikke har kompresjon samt og det blåser i oljepåfyllingsrøret... Totalrenovering på gang med nye foringer, stempel/stempelfjører osv?
roars
-
-

Post by roars »

Andrew wrote:Nå er et bedre verktøysett i hus (Biltemas til kr.1198 - det inkluderer t.o.m. 12mm polygon spline til topplokksboltene!)
Tok av turboen og kjente etter slark i begge ender av spindelen. Jeg kan bevege den nesten 1.5mm sideveis med en uhyggelig surkle-lyd, samme begge ender. Det er vel å regne som gåen, eller?
Fikk av oljepanna i samme slengen. Har aldri sett noe så rent inni, den må være helt ny, likeledes pakningen. Før topplokket skal av er det bare tannhjul på kammen igjen samt reimavtagning og reimhjul på veiven. Her er det en nyere 3/4 toms 12-kant bolt som virkelig sitter. Noen tips for å avhjelpe situasjonen? Har bilen i toppgir og håndbrekke så stramt det går, bruker latmannsarm - foreløpig uten hell. Må nok begynne å trene.....
Nedre reimhjul er 4 umbraco's...da får du av det hjulet.
Den store i midten...sitter bra!! bruker muttertrekker.
Nå vet ikke jeg om du har tilgang på det da...men et must spør du meg.
Fingjenget stor bolt, sitter som den skulle ha betalt for det.

1,5mm slakke går nok bra, min gamle hadde nesten 2cm...
Roar Sørnmo
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det må jo være alvorlig gale når du kan dreie motoren for hånd uten særlig motstand på en diesel.... og det har selvfølgelig ingenting med om du har
turbo eller ikke
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Riktig, 112wboxer, er vant til at man kan kjenne alle fire punkter hvor begge ventiler til en sylinder er lukket. Er redd for at noe er alvorlig galt her, det er derfor jeg stripper motoren ned til blokka for å finne ut av det!

Til Ørjan: Dette med kompresjon kan umulig ha noe med turboen å gjøre og jeg er helt enig med rapidspeed. Full kompresjonen har kun å gjøre med 1)ventiler som lukker seg ordentlig til rett tid 2) riktig mengde i diesel/oksygen blanding og 3)ingen lekkasje av avgasser forbi stempelringer. Her må ikke begrepet 'kompresjon' blandes med 'boost pressure' som kun har med turboen å gjøre.

Til Livar: Skal nok skifte stempelringer når jeg har inspisert/målt/honet sylinderveggene, kanskje også selve stemplene hvis de viser seg skadete/deformerte på noen måte. Men hvilke foringer snakker du om? Tenker du rådelagrene/veivaksellagrene?

Til roars: Muttertrekker? Er ikke sikker hva det er for noe, mener du en lufttrykksdrevet greie slik verksteder bruker på hjulmuttere? Jeg bruker 3/4 tommers 12-kant pipe og breaker-bar. Finnes det noe bedre enn det bortsett fra en enda lengre breaker-bar/latmannsarm?
Andrew Wilder 90198654
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Er kanskje ikke sylinderforinger i disse motorene...
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

vet ikke hvordan det er på VWmotoren, men et lite tjuvtriks jeg brukte når jeg skulle ha av reimhjulet på en mondeo var å sette latmannsarm mot karosseri og kneppe såvidt på startern.. denne har jo et voldsomt moment da den er lavt giret.. burde vel kanskje ikke utsette reima for dette..

En muttertrekker er desidert best hvis den har nok trykk, denne 'slår' muttern opp med trykkluft, istedenfor et seigt trykk som med en latmannsarm..
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

Her er den saken jeg brukte for å løsne veivaksel bolten (den med 12 kander)

ta turen til biltema, og kjøp denne:
Remskiveverktøy
Med tannet rem som hindrer remskiven fra å rotere ved montering/demontering.

Art nr Pris Antall
19-442 109,00 kr
Den sette enkelt innpå reim hjulet hvor reimen til ex.vannpumpen går, så kiler du den fast mot motorfeste/bjelken

da er du good 2 go, men det beste er visst du har en lang skralle eller ett rør du kan sette utenpå (for å få den lenger) da får du mer moment og det vil gå myye lettere
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

2 cm slakk i turboen den var god...går ut fra at det va mm du evt mente
roars
-
-

Post by roars »

Ørjan wrote:2 cm slakk i turboen den var god...går ut fra at det va mm du evt mente
Nope...2cm...den gikk, men lite kraft...bildet er på "nicket" mitt.
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Andrew wrote:Riktig, 112wboxer, er vant til at man kan kjenne alle fire punkter hvor begge ventiler til en sylinder er lukket. Er redd for at noe er alvorlig galt her, det er derfor jeg stripper motoren ned til blokka for å finne ut av det!

Til Ørjan: Dette med kompresjon kan umulig ha noe med turboen å gjøre og jeg er helt enig med rapidspeed. Full kompresjonen har kun å gjøre med 1)ventiler som lukker seg ordentlig til rett tid 2) riktig mengde i diesel/oksygen blanding og 3)ingen lekkasje av avgasser forbi stempelringer. Her må ikke begrepet 'kompresjon' blandes med 'boost pressure' som kun har med turboen å gjøre.

Til Livar: Skal nok skifte stempelringer når jeg har inspisert/målt/honet sylinderveggene, kanskje også selve stemplene hvis de viser seg skadete/deformerte på noen måte. Men hvilke foringer snakker du om? Tenker du rådelagrene/veivaksellagrene?

Til roars: Muttertrekker? Er ikke sikker hva det er for noe, mener du en lufttrykksdrevet greie slik verksteder bruker på hjulmuttere? Jeg bruker 3/4 tommers 12-kant pipe og breaker-bar. Finnes det noe bedre enn det bortsett fra en enda lengre breaker-bar/latmannsarm?
Muttertrekker ja...luftdrevet, bedre enn latmannsarm.
Banker den løs lett.
Å sette i gir å bende løs....du kan knekke girkassen!!!
Roar Sørnmo
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Men blokka står i bilen, ikke plass til en muttertrekker selv med potta og blikk fjernet, vel?
Ja, er redd for girkasse med så mye 'bending', noen andre steder man kan låse veiven fast uten å knekke tenner? Må nesten klatre opp i motorrommet og bruker foten mot latmannsarmen....
Prøver dingsen som Ørjan foreslår....

Til Livar: Du tenkte visst på gummiforinger rundt sylinderne i wbx? Sånt finnes ikke i dieselblokka. Men dersom blokka er blitt varmkjørt kan samtlige gummideler f.eks.'oil seals' blitt skadet...
Andrew Wilder 90198654
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

Nope...2cm...den gikk, men lite kraft...bildet er på "nicket" mitt.[/quote]

Sjukt,det er sjukt.hvor mye olje brukte den da :lol:
roars
-
-

Post by roars »

Andrew wrote:Men blokka står i bilen, ikke plass til en muttertrekker selv med potta og blikk fjernet, vel?
Ja, er redd for girkasse med så mye 'bending', noen andre steder man kan låse veiven fast uten å knekke tenner? Må nesten klatre opp i motorrommet og bruker foten mot latmannsarmen....
Prøver dingsen som Ørjan foreslår....

Til Livar: Du tenkte visst på gummiforinger rundt sylinderne i wbx? Sånt finnes ikke i dieselblokka. Men dersom blokka er blitt varmkjørt kan samtlige gummideler f.eks.'oil seals' blitt skadet...
Men må du strengt tatt ha ut denne bolten da ? når motoren står i bilen.
Altså MÅ bolten ut overhodet ?
Reimskiva får du jo av likevel.
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Ørjan wrote:Nope...2cm...den gikk, men lite kraft...bildet er på "nicket" mitt.
Sjukt,det er sjukt.hvor mye olje brukte den da :lol:[/quote]

Det gikk en DEL ja...olje rant ut via eksosrøret når jeg parkerte litt i helling.
Fra returen i bunnpanna ut via turboen...

Den plystra og sveiv, men lite effekt av den ja.
Roar Sørnmo
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Bolta må jo av hvis jeg skal bytte regreim. Kan selvfølgelig sette den gamle på plass igjen uten å fjerne nederste deksel og reimhjul, men når en først skal overhale en motor er det vel dumt å ikke bytte regreim?
Andrew Wilder 90198654
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

Men blokka står i bilen, ikke plass til en muttertrekker selv med potta og blikk fjernet, vel?
du kan jo bare løsne motorfestene og senke motoren litt ned. da skal du komme ganske greit til
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Eller kan man fjerne nederste plastdeksel og reim UTEN a dra av reimhjula med bolt i?
Andrew Wilder 90198654
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Har vært inne på tanken om å senke....
Men er ikke en muttertrekker en relativt dyr investering?
Andrew Wilder 90198654
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

utifra bildene i rep. håndboka ser det nesten ut som du må av det hjulet
Post Reply