Har kjøpt inn høytalersett. 2 x6" pg 2 diskanter. Problemet er at hovedhøytalerne er for store for fordøren. Har sjekket. Ser ut til at de kanskje går inn i hullet oppe, men jeg hadde bestemt meg for å montere dem i nedkant på døren, og det avlenge hullet der er for smalt. Da har jeg (i følge min "hangover" hjerne) 3 muligheter.
1. Gjøre hullet i døren større (litt metallkutting på morran)
2. Bygge ut høutaleren fra døren (slik at den vil passe i hullet)
3. Bruke det øverste hullet (vil få problemer med dørsveiven, + at i følge min "vet alt" kamerat vil lyden bli best hvis høytaleren er nede (har jo de små diskantene oppe)
What to do. Har noen hatt dette problemet og kommet opp mmed en genial løsning?
Et annet alternativ kan jø være å få tak i en custom grill til nederst på døren, slik som her: http://www.oz.net/~tyg/TyG/images/Westy/doorspeak.JPG
Kanskje noen har det?
Hvordan montere 6" høytalere i frontdørene
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor store mine er, men jeg har lagt imellom en ring på ca 2cm mellom trekk og høytaler utapå døra, da jeg hadde samme problem med å få plass til høytalerene. Det fungerer fint for meg, men jeg vil på sikt lage noe bedre i metall, da mine treringer blir for myke, slik at høytalerne vrir seg såpass at gitteret popper av... Trenger du bilde av mine amatørforsøk, så kan jeg sikkert lage et.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg har tilpasset med vinkelsliper i dørene ved noen anledninger, men da må man jo ta de nede, ellers kan du få ufrivillig barnesikring på rutene.
Men for meg funka det fint å bare kutte til, da slipper jeg at de stikker ut også... Da ser de slik ut:

Har noen kontakter som hevdet det motsatte av din "vet alt" kamerat... De er vell i samme klasse, og har ingen god forutsetning for å uttale seg. Gode høyttalere har sikkert mer å si en en halvmeters høydeforskjell...
Men for meg funka det fint å bare kutte til, da slipper jeg at de stikker ut også... Da ser de slik ut:

Har noen kontakter som hevdet det motsatte av din "vet alt" kamerat... De er vell i samme klasse, og har ingen god forutsetning for å uttale seg. Gode høyttalere har sikkert mer å si en en halvmeters høydeforskjell...
Espen
Takk for input. Målte nå, og slik jeg ser det trenger jeg bare å kutte noen slisser i overkant og bøye stålet innover i døra, så vil høytaleren få plass. Tror ikke dette vil svekke dørkonstruksjonen, eller?
Ser på bildet ditt at du har kuttet nokså mye av (hullet er rett under det nederste mønsteret)
Grunnen til at jeg vil ha dem nede, er egentlig at da får jeg ikke den ene høytaleren rett i øret.
Ser på bildet ditt at du har kuttet nokså mye av (hullet er rett under det nederste mønsteret)
Grunnen til at jeg vil ha dem nede, er egentlig at da får jeg ikke den ene høytaleren rett i øret.
Kutt litt i døren nede, for så å bygge litt ut for å få nok plass til høyttalerene, Døren burde være mer enn sterk nok selv om du kutter litt + hvis du bruker vannfaste kryssfinerplater som du skrur fast i døren så vil jo dette forsterke der du har kuttet! Ikke kutt og bøy da dette vil ødelegge litt for lyden (i følge den teori jeg lærte i gamle dager på alle de elektronikk og fagskolene jeg har gått på), samt at det er litt lettere å kutte seg i fingerne på slikte bøyd karosseriplater (har arr for å bevise det
)
Lykke til, og vis gjerne resultatet her på forumet!
Lykke til, og vis gjerne resultatet her på forumet!
Som man roper på vwbus får man svar!
Måtte kutte jeg også, men selve dørtrekket/panelet kan bli litt slapt for å holde en 6x2 høyttaler, laget en aluplate på baksida av trekket, det fungerte ganske ok.perk wrote:Takk for input. Målte nå, og slik jeg ser det trenger jeg bare å kutte noen slisser i overkant og bøye stålet innover i døra, så vil høytaleren få plass. Tror ikke dette vil svekke dørkonstruksjonen, eller?
Lett å sparke borti de langt nede JA!, men ha dem oppe går ikke, sveiv og dash blir i veien, og man vil jo kunne sveive vinduet også da, glasset vil jo også bli i veien når det skal ned...
Roar Sørnmo