-88 caravelle : kjølesystem / topp..
-88 caravelle : kjølesystem / topp..
Har en tid hatt litt lekasje i kjølesystemet. Ikke store greiene, men bare sånn at jeg av og til å fylle på litt vann/G12. Sjekket dette litt bedre for ikke så lenge siden, og fant ut at slangen som går fra blokka til "torpedoveggen" (inn på "plastrøret" som går videre fremover til radiatoren) var synderen. Fikk bestilt meg ny slange, og satt den på. Alt var såre vel... men så kom det som ble utfordringen : Lufting av kjølesystemet!
Gikk trøstig til innkjøp av 7 liter G12 hos den lokale pusher'n, og bladde opp i Haynes-manualen og instruksjonsboka for villedning. Åpnet for lufting i motorrommet, på radiatoren og skrudde av lokket på påfyllingstanken (den du kommer til etter å ha åpnet lokket til motorrommet). Alt gikk glimrende - så langt. Fikk etter litt plundring skrudd på igjen skruen på radiatoren (ikke så veldig kaldt vann der..) og stengt lufteskruer og lokk til påfyllingsstanken. Fant den bratteste bakken i området og satte igang på nytt (nå uten å skru skruen på radiatoren helt ut..). Motoren gikk på rett over 2000 rpm og luften kom ut. Hele radiatoren ble varm og vifta startet. Dette gikk jo som en drøm !! Stolt og lykkelig kjørte jeg hjem med varm bil.
Men... Når jeg kom hjem så merket jeg at uten belastning på motoren (tomgang), så kommer det bare kald luft fra varmeapparatet... Tenkte at det var sikkert noe jeg hadde gjort feil, så vi måtte prøve igjen.. Søkte her på forumet etter løsning, men fant vel egentlig ut at det beste var å prøve en gang til. Så dagen etter var det ny runde med innkjøp av G12, lufting og greier.. For å gjøre en lang historie kort(ere) så har jeg nå luftet 3 ganger, og det er samme resultat hver gang...
Så da begynner jeg å lure på om det kan være andre årsaker enn at det er igjen luft i kjølesystemet. En tanke som har begynt å modne er toppen. Men det kommer ikke hvit røyk konstant fra eksosen, det smaker heller ikke kjøleveske av eksosen og jeg har ikke sett "hvit olje" når jeg har sjekket oljenivå.
Er det noen som har en ide om hva som kan være årsak til utfordringen(e) ? Hvis toppen er gåen, er det noen typiske tegn jeg kan se etter ?
Har skrudd litt bil tidligere, men går helt klart innunder kategorien newbie når det gjelder caravelle.
På forhånd takk!
Edit : mer fornuftig overskrift.
Gikk trøstig til innkjøp av 7 liter G12 hos den lokale pusher'n, og bladde opp i Haynes-manualen og instruksjonsboka for villedning. Åpnet for lufting i motorrommet, på radiatoren og skrudde av lokket på påfyllingstanken (den du kommer til etter å ha åpnet lokket til motorrommet). Alt gikk glimrende - så langt. Fikk etter litt plundring skrudd på igjen skruen på radiatoren (ikke så veldig kaldt vann der..) og stengt lufteskruer og lokk til påfyllingsstanken. Fant den bratteste bakken i området og satte igang på nytt (nå uten å skru skruen på radiatoren helt ut..). Motoren gikk på rett over 2000 rpm og luften kom ut. Hele radiatoren ble varm og vifta startet. Dette gikk jo som en drøm !! Stolt og lykkelig kjørte jeg hjem med varm bil.
Men... Når jeg kom hjem så merket jeg at uten belastning på motoren (tomgang), så kommer det bare kald luft fra varmeapparatet... Tenkte at det var sikkert noe jeg hadde gjort feil, så vi måtte prøve igjen.. Søkte her på forumet etter løsning, men fant vel egentlig ut at det beste var å prøve en gang til. Så dagen etter var det ny runde med innkjøp av G12, lufting og greier.. For å gjøre en lang historie kort(ere) så har jeg nå luftet 3 ganger, og det er samme resultat hver gang...
Så da begynner jeg å lure på om det kan være andre årsaker enn at det er igjen luft i kjølesystemet. En tanke som har begynt å modne er toppen. Men det kommer ikke hvit røyk konstant fra eksosen, det smaker heller ikke kjøleveske av eksosen og jeg har ikke sett "hvit olje" når jeg har sjekket oljenivå.
Er det noen som har en ide om hva som kan være årsak til utfordringen(e) ? Hvis toppen er gåen, er det noen typiske tegn jeg kan se etter ?
Har skrudd litt bil tidligere, men går helt klart innunder kategorien newbie når det gjelder caravelle.
På forhånd takk!
Edit : mer fornuftig overskrift.
Erfaring får du av vurderingsevne - god vurderingsevne får du av dårlig erfaring...
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
det er vel egen lufteskrue på varmeregister kanskje? er det på det bakre ihvertfall.. ser du noe på motortempen på tomgang da? blir den veldig varm? vannpumpe ok?
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Motortempen går opp på tomgang. Den kan bli veldig varm, men når jeg lufter (de gangene jeg har forsøkt
) så holder tempen seg normal. Det ser iallefall ut som det er god sirkulasjon på kjølingen. Men vil en halvveis defekt vannpumpe gi sånne symptomer ? vil ikke det også gjelde når bilen kjører ?
Glemte å si at det bakre varmeregisteret er tatt ut pga lekasje, så der ble registeret tatt ut og slangene koblet sammen.
Glemte å si at det bakre varmeregisteret er tatt ut pga lekasje, så der ble registeret tatt ut og slangene koblet sammen.
Erfaring får du av vurderingsevne - god vurderingsevne får du av dårlig erfaring...
Er det en bensiner?
Min temp kryper også opp når den står og går på tomgang, et stykke til høyre for midten, så slår kjølevifta inn; det er da du skal åpne lufteskruen foran på radiatoren (når du står i bakke). Da er systemet varmt nok.
Typisk tegn å se etter hvis toppen er gåen er små luftbolber som kommer stigende i ekspanskonstanken. Og at kjølevannet her lukter eksos. ellers så vil med jevne mellomrom varsellampa for temp blinke fordi det legger seg luftbobler ved sensoren i toppen. Lufta er varmere enn vannet.
Når du lufter må du huske å la begge varmeapparatene gå på fullt.
Min temp kryper også opp når den står og går på tomgang, et stykke til høyre for midten, så slår kjølevifta inn; det er da du skal åpne lufteskruen foran på radiatoren (når du står i bakke). Da er systemet varmt nok.
Typisk tegn å se etter hvis toppen er gåen er små luftbolber som kommer stigende i ekspanskonstanken. Og at kjølevannet her lukter eksos. ellers så vil med jevne mellomrom varsellampa for temp blinke fordi det legger seg luftbobler ved sensoren i toppen. Lufta er varmere enn vannet.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Golf Pasadena -91 1,6TDK
skal ikke være for påståelig, men jeg trodde at blinkelampa kun går på flottør-sensoren i ekspansjonstanken. Tror ikke den reagerer på temp, men kun på vann-nivå! Noen som vet om dette er riktig/feil?vibberg wrote:Er det en bensiner?
. ellers så vil med jevne mellomrom varsellampa for temp blinke fordi det legger seg luftbobler ved sensoren i toppen. Lufta er varmere enn vannet.
Tror uansett du har luft i systemet...
Kommer med et samlesvar, siden det er flere som har kommet med tips / forslag :
vibberg : Det er en 2.1 bensin. Skal se etter bobler og prøve å åpne skruen på radiatoren etter at bilen er varm neste gang
Livar : Skal prøve å plugge slangene i morgen. Må bare få tak i noen greie plugger.
Bjørnar : Har vel en mistanke om at du har rett
112wboxer : Det var noe jeg skal prøve. Men.. (her kommer newbie inn igjen
) skal jeg åpne noen lufteskruer / muttere når jeg etterfyller, eller vil luften bli presset opp og ut av vann / G12 ?
roars : Mente jeg hadde åpnet den plastskruen. Såvidt jeg har funnet ut er det bare en lufteskrue for kjølesystemet i motorrommet, men jeg er rimelig fersk på dette så jeg kan fort ta feil..
vibberg : Det er en 2.1 bensin. Skal se etter bobler og prøve å åpne skruen på radiatoren etter at bilen er varm neste gang
Livar : Skal prøve å plugge slangene i morgen. Må bare få tak i noen greie plugger.
Bjørnar : Har vel en mistanke om at du har rett
112wboxer : Det var noe jeg skal prøve. Men.. (her kommer newbie inn igjen
roars : Mente jeg hadde åpnet den plastskruen. Såvidt jeg har funnet ut er det bare en lufteskrue for kjølesystemet i motorrommet, men jeg er rimelig fersk på dette så jeg kan fort ta feil..
-
WasserBoxer
- -

Har følgende erfaringer å bidra med:
Har hatt kald luft i fremre varmeapparat noen ganger etter væskebytte. Dette har gitt seg etter ei uke eller to, og senest når jeg kjører på med litt turtall (så vannpumpa går raskere). Nå har jeg ikke hatt problemer med kald vifte foran på flere uker.
Har også bytta bakre varmeveksler - lufta da ut der.
Lufteskruen på termostathuset har jeg sett KNEKT på en del biler. Her gjelder det å vri varsomt - ingen brutus! Jeg har selv aldri lufta ut av den.
Har hatt kald luft i fremre varmeapparat noen ganger etter væskebytte. Dette har gitt seg etter ei uke eller to, og senest når jeg kjører på med litt turtall (så vannpumpa går raskere). Nå har jeg ikke hatt problemer med kald vifte foran på flere uker.
Har også bytta bakre varmeveksler - lufta da ut der.
Lufteskruen på termostathuset har jeg sett KNEKT på en del biler. Her gjelder det å vri varsomt - ingen brutus! Jeg har selv aldri lufta ut av den.
Steinar Berggren
NurkeT wrote: roars : Mente jeg hadde åpnet den plastskruen. Såvidt jeg har funnet ut er det bare en lufteskrue for kjølesystemet i motorrommet, men jeg er rimelig fersk på dette så jeg kan fort ta feil..
Er vel bare en der bak ja...på termostathuset.
Skal ikke skrues helt ut, bare vries over noen knepp.
Roar Sørnmo
Har hatt en runde med lufting og sjekk av slanger i dag / kveld. Den som (dessverre må jeg vel nesten si..
) har hatt mest rett er vibberg... det lukter eksos av kjølevesken i ekspansjonstanken og det kommer små luftbobler sammen med kjølevesken inn i nevnte beholder.
Da er det vel toppen som ikke vil være med resten av bilen noe mer.. Så jeg må vel opprette en tråd under ønskes kjøpt..
Da er det vel toppen som ikke vil være med resten av bilen noe mer.. Så jeg må vel opprette en tråd under ønskes kjøpt..
-
WasserBoxer
- -

Da skader det vel neppe med en omgang BarLeak's for å se om den klarer å tette for deg. Har veldig gode erfaringer med denne sjøl. Koster ca. 150 spenn, og vil være langt billigere løsning enn å skru motor.NurkeT wrote:Har hatt en runde med lufting og sjekk av slanger i dag / kveld. Den som (dessverre må jeg vel nesten si..) har hatt mest rett er vibberg... det lukter eksos av kjølevesken i ekspansjonstanken og det kommer små luftbobler sammen med kjølevesken inn i nevnte beholder.
Hadde utett mellom termostathus og motor - det rant ei pissestråle ut - heiv på BarLeak's og det ble tett i løpet av meget kort tid!
Steinar Berggren