Røket clutch eller drivledd?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
BootFish
Car: T5 1.9

Røket clutch eller drivledd?

Post by BootFish »

Har en 04 1.9tdi Caravelle som for øyeblikket står godt parkert på plassen utenfor huset.

For et par dager siden fikk jeg problemer med clutchen og lurer på om kanskje noen av dere har en idé om hva det kan være?

Jeg hadde kjørt i ca. 5 minutter da jeg, på flat vei i ca. 70 km/t fikk hørte en lyd som hørtes ut som en fjær som løsnet oppunder bilen (rett under beina mine). Umiddelbart mistet jeg framdrift og clutchen slurte ved høyere turtall enn 2000 rpm.
Clutchen har tatt jevnt og det har ikke vært noen tegn på slitt clutch før dette skjedde. Clutchen ble byttet av forrige eier for 40' km siden.

Etter å ha tøffet hjem igjen i 1. og 2.gir ble bilen parkert utenfor huset, i påvente av en kjenning som skulle komme å se på det.

Det første han testet var om clutchen slurte når håndbrekket stod på og jeg forsøkte å løse bilen i 4./5.gir. Det gjorde den ikke.. Bilen dauer hvis jeg forsøker å løse den med brems på nå.

Han er litt rådvill selv i forhold til hva det kan være. Jeg kan selvsagt få bilen på henger og transportert den til merkeverksted, men det er langt unna, så hvis det finnes noen gode teorier på hva dette kan være hadde det vært supert!
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Røket clutch eller drivledd?

Post by Kall'n »

Tipper girkasse. Det er jo en svakthet på 1,9.
BootFish

Post by BootFish »

Huff jeg håper ikke det er girkassen. Har nettopp kjøpt bilen, så det betyr begynnelsen på en lang diskusjon med selger :(
BootFish

Post by BootFish »

Alle girene virker jo som de skal... Det er kun ved gasspådrag over ca. 2000 rpm den slurer.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Det er nesten bedre og billigere at det er kassen, men kjipt er det uansett.. Vet det er mye trøbbel med disse kassene ihvertfall, men vet ikke helt hvordan kassen fungerer etter havari.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Ser ikke hvordan girkassa skal være synderen, når det er ok under 2000 rpm... alt i girkassa er direkte mekanisk overføring, og kan ikke slure på et vis som kan sammenlignes med clutch.
"Slurer" den uansett hvilket gir den står i?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
BootFish

Post by BootFish »

Nei jeg mistenkte i utgangspunktet ikke girkassa jeg heller. Jeg kan kjøre den rundt på plassen i rolig tempo om jeg vil (måtte flytte den). Den slurer uansett hvilken gir den står i ja, når jeg er i fart.

Det som er virkelig rart er som sagt at dersom jeg har brekket på og forsøker å løse den, så dauer den. Det skulle jo tilsi at den ikke skal slure.. men det gjør den altså når man er i fart.
AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

Hva med det berømte svinghjulet? Hvordan arter det seg når det ryker? Kan det få slike symptomer?
BootFish

Post by BootFish »

Usikker på hvordan et ødelagt svinghjul høres ut, men har lest at det skal gi en "raslende" lyd på tomgang.
Det er det ikke..
stianwang
-
-
Car: Transporter T5
Phone: 91730074

Post by stianwang »

kan nok vere mykje forsjelli i clutchen som ryker.. kan vere knekt trykk plate da vil den bli som denne
mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Høres ut som en sliten clutch ja..
Hvis du skal bytte clutch/svinghjul så kan jeg ta jobben for deg om du er i Oslo/Drammen
2006 VW Transporter TDI 4motion
BootFish

Post by BootFish »

Jeg holder til på Sotra, vest for Bergen, så det blir langt til Oslo/Drammen :)

Nå ble bilen hentet av en mekaniker igår, som skal få sett nærmere på problemet, så får vi se hva han kommer fram til.
Det kan selvsagt være clutchen, men jeg synes det er rart at en SACHS clutch skal ryke etter 40'km..
Isåfall burde det være reklamasjon.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Dette er en typisk slitedel og avhengig av hvordan man bruker den slites dette tilsvarende, tunge igangkjøringer, kjøring med campingvogn, sluring mens man venter på grønt lys osv.

Turboen "kobler inn" rundt 2000 rpm. så her begynner dreiemomentet og overføres til hjulene.

Rekamasjon er vanskelig å få til om det ikke kan påvises moneringsfeil eller produktfeil.
(Den har jo funket i 40 000 km).

Har skiftene noen før i tiden og jeg lurer på om det gikk å snu lamellplata feil vei...
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
BootFish

Post by BootFish »

Problem løst :)

Tom - du var inne på noe veldig korrekt her:
Turboen "kobler inn" rundt 2000 rpm. så her begynner dreiemomentet og overføres til hjulene.

Problemet var ikke at bilen "slurte". Det bare føltes slik. Det var en slange på til/fra turboen som var gåen. Den ble byttet og bilen er "back on track" :)
Post Reply