Saukjerrings '91 TD Konesyncro
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: Saukjerrings '91 TD Konesyncro
Kun det beste er godt nok for den snille kjærringa mi!
-
VonZu
- -

Det er et faktum. Forumrape eksisterer.VonZu wrote:Kun det beste er godt nok for den snille kjærringa mi!
-
VonZu
- -

Lørdag er en god skrudag.
I dag fortsatte jeg monteringa av dasbord og tilhørende greier. Alt har så langt vært veldig greit å holde på med, men i dag kjente jeg en smule frustrasjon rettet mot den kabelvasen ved rattstamme og omegn. Det er jo pinadø så godt om plass der at det kunne vært kostet på en desimeter og to med kabel.
Uansett...
Begynte med å sette inn to 12V uttak fra JustKampers.

Uttakene var greie å montere. Men jeg ble forbauset over materialkvaliteten til dashbordet da jeg satte hullsaga i det. Jeg brukte forbausende lang tid å komme gjennom den tynne plata.
Så var det dags for JustKamper sin "dash tidy":

Passformen var ikke så aller verst, men kunne vært bedre. Jeg festet bunnen fire 3mm skruer. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å feste den, da det uansett må settes noen skruer gjennom toppdelen også. Men, heller en skrue for mye enn en for lite...
Øverste høyre hjørne ble liggende mye høyere enn resten, uansett hvordan jeg flyttet rundt på den, så til slutt måtte jeg ta dremelen på den profilen som går ned der askebegeret var. Da fikk jeg den lenger mot venstre, og den la seg mer nedpå i øvre høyre hjørne.

Så var det å sette nedi de fire skruene fra toppen. De ligger mer eller mindre på en rekke langt midten.

Viola! Den ligger fortsatt litt høyt på høyresiden. Men for å få den til å passe, må jeg kutte i den, og det gjør jeg ikke før kjærringa finner ut at hun vi ha den helt rett.

I dag fortsatte jeg monteringa av dasbord og tilhørende greier. Alt har så langt vært veldig greit å holde på med, men i dag kjente jeg en smule frustrasjon rettet mot den kabelvasen ved rattstamme og omegn. Det er jo pinadø så godt om plass der at det kunne vært kostet på en desimeter og to med kabel.
Uansett...
Begynte med å sette inn to 12V uttak fra JustKampers.
Uttakene var greie å montere. Men jeg ble forbauset over materialkvaliteten til dashbordet da jeg satte hullsaga i det. Jeg brukte forbausende lang tid å komme gjennom den tynne plata.
Så var det dags for JustKamper sin "dash tidy":

Passformen var ikke så aller verst, men kunne vært bedre. Jeg festet bunnen fire 3mm skruer. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å feste den, da det uansett må settes noen skruer gjennom toppdelen også. Men, heller en skrue for mye enn en for lite...
Øverste høyre hjørne ble liggende mye høyere enn resten, uansett hvordan jeg flyttet rundt på den, så til slutt måtte jeg ta dremelen på den profilen som går ned der askebegeret var. Da fikk jeg den lenger mot venstre, og den la seg mer nedpå i øvre høyre hjørne.

Så var det å sette nedi de fire skruene fra toppen. De ligger mer eller mindre på en rekke langt midten.

Viola! Den ligger fortsatt litt høyt på høyresiden. Men for å få den til å passe, må jeg kutte i den, og det gjør jeg ikke før kjærringa finner ut at hun vi ha den helt rett.

-
VonZu
- -

Etter å han montert sammen alt, så jeg for meg en relativt omfattende luftejobb. Etter å ha fylt på bak, etterfylte jeg ekspansjonstanken 3 ganger. Og det var det. Full varme helt opp på radiatoren framme og god varme i varmeapparatet. Så mye omfattende var det...
Lyddempingen hadde virkelig noe for seg. Dette skal jeg gjøre på flere biler. Merker fortsatt litt skranglekassesyndrom lenger bakover i bilen, men framme er det mye roligere. Helt konge.
Alle komponenter ser ut til å funke som de skal. Ekstralysbryteren krangler litt nå og da, men det gjorde den fra før. Ekstralysene er lagt opp med noe som ser ut som 4-kvadrat helt opp til bryteren, uten relé. Spørs om ikke jeg får handle inn ett relé og to for å ha i bakhånd. Jeg liker best eget relé på ekstralysene.
Men jeg bet mer merke i at kjørelyset ble svakere når jeg skrudde på vifta og at vindusviskeren gikk veldig tregt. Stereoanlegget datt ut når jeg kjørte fult lys og full guffe på vifta. Jeg tenkte at det nok kom av dårlig jording jeg ikke hadde lagt merke til så lenge vifta ikke fungerte. Men her i dag døde bilen plutselig mens den sto på tomgang. Da jeg gikk for å se, fant jeg ut at batteriet var helt dødt. Jeg merket ingen ting da jeg startet bilen i dag, men den er såpass lettstartet at jeg nok kan ha blitt lurt. Jeg mener bestemt at ladelyset kom på da jeg slo på tenninga, og at det slokket på normalt vis. Jeg er ikke 100% sikker, men det er jo en ting jeg burde legge merke til hvis ikke det oppførte seg som forventet. Det er ikke akkurat så mange lys å følge med på.
Så nå lurer jeg på om jeg kan ha rotet til noe under dashbordet da jeg monterte det, eller om det er noe annet åpenbart jeg bare ikke kommer på. Polklemmene på batteriet sitter fast og fint. Hvordan kan det ha seg at batteriet tømmes selv om ladelyset slokker? Og er disse bilene satt opp til å stoppe hvis en tar av en batteripol? Jeg vet noen eldre dieselmotorer jeg har og har hatt sviver helt fint uten batteri.
Lyddempingen hadde virkelig noe for seg. Dette skal jeg gjøre på flere biler. Merker fortsatt litt skranglekassesyndrom lenger bakover i bilen, men framme er det mye roligere. Helt konge.
Alle komponenter ser ut til å funke som de skal. Ekstralysbryteren krangler litt nå og da, men det gjorde den fra før. Ekstralysene er lagt opp med noe som ser ut som 4-kvadrat helt opp til bryteren, uten relé. Spørs om ikke jeg får handle inn ett relé og to for å ha i bakhånd. Jeg liker best eget relé på ekstralysene.
Men jeg bet mer merke i at kjørelyset ble svakere når jeg skrudde på vifta og at vindusviskeren gikk veldig tregt. Stereoanlegget datt ut når jeg kjørte fult lys og full guffe på vifta. Jeg tenkte at det nok kom av dårlig jording jeg ikke hadde lagt merke til så lenge vifta ikke fungerte. Men her i dag døde bilen plutselig mens den sto på tomgang. Da jeg gikk for å se, fant jeg ut at batteriet var helt dødt. Jeg merket ingen ting da jeg startet bilen i dag, men den er såpass lettstartet at jeg nok kan ha blitt lurt. Jeg mener bestemt at ladelyset kom på da jeg slo på tenninga, og at det slokket på normalt vis. Jeg er ikke 100% sikker, men det er jo en ting jeg burde legge merke til hvis ikke det oppførte seg som forventet. Det er ikke akkurat så mange lys å følge med på.
Så nå lurer jeg på om jeg kan ha rotet til noe under dashbordet da jeg monterte det, eller om det er noe annet åpenbart jeg bare ikke kommer på. Polklemmene på batteriet sitter fast og fint. Hvordan kan det ha seg at batteriet tømmes selv om ladelyset slokker? Og er disse bilene satt opp til å stoppe hvis en tar av en batteripol? Jeg vet noen eldre dieselmotorer jeg har og har hatt sviver helt fint uten batteri.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Stopperen på pumpa må ha strøm for at bilen skal gå, når strømmen blir borte på den blir det stille. En annen ting med gamle dieselmotorer og dynnamoer er at det ikke er lurt å ta av en batteripol mens motoren går, da kan du ødelegge dynnamoen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
VonZu
- -

Selvfølgelig... Det erjo ikke akkurat wire til diesel pumpa som stopper disse her.Tur-Bo wrote:Stopperen på pumpa må ha strøm for at bilen skal gå, når strømmen blir borte på den blir det stille. En annen ting med gamle dieselmotorer og dynnamoer er at det ikke er lurt å ta av en batteripol mens motoren går, da kan du ødelegge dynnamoen.
Ikke bra for dynamo en å gå uten batteri i lengden. Poenget var bare at de sviver helt greit uten.
Satser på å få målt litt på bilen i dag. Den har stått på lading hele natta, så jeg satser på den sviver lenge nok til at jeg får noen resultater.
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
Jeg er veldig begeistret av rapporten din!
Det med ekstrareléet til lyskastere er nok så lurt.
Måtte en gang slukke en brann i et dasjbord i en T3.
Det var litt mye belastning på noen kontakter.
Når jeg leser denne rapporten og de av de andre, vokser lysten til å kjøpe enda en T3, helst en single-kabin eller dobbel-kabin.
Bare fortsett skrivingen...
Det med ekstrareléet til lyskastere er nok så lurt.
Måtte en gang slukke en brann i et dasjbord i en T3.
Det var litt mye belastning på noen kontakter.
Når jeg leser denne rapporten og de av de andre, vokser lysten til å kjøpe enda en T3, helst en single-kabin eller dobbel-kabin.
Bare fortsett skrivingen...
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
-
VonZu
- -

Jo flere jo bedre? Jeg syns du skal spandere på den enda en T3 
Flere fine eksemplar på Finn.no for tiden.
Flere fine eksemplar på Finn.no for tiden.
Last edited by VonZu on 18 Feb 2014, 18:17, edited 1 time in total.
-
VonZu
- -

Nå har jeg sett en gang til på bilen.
Ladelampa lyser IKKE når jeg slår på tenninga.
Spenningen på batteriet var 13,15V før jeg startet bilen.
Da bilen sveiv, la spenningen seg ned på 12,4V
Så her er det noe muffens med ladinga.
Her er jeg på upløyd mark, så tips mottas med takk. Jeg tok en liten runde i Bentley og Haynes, men syns ikke jeg fant så mye matnyttig sånn i første omgang.
Ladelampa lyser IKKE når jeg slår på tenninga.
Spenningen på batteriet var 13,15V før jeg startet bilen.
Da bilen sveiv, la spenningen seg ned på 12,4V
Så her er det noe muffens med ladinga.
Her er jeg på upløyd mark, så tips mottas med takk. Jeg tok en liten runde i Bentley og Haynes, men syns ikke jeg fant så mye matnyttig sånn i første omgang.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
om dioden i instrumentet er gåen lader heller ikke dynamoen... høres merkelig ut men er fakta... prøv med annet instrument..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
VonZu
- -

Ikke umulig jeg kan ha gitt en aldrende diode et nådestøt mens jeg rota rundt baki der.
Håper jeg har noe passende liggende.
Håper jeg har noe passende liggende.
-
Tur-Bo
- -

Eller sett 12v inn på signalkabelen på dynnamoen bare for å se om den faktisk virker, som en kriseløsning kan en bare ha en løs ledning med vippebryter mens feilsøking pågår.
-
VonZu
- -

Bare en liten ledningsstump fra batteri til dynamo? En slags bypass?
-
VonZu
- -

Bilen ble forresten EU-godkjent for 30 minutter siden. Etterkontroll av at jeg hadde satt inn ny vifte i varmeapparatet. Alt vel på det området hvertfall 
EU er fint;-)
Når du måler ladespenning fra dynamoen må du ruse opp bilen littegranne før du måler. Mange dieselbiler lader ikke på tomgang rett etter start...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Når du måler ladespenning fra dynamoen må du ruse opp bilen littegranne før du måler. Mange dieselbiler lader ikke på tomgang rett etter start...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
-
Tur-Bo
- -

JeppVonZu wrote:Bare en liten ledningsstump fra batteri til dynamo? En slags bypass?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Sett gjerne på ei lita lyspære eller en motstand. Da har du sikret deg litt mot skadelig kortslutning i tilfelle du skulle klare å koble feil. Med lyspære ser du om det går strøm også. Ei vanlig gammeldags prøvelampe for eksempel. Du trenger ikke full batterispenning inn på D+ for å få generatoren til å begynne å lade, det går fint med lyspære. Da funker det akkurat som ei vanlig ladelampe, men du elliminerer eventuell dårlig kontakt i instrumentet og råttent ledningsnett.Tur-Bo wrote:JeppVonZu wrote:Bare en liten ledningsstump fra batteri til dynamo? En slags bypass?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
VonZu
- -

Riktig... Det var mitt neste spørsmål du forutseende svarte på der. Jeg tok nemlig en titt i Bentley. Og etter hva jeg forstår av koblingsskjemaet, er det egentlig bare en enkel sløyfe via tenningsbryter og dioden i instrumentpanelet tilbake til D+ på generatoren. Men så er det noen motstander der, og jeg lurte på om de er nødvendige.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Kan du ikke bare ta ett Anna instrument? Bensin eller diesel spiller ingen rolle... 
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
VonZu
- -

Joda. Spørs om ikke det blir førstevalget. Men jeg lurte nå på hvordan det henger sammen.
-
VonZu
- -

Hadde en liten feilsøkerunde i dag:
Tror kanskje jeg skal bruke den gamle dioden som motstand og legge en liten kabel fra + på batteriet til D+ på generatoren.
- Ny diode på ladelyset i instrumentpanelet = Ikke ladelys
Satte på et annet instrumentpanel = Ikke ladelys
Test av den gamle dioden = Lyser helt fint
Tror kanskje jeg skal bruke den gamle dioden som motstand og legge en liten kabel fra + på batteriet til D+ på generatoren.
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Du kan vel bare sette ledningen som går inn på dynamoen, fra ladelampen, rett til jord. Så på med tenning og sjekke om ladelampen lyser. Gjør den det så er jo alt ok fram til dynamo. Jeg har fått meg en rutine i å bytte laderegulator m/børster på alle t3er jeg kjøper. De har stort sett slitt ut børstene alle sammen.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
-
VonZu
- -

Jeg fikk plutselig en tanke om at det var en åpenbar plass jeg ikke hadde sjekket: 14-kontakten under instrumentpanelet...
I følge et koblingsskjema jeg fant i en av bøkene, skulle det være kontakt nummer 13.
Ved inspeksjon viser det seg at kontakt 11 er helt sammenkrøllet...

Ved å bruke universets minste heklenål gikk det ganske greit å bøye den tilbake på plass. Og vips - ladelys!

Ladespenning på ca. 13,3V er godkjent.
I følge et koblingsskjema jeg fant i en av bøkene, skulle det være kontakt nummer 13.
Ved inspeksjon viser det seg at kontakt 11 er helt sammenkrøllet...
Ved å bruke universets minste heklenål gikk det ganske greit å bøye den tilbake på plass. Og vips - ladelys!
Ladespenning på ca. 13,3V er godkjent.
-
VonZu
- -

Neste på lista var gearoverføring. Som å røre i en bøtte med isbiter osv. osv..
Jeg ble litt forbauset da det viste seg at klipsene på bøylene til reservehjulsholderen var helt i orden. Jeg begynner å få tillit til påstandene om at denne bilen har sett lite eller intet salt.

Røreverket:

Ca 2mm klaring klarte jeg å få ved å presse gearspaken oppover. Definitivt en mulig kandidat...

Når jeg først var i gang, tok jeg hele lengden bakover.
Alle skruene som holder den "utposendende" rørbiten bar lite preg av korrosjon.

Ingen tegn til trøbbel i leddet.

Bak på selve gearkassa er det definitivt litt slark, men ikke sååå mye. Denne gearkassa har større problemer å stri med...

Så denne lorten her utpektes som skyldig.

Jeg ble litt forbauset da det viste seg at klipsene på bøylene til reservehjulsholderen var helt i orden. Jeg begynner å få tillit til påstandene om at denne bilen har sett lite eller intet salt.
Røreverket:
Ca 2mm klaring klarte jeg å få ved å presse gearspaken oppover. Definitivt en mulig kandidat...
Når jeg først var i gang, tok jeg hele lengden bakover.
Alle skruene som holder den "utposendende" rørbiten bar lite preg av korrosjon.
Ingen tegn til trøbbel i leddet.
Bak på selve gearkassa er det definitivt litt slark, men ikke sååå mye. Denne gearkassa har større problemer å stri med...
Så denne lorten her utpektes som skyldig.