Erfaringer med deler fra bildeler.no?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Erfaringer med deler fra bildeler.no?

Post by Rudeboy »

Like imponerende hver gang noen sier "jeg har problemer med X" og en eller annen mener det er tid å fortelle at "jeg har ikke problem med X".

Hjelper det ? Nei, det hjelper ikke.

Biltema har sekunda vare som kan i noen tilfeller holde mål, ellers duger det rett og slett ikke.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Rudeboy wrote:Like imponerende hver gang noen sier "jeg har problemer med X" og en eller annen mener det er tid å fortelle at "jeg har ikke problem med X".

Hjelper det ? Nei, det hjelper ikke.

Biltema har sekunda vare som kan i noen tilfeller holde mål, ellers duger det rett og slett ikke.
Vel, når folk sier at alt fra biltema er bare møkk, så føler jeg en sterk trang til å protestere!
At biltema har endel varer som ikke holder mål kan jeg si meg enig i, men veldig mye er meget bra kvalitet.
Noen som har et konkret eksempel på biltemavarer som ikke holder mål?
Jeg har vert borti bildeler hvor møller skal ha oppmot 10ganger prisen, bla noen sensorer til audi. Da skal jeg gladelig skifte tempsensor 2 ganger, for å spare en tusenlapp...
At møller er billigere på noe som helst har jeg til gode å se, men på noen ting har de helt ok priser... og da handler også jeg på møller. Men at møller har nok kunder til å klare seg, det beviser for meg at nordmenn har for mye penger...
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

I forhold til biltema er ikke originalt billigere, kanskje konkuransedyktig på spylervæske men det er en annen sak. I motsetning til "sammenlignbare" steder å handle fra som mekonomen, bilxtra, Torshov osv...
Grunnen til det er enkel. Biltema satser ALT på lave priser, kvalitet får bli som det blir. Av og til hender det kvaliteten er noenlunde ok, og en sjelden gang er det bra kvalitet.
Kan nevne noen av mine erfaringer da:
Hjulmuttre som revner ved normalt tildragningsmoment (ikke 1, men alle 16 som var på den bilen, de klarte også ved klaging på dette, å fortelle at Biltemas hjulbolter kun var beregnet for 10Nm tildragingskraft. WHAT???), bremseklosser som smelter utover, forstillingsdeler som er utslitt etter et halvår, eksosanlegg som må tilpasses med rå makt (og spenninger gjør at det ruster umiddelbart bilen er startet), verktøy man sprenger ved å bruke strak arm i 90 grader fra kroppen, 10 årsgaranti verktøy som bare rundes i kjeften av bolter da metallet er for mykt, strips som revner ved bare å dra til med nevene, kjeledress som har passform for en apekatt osv osv.
Eneste jeg finner greit (langt fra optimalt, men ok) å bruke, er kabler, koblingsmateriell for bilelektro og sikringer. Sikringsholder er derimot ikke egnet for de strømmer sikringene tåler. (har smeltet et par ja...)

Ja, det finnes deler som man gjerne kan bytte oftere, og da kan jeg forstå tankegangen, men når folk gjør samme valg på deler som tar mange timer å skifte og i tillegg må ha f.eks. hjulstillingskontroll også?

Det blir litt mot min fornuft at da Biltema omtales som generelt ok og mye med god kvalitet, når det er etter min og alle mine bekjentes erfaringer tilsier stikk motsatt. Av og til godt nok, men som oftest styrer man unna når man trenger noe som trenger kvalitet.

Når det gjelder priser og at folk har for mye penger, så må du huske på at folk flest i Norge vet ikke noe hvordan de fikser bil, den skal på verksted!
Når da i tillegg merkeverksted har priser som er fullt på høyde med andre sammenlignbare verksted på alle jobber, da blir din kommentar litt skivebom. Faktisk (og det finnes dokumentasjon, har den bare ikke tilgjengelig for tiden) har priser på originalservice delvis vært billigere enn f.eks snapdrive osv...
Når man i tillegg får garanti som overgår alle andre alternativ på jobber utført på merkeverksted, så er ikke valget nødvendigvis så vanskelig ;)

Og tråden gjelder konkret bildeler.no - disser har noe høyere kvalitet enn biltema jevnt over, men har på de dårligste minst like dårlig kvalitet som biltema har på noe av sitt sortiment.
Av dyrere enheter er det også opplevd veldig varierende kvalitet, stabilitet på elektronikk osv.
Jeg kjøper ganske enkelt ikke lenger der pga dette, blir billigere å kjøpe skikkelig med en gang. Om ikke originalt, så i alle fall en seriøs 3. parts leverandør! (f.eks hellanor)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
california
-
-

Post by california »

Og bare for å snakke mer om kvaliteten på ill-tema:
Calippere til V70 var rustet i filler etter 1 vinter. Pakningene på stemplene var borte vekke....
Hjullagrene til Volvoen holdt 8 mnd.....
Endeledd og hjullagre på Golfen var fucked etter 6 mnd....
Støtdempere holdt litt lenger. Etter 1 år var bilen gyngehest igjen.....

Så ja jeg har prøvd i min toskeskap Biltema. INGENTING har holdt av det jeg har kjøpt der. BARE REINSPIKKA SJIT.

Og faktisk enig ang. verktøyet og... Det er begynt å bli like dårlig. Vinkelsliper og varmepistol fra Biltema holdt til to gangers bruk...

Så California'en får ikke en eneste skrue fra Biltema. GARANTERT!
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

Har selv masse verktøy fra Biltema, og er jevnt over fornøyd, spesielt mtp. pris.
Har vel til gode å ødelegge noe av verktøyet, men jeg har slitt ut en luftskralle til to hundre kroner, over en periode på to år. Siden den kostet en tidel av tilsvarende proffverktøy, så er det akseptabelt.
Jeg brukte jo den blant annet til å redusere en Daihatsu Rocky til sine enkelte bestanddeler... :-P

Fastnøkler, piper, skraller, og denslags har holdt fint i mange år, og blir stort sett bare erstattet fordi jeg kapper til og sveiser sammen biter, for å lage meg spesielle varianter for spesielle oppgaver... :-)
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg har ødelagt/slitt ut endel biltema verktøy, 9/10 ganger pga feil verktøy til feil jobb. Men, når jeg har gått inn til Biltema med ødelagt skralle etter å ha brukt den som hammer, da har jeg fått ny! Samme med småpiper som sprekker ved 300nm, og lader til en batteridrill som ikke virka etter at jeg snubla i kabelen, og 8oz barnehammer som brakk skaftet når jeg sto på den for å rette ut stålet. Fått nytt alt, selv om jeg har innrømmet grov misbruk.

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:At Biltema holder god kvalitet er etter min mening bare fordi du ikke har benyttet mange nok deler, eller at du ikke har gode nok sammenligninger, eller de har ikke blitt brukt nok.
At nbs begynner å bli dyr er korrekt i mange tilfeller, samme med Mekonomen og dets like som delvis er dyrere enn originalt, med tidvis vesentlig dårligere kvalitet (har eksempel på dissekering av deler for sammenligning om du ønsker, som beviser stor kvalitetsforskjell)

Når det gjelder prispress og prisnivå, så skal du ikke tro for mye uten å ha noe bakgrunnskunnskap ;-) priser inn er ofte vesentlig høyere enn hva folk utenfor tror. Prisnivået ut følges det bevisst med på. Prisforskjeller som er i det store og hele i dag er vel verdt kvalitetsforskjellen som erfares, og kunne forsåvidt vært større prisforskjell i mange sammenligninger også.
I tillegg må man ikke glemme garantien, som er 3 år på originale deler. Det får du trolig aldri gjennom på uoriginalt. (Har forsøkt mange ganger sjøl, og ikke en gang deler som ryker før halvåret er mulig å få gjennom på garanti enkelte steder, har dog ikke orka å dra saken lenger, det hadde nok gitt andre svar til slutt.)

Unntak finnes såklart, i alle fall deler som oppfattes urimelig dyrt, som bl.a drivaksel og drivledd. Det kommer nok lett av at disse delene har en såpass høy forventet levetid originalt, at når ettermarkedet med sine rimeligere deler har kutta litt på kvaliteten, så utgjør det ikke det store. Et originalt drivledd holder kanskje 300'000km, mens den uoriginale 150'000. De fleste erfarer aldri at den uoriginale holder lavere kvalitet da bilen aldri når så høy km-stand, i det minste ikke før den er solgt. Om man tar disse moment med i regnestykket er ikke delen nødvendigvis så vanvittig dyr, men den er urimelig dyr i mange tilfeller da man ikke trenger så lang holdbarhet.

Og det er det som ofte blir avgjørende på eldre biler. Man får tak i rimeligere deler som holder tilstrekkelig kvalitet, utifra forventet brukstid og levetid på bil.

Vel, noen flere tanker omkring deler, kvalitet og pris dette. Antall meninger er vel nært det samme som antall debattanter så enighet om fasit er vel utopi ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Fantastisk svart! Er helt enig med deg:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Post Reply