T3 Familie-sliter

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

T3 Familie-sliter

Post by finn00 »

Får vel legge inn en tråd om bruksbilen vår :wink:
Bilen er en vakker -90 Coach. Nest siste T3 kombien levert ny av Møller Trondheim. Ble kjøpt inn da Syncroen vi har desverre ble syk i gearkassen sin. Denne står nå å venter på bedre tider :? Bilen hadde da trillet 228' km av en pertentlig eier siden ny. Siden vi (jeg og sambo'n) har en lei tendens til å lage barn ble bilen litt for liten mht seter. Som selvsagt betydde delebil...

Det ble etter mye leting hentet en -89 Coach med seter nok i Sverige. Denne var vel omtrent som bilen jeg selv ville bestilt i -89 :) Coach-pakke, 7 seter GL interiør, servo/aut, abs og store soltaket. Desverre tar det litt tid å få flyttet det som skal på plass, men det kommer da dager etter dette.

Selvsagt måtte motoren gi seg en mørk og regnfull kveld, så etter litt mer leting ( ikke minst på kontoen) ble det kjøpt inn en skoda 1,9 d som forhåpentligvis vil slå seg ned i stjerten på Coach'n vår. Planen der er å flytte over pumpe og turbo fra den orginale td'n. Med litt flaks går det uten at råder og veiv flytter ut :? Får komme tilbake med bilder når jeg finner ut hvordan det gjøres..
Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Bilder hører med, detta blir artig.. ;)
1987 Westy Hightop
finn00
-
-

Post by finn00 »

Da var omsider bilen på veien etter lang tids hvile. Fremdeles er det ymse som skal rettes og forandres på, men nå starter og går den :wink:
Fikk noen aha-opplevelser underveis. En liten filleting jeg ikke tenkte på da jeg sto å monterte sammen motoren, var at peilepinnen sitter på feil side av blokka kontra 1,6 blokka. Resultatet av dette er at jeg akkurat nå peiler oljen inne i venstre hjulhus :oops: Ikke helt som planlagt, så det blir nok rettet opp etterhvert. Største problemet jeg hadde med å konvertere skoda sugediesel til t3-TD var en veldig feil beslutning som laget masse kluss.
Motoren jeg hadde kjøpt inn kom fra en skadebil, så motoren var hel men vannpumpa/dynamo/servo var havarert. Men tilsynelatende var den temmelig identisk med vannpumpa fra 1,6'n, så da var det jo bare å skru over.
Trodde jeg :oops:
Reservemekanikeren min (broder'n) er en ræser med elverktøy, så da vi konstaterte at ene festet i blokka kom i konflikt med pumpa fra 1,6'n, var vinkelsliperen raskt på plass. Gleden over rask og effektiv innsats ble rimelig snart erstattet av en heller lei klump i mageregionen, da det viste seg at gutta hos Skoda, hadde frest ut gods fra det ene skruhullet vi faktisk måtte bruke, for å feste den etterhvert dypt forhatte vannpumpen.

Et gjengesett fra Biltema, viste seg å være en nyttig investering, siden gjengehullene i blokka var ganske dype. Nå gjenstår det bare å se om pumpa bli sittende på plass, og holder seg tett. Dette er vel det som bekymrer meg mest med hele motoren, siden det ikke lengre er mange muligheter for andre løsninger mht. denne vanninretningen motoren så sårt trenger.
Fikk selvsagt litt bonusarbeid etter å ha kjent på turboen som satt på 1,6'n . Der var det slakk sideveis, og olje i bøtter & spann.

Takket være en meget behjelpelig Narle på Raufoss, kom det pent brukt turbo (uten olje og slakke) Takker Jarle masse for gode råd og delehjelp underveis :)

Men selvsagt sitter eksosrør godt på gamle diesler, så den nye turboen knakk tre av fire mulige bolter da dette skulle demonteres. Dette ble løst elegant med å borre og gjenge.

Jeg hadde en plan om å flytte dieselpumpa rett over på skodablokka. Dette ble ikke bra siden Skoda bruker Lucaspumpe. Skodas brankett stemte for dårlig overens med boschpumpa jeg hadde. Litt sleggemekanikk måtte til iform av vinkelsliper, for å fjerne litt av dekselet bak register-reima. Mer skulle det ikke til før pumpefester var på plass :shock:

Ellers er det ikke gjort så veldig mye mer for å få motoren i bilen. Har flyttet lokket på oljepumpa/motorfester/bunnpanne. Det aller meste passer rett på, så hvis motoren viser seg å være kjørbar, er dette absolutt å anbefale. Har fått et par turer ute med bilen til nå, og er Veldig godt fornøyd :D Denne motoren virker jo, i motsetning til 1,6'n 8)
( Jeg bør nok nevne at jeg har justert opp dieselpumpa 3/4 omdreining for å få litt mer drag i bånn :P)
En ting som overrasket meg, var hvor turtallsvillig denne motoren er. Broderen har en identisk bil med Passat AAZ motor. Denne drar raskere(bedre) på lavt turtall, men har ingen mulighet til å henge med fra 70-80 km/t. Jeg vil tro dette skyldes dieselpumpene, siden han kjører med passat-pumpe (denne er også justert opp endel). Hjertelig takk for hjelpen, Brodern, men jeg er redd du herved er frakjørt 8)

Så for å oppsummere litt; Helt grei rett-fram-skruing å putte inn skoda/seat/vw motor type AEF. Disse motorene er latterlig billige i innkjøp kontra f.eks. en AAZ motor. Ikke gjør som meg, men bruk vannpumpa som sitter orginalt på disse. Bonus da er flatreim til dynamo/servo osv. Det skal jeg gjøre neste gang :D

Innsug/utblås/eksos/motorfester/bunnpanne/svinghjul er bare å skru rett på. Men gjengesett er en fordel :D Oljerøret til turboen går såvidt å lirke på plass, men jeg måtte gjenge opp hullet i oljeadapteren, da hullene er mindre på den som sitter der, kontra den som sto i 1,6'n. De er også forskjellige av utførelse, så de går ikke å flytte over.

Skal lete i virrvaret her, for å se om jeg får lagt ut blider. Men det blir ikke ikveld :wink:
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Re: T3 Familie-sliter

Post by solrikioo »

finn00 wrote:Siden vi (jeg og sambo'n) har en lei tendens til å lage barn ble bilen litt for liten mht seter.
:D
finn00
-
-

Post by finn00 »

Det stemmer :mrgreen:
Jaja, morro er det læll
finn00
-
-

Post by finn00 »

Ja, da var de første milene kjørt med tvangsmatet sugediesel. Fikk første stopp etter at ene radiatorslangen løsnet. Selvsagt skjedde dette etter at jeg hadde kjørt temmelig hardt, så det kunne vel ikke passet dårligere :( Men heldigvis hadde jeg ekstra kjølevann liggende i bilen. Etterfylte drøyt 6 liter kjølevann :!:

Heldigvis ser det ut som motoren overlevde dette, men jeg var litt svett ei stund. Ellers oppfører bilen seg eksemplarisk :D Starter lett i 10 blå og går så pent at det er en fryd. Selv med ei dieselpumpe som er justert på svett gehør...

Har kjørt noen mil siden motoren kom i bilen og trives bare bedre og bedre. Forbikjøringer er blitt mulig, noe det slett ikke er med 1,6'n. For de som er litt kjente rundt her kan jeg nevne at jeg prøvde å dra opp Rudshøgda (nordover) i 70 km/t i bånn av bakken. Nåla krøp opp på nesten 110 da jeg var på toppen. Det er forskjell det :!:

Status så langt: :D
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

finn00 wrote:Forbikjøringer er blitt mulig, noe det slett ikke er med 1,6'n. For de som er litt kjente rundt her kan jeg nevne at jeg prøvde å dra opp Rudshøgda (nordover) i 70 km/t i bånn av bakken. Nåla krøp opp på nesten 110 da jeg var på toppen. Det er forskjell det :!:
Hei Finn. Dette var rett og slett imponerende! Har du oversikt over kostnader så langt?
Tage Vedal

T3-fan
finn00
-
-

Post by finn00 »

Takker for det :)
Konkret regnestykke har jeg ikke satt opp, men totalkostnader for motor/deler ser ut til å havne på rett under 4 lapper. Men som nevnt lengre opp fikk jeg motoren rimelig :) Sett i forhold til pris på overhaling av 1,6 kan jo dette være et kupp 8) Men siden "ingen" vil ha sugediesel selges disse temmelig billig har jeg inntrykk av.
Det er jo glimrende for oss som har de gamle 1,6 td motorene :) Der er jo alt man trenger for å få lage td av en sugediesel.
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Heisan. Nå kjenner ikke jeg den nye motoren din, men den gamle 1,6 TD har oljekjølte underspylte stempler. Om den nye IKKE har dette BØR du nok passe svært godt på temperaturen slik at du ikke får varmgang i stempler og sylindre.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
finn00
-
-

Post by finn00 »

AEF motoren fra VAG har underspylte stemple ifg. Haynesboka til skoda'n jeg hentet motoren fra. Ellers har den samme kompresjon som AAZ mener jeg å huske (22,5:1)

forøvrig en motor som sitter i vw caddy/polo, skoda felicia/pick up og endel seat. Sikkert flere som jeg ikke husker i farta :)
Men det er klart en bør ha i bakhodet at det er en sugediesel en kjører 8)
Mvh Finn
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hvor fikk du kjøpt motoren og hva ga du for kun den da finn?? :lol:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
finn00
-
-

Post by finn00 »

Kjøpte motoren privat. Ga etpar lapper for den. Men har sett flere både motorer og hele skadebiler fra 2-3000. mye å finne hvis en leter ;) Men som sagt var jeg vel heldig med denne
Mvh Finn
Post Reply