Første kjøp

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
bittern

Første kjøp

Post by bittern »

Hei. Jeg er på utkikk etter en t4(se egen tråd på ønskes kjøpt) og har da noen spørsmål. Dette blir min første t4 og første bil!

Hvilken motor bør man gå for? Det viktigste for meg vil være at den skal holde( i og med at jeg kan null om bil) og lavt dieselforbruk. Tenkte å gå for en TDI, men er virkelig 2.4D motoren så kjipt som jeg har hørt? Treg, høyt forbruk, og mindre slitesterk? Har blitt frarådet å kjøpe den.

Og hva bør se etter når man ser på en brukt t4? (selv en som ikke har peiling) generelle kjøpetips? Hvis det allerede finnes tråder om det, så beklager.

mvh Espen
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Første kjøp

Post by Der Postmeister »

Sjekk tråd for dette på tips & triks delen.
2.4D er tregere, men billigere i drift og varmere om vinteren enn TDi. De som sier mot dette, har nok ikke hatt en som har vært i orden. Mine to, hvorav en helt ny, var gode biler. Bedre å dra i gang med hengere med 2.4 enn TDi, men som sagt tregere.

TDi er raskere og bedre å kjøre med. Spesiellt over lengre strekker.

Begge er gode hvis du følger service og intevaller for skift slavisk. Opptil en million km vet jeg de kan gå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

For all del, holde deg langt unna automat. En annen er bil med VR6 motor....
bittern

Post by bittern »

så 2.4 er billigere å reparere og vedlikeholde, men har også likt eller lavere dieselforbruk?

Tenkte å holde meg langt unna automat!
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

min egen 2.4 95 mod har fungert veldig bra i flere år uten noe tull, nye glødeplugger, finjustering av kam og dieselpumpe er alfa omega her + at det er en fordel å justere mengdeskruen på pumpen slik at motoren får litt mer diesel..
eneste minus er endel turtall må motorvei
Der Postmeister
-
-

Vedlikehold på 2.4D og TDi skal vel være omtrent likt, men jeg har nok større utgifter på TDi'n min enn jeg hadde på mine 2.4D ja. Må innrømme det...

Men, jeg velger nok heller mer pulver og fart enn 2.4D nå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
partybussen83
-
-
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502

Post by partybussen83 »

Da må det vel sies at tdi systemet passer rett på 2.4'en og vips har du pulver

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det er vel mangel på god nok statistikk, og i tillegg er det litt etter hvor heldig man er med sitt eksemplar.
Ofte er tdi med litt mer utstyr som klima og elektronikk av forskjellig art. Dette gir også flere potensielle feil ift gjennomsnittlig 2.4.
Jeg hadde 2.4 men valgte å gå opp til tdi da det ble for masete å kjøre i langveien, der er tdi i en helt annen liga.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

Ja jeg ser den,men med mer elektronikk kommer vel gjerne litt mer problemer eller? Maset fra turtallet kan jo reduseres på 5 gir ved og skifte drevet og da detter det med ca 500 rpm ved 80km/t

bittern

Post by bittern »

Neergård wrote:Det er vel mangel på god nok statistikk, og i tillegg er det litt etter hvor heldig man er med sitt eksemplar.
Ofte er tdi med litt mer utstyr som klima og elektronikk av forskjellig art. Dette gir også flere potensielle feil ift gjennomsnittlig 2.4.
Jeg hadde 2.4 men valgte å gå opp til tdi da det ble for masete å kjøre i langveien, der er tdi i en helt annen liga.

Kan du utdype hvordan det er masete å kjøre langt med den? Kommer til å gjøre en del av det.
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

det blir jo et voldsomt sprang fra 4 til 5 da men det hjelper jo på, klarer forresten å kjøre opp fanafjellet (fana siden) på 4 gir(ca 65-70 kmt) 5 gir
i 80 kmt ligger 2250 omdreininger og bruker vel ca 0.7 på mila
partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

Fanafjellet sier du,er der jeg er og skrur bil så jeg kan bekrefte det samme Mr 112wwboxer. Kjørte der senest 18.2 med prøveskilt fra BT og EU.

112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

til trådstarter- mye avhenger vel og av økonomi uansett 2.4 eller 2.5 tdi så hvis du ikke skrur selv så sjekk at kamreim, bærekuler forstilling, bremseskiver er relativt nylig byttet, disse tingene koster mye på verksted
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Indian wrote:For all del, holde deg langt unna automat. En annen er bil med VR6 motor....
Nå synest eg du er på tynn is mister.enig at han bør styre unna automat.men at du nevner vr6,d er eg ikkje enig i.Så til tråd starter,Vist du finner en vr6 som har fulgt servicene og at prisen er rett så sier eg KJØP.......Ha min vr6 i ca 4år og eg ha ikkje noe tull med den,kjørte den 60000km og solgte den på 224000km.bilen går problem fritt den dag i dag.er dyrere i drift,kontra en tdi.men kjøps summen kontra en tdi,ja da kjører du jaggu mange mil.har hadt mye meir tull med min tdi som eg har nå,en d eg ha med vr6en.så d blir en vurderings sak ang kjøps sum og økt drifts kostnad.min vr6 brukte 1.1l på små kjøring og mellom 0.8-0.9l på lang kjøring.men min tdi nå ligger mellom 0.75-0.8l på små kjøring og 0.6 på lang kjøring,så til indiana,bare for at du var plaga med din vr6.Ja så betyr ikkje d at det er en dårlig motor i en caravelle.

arild
Arild
T4 02mod 151hk tdi
partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

:D

kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

bittern wrote:Kan du utdype hvordan det er masete å kjøre langt med den? Kommer til å gjøre en del av det.

Langturer?
Da må du ha cruicecontrol/tempomat!
Ettermontering på 2,4D = veldig mye jobb, og veldig dyrt.
Ettermontering på TDI = Bytt blinklyshendel til en med tempomatbryter på!

2,4D er for lat til å kjøre med!
78 hk høres ut som passe i en ulastet Polo, ikke i en kassebil med 2 tonn egenvekt!
Ingen av TDI'ene går godt de heller, men de er mye mer avslappende å kjøre, for de holder trafikken i bakkene, uten at du må geare så ofte.

Lykke til med valget!
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Der Postmeister
-
-

Du MÅ ikke ha cruisecontroll. Det er bare tull. Det er kun noe som er kjekt å ha på de tre veiene i Norge man kan ha bruk for det. Det er ikke noe utstyr du MÅ ha på disse, men det er kjekt med el vinduer og speil, men ingen nødvendighet. Alt avhenger av dine egne krav, men stiller du få krav kan du få rimelig og god bil. Km er det jeg minst hadde bekymra meg over sålenge bilen er fulgt opp.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Jeg trenger vel strengt tatt ikke å utfylle, da andre har svart for meg.
Med masete mener jeg du må jage mye, kjøre mye turtall og gire hyppig. Må hele tida være frempå, og det blir mer masete å kjøre. I tillegg er støynivået pga høyere turtall ikke akkurat ubemerkelig.

Jeg gikk fra min 95 2.4 Caravelle til 00 Caravelle 2.5tdi og kjøreturene er mye mer avslappet og med et vesentlig bedre støynivå.

Ja alt kan bedres på om man orker og vil, men nå er tdi relativt kurant i pris sett ift 2.4 også, om man skal regne litt på forbruk av tid i utbedringer.

Cruisecontrol er kjekt å ha, spesielt på tdi som har krefter til å holde i samme gir. Jeg bruker den HVER eneste tur, og trolig har det vært nøkkelen til å slippe fartsbøter ;)
Frode Neergård

partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

Jeg kan ikke si meg enig i det med at mann må jage mye,selv bruker jeg mest 4-5 gir uanstrengt,at det er litt høyt turtall ja men mann sitter ikke og skriker i bilen. Høyere støy er det nok da 2.4 er traktor motor uten turbo men er gjerne noen som er mer sensitiv mot lyder en andre.

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Om man kjører tom bil går det for det meste greit med 2.4 men ferielastet bil, evt bruk av kroken til ett eller annet der så er man på masekjøring med en gang. Å ha unger baki en 2.4 er vesentlig tyngre mtp støy enn i en 2.5tdi. Trenger ikke være sensitiv til støy for at det skal bli vesentlig bedre å bruke tdi istedet for 2.4.
Spesielt gjelder jo slikt når man kjører langt.

Frode Neergård

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Arild wrote:
Indian wrote:For all del, holde deg langt unna automat. En annen er bil med VR6 motor....
Nå synest eg du er på tynn is mister.enig at han bør styre unna automat.men at du nevner vr6,d er eg ikkje enig i.Så til tråd starter,Vist du finner en vr6 som har fulgt servicene og at prisen er rett så sier eg KJØP.......Ha min vr6 i ca 4år og eg ha ikkje noe tull med den,kjørte den 60000km og solgte den på 224000km.bilen går problem fritt den dag i dag.er dyrere i drift,kontra en tdi.men kjøps summen kontra en tdi,ja da kjører du jaggu mange mil.har hadt mye meir tull med min tdi som eg har nå,en d eg ha med vr6en.så d blir en vurderings sak ang kjøps sum og økt drifts kostnad.min vr6 brukte 1.1l på små kjøring og mellom 0.8-0.9l på lang kjøring.men min tdi nå ligger mellom 0.75-0.8l på små kjøring og 0.6 på lang kjøring,så til indiana,bare for at du var plaga med din vr6.Ja så betyr ikkje d at det er en dårlig motor i en caravelle.

arild
Greit at du anbefaler en bil som koster nesten dobbelt så mye å kjøre. Vi er på motsatt side av veggen. Jeg har ikke hatt en så problemfri bil som en TDI. VR6 derimot var et mareritt.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

partybussen83 wrote:Da må det vel sies at tdi systemet passer rett på 2.4'en og vips har du pulver

Nei, det gjør det ikke. TDI er en direkteinnsprøytet motor som har innsprøytingsdysene rett inn i forbrenningskammeret, og mesteparten av forbrenningskammeret forsenket i stempelet. 2,4 D har indirekte innsprøyting med dysa inn i et forkammer, og lavere kompresjon enn TDI. På grunn av selve motorkonstruksjonen går 2,4 på mye høyere turtall enn TDI, og TDI har veldig høyt dreiemoment på lavt turtall i forhold til 2,4. Innsprøytingsdysene til TDI passer ikke i toppen på 2,4. Og programmeringen i motorstyreenheten på den elektronisk styrte TDI'en passer overhodet ikke til 2,4-motoren.

En annen ting er at turbo og manifolder fra TDI passer mer eller mindre rett på 2,4-motoren, og kan brukes til å trimme denne. Men det krever litt tilpassing av dieselpumpa for å fungere optimalt. Og hvis det er dette du mener med "TDI-systemet", så er definitivt ikke dette alt det som gjør en TDI til en TDI.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

bittern wrote:Hei. Jeg er på utkikk etter en t4(se egen tråd på ønskes kjøpt) og har da noen spørsmål. Dette blir min første t4 og første bil!

Hvilken motor bør man gå for? Det viktigste for meg vil være at den skal holde( i og med at jeg kan null om bil) og lavt dieselforbruk. Tenkte å gå for en TDI, men er virkelig 2.4D motoren så kjipt som jeg har hørt? Treg, høyt forbruk, og mindre slitesterk? Har blitt frarådet å kjøpe den.

Og hva bør se etter når man ser på en brukt t4? (selv en som ikke har peiling) generelle kjøpetips? Hvis det allerede finnes tråder om det, så beklager.

mvh Espen
Jeg jobbet som VW-mekaniker da T4 TDI ble lansert i '96, og kjørte T4 nesten hver dag. Fram til da var det sånn at de som ville kjøre billig, kjøpte 2,4 D. Og de som ville kjøre kassevogn som gikk nesten like bra som en kjip personbil, kjøpte 2,5 bensin. Men de måtte betale for det når de skulle fylle tanken. 2,4 D gikk som en vanlig gammel dieselvarevogn, fullt mulig å kjøre med i vanlig trafikk, men den dro ikke veldig bra. Da TDI kom var det noe helt nytt. Plutselig kom VW med ei kassevogn som føltes som den greit kunne holde følge med en Golf 1,8 langs veien, uten å bruke to liter bensin på mila. De to motorene kjennes ganske forskjellige ut, og jeg liker TDI best. Den har en veldig fin motorkarakteristikk. Og som andre her nevner, opplever jeg også at den kjennes mer uanstrengt og litt mindre "masete". Men jeg kunne greit levd med en 2,4D. Delvis fordi jeg trives godt med gamle trege dieselmotorer, og fordi det alltid er sånn at det du kjører hver dag går helt vanlig. Skaffer du noe som går litt bedre så er det gøy en kort periode, men så blir det snart helt vanlig..

Sånn som jeg personlig vurderer dieselmotorene i T4, så er 150 hk TDI den morsomste å kjøre. Og den bruker nok ikke noe mer drivstoff enn de andre alternativene. Men det er færre biler å velge i på bruktmarkedet, prisnivået høyere, og bilene er nok noe dyrere å vedlikeholde. De har f.eks. et annet understell med kraftigere bremser. Jeg har ikke bruk for de ekstra ytelsene, og ville nok ikke brukt mye tid på å lete etter en slik hvis jeg ikke kom over et veldig godt kjøp. 102 hk TDI med motorkode ACV er den mest vanlige, og derfor er det nok størst sjanser for å finne en bra TDI-bil med denne motoren. Outsideren er 88 hk TDI. Denne kom vel fra og med årsmodell '99, og er nok ikke så vanlig som 102 hk. Motoren har ikke intercooler, ellers er det vel stort sett innsprøytingsdysene og motorstyreenheten som skiller den fra de andre TDI-motorene. Denne motoren har vanligvis samme type girkasse som 2,4 D og 2,5 bensin, men med høyere utveksling. Den går noe dårligere enn 102 hk, men jeg synes den har mye av den samme uanstrengte følelsen. Så den oppleves mye kjappere enn 2,4 D, selv om den bare har 10 hk mer. Hvis jeg ikke skulle laste veldig tungt, og hadde funnet en bra 88 hk TDI til riktig pris, så kunne jeg gjerne kjørt en sånn. Men den TDI-motoren jeg kanskje liker best av alle, er nok 102 hk med motorkode AXL. Denne motoren ble bare levert på Syncro fra '02 til '04, og har mye til felles med 150 hk. Stor intercooler nede i fronten, og VTG-turbo som leverer mer ladetrykk på lavere turtall. Transporter med denne motoren kan kjennes igjen på at de har samme front som Caravelle og Multivan. Men disse er sjeldne, og finnes altså bare på biler med firehjulstrekk. 88 hk og 150 hk ble ikke levert med firehjulstrekk.

Som nevnt, så kunne jeg gjerne hatt en 2,4 D. Men jeg ville nok helst gått for '95 eller nyere. Det ble gjort endel forbedringer på disse motorene de første åra, og de nyere motorene er nok endel mer driftssikre enn de første. Da de to kilereimene til dynamo og servopumpe ble byttet ut med en bred flatreim, var nok de viktigste endringene på plass. Jeg kunne også gjerne hatt en 1,9 TD med 68 hk. Jeg synes ikke den går så mye dårligere enn 2,4, og den er nok enda enklere og rimeligere å vedlikeholde. Den eneste dieselmotoren jeg sannsynligvis ikke hadde orket å kjøre med til daglig er 1,9 sugediesel med 60 hk. Jeg har prøvd den, og den går så dårlig at det nesten blir morsomt. Men jeg er redd at munterheten hadde gitt seg fort, og blitt erstattet med frustrasjon.

Når det gjelder kjøpetips, så finner du mye her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=13268
I tillegg til det som nevnes om å passe på at registerreimer er skiftet til riktig tid, så bør du ta en kikk på reimhjulet på veivakselen mens motoren går på tomgang. Altså det som driver dynamo, servopumpe og evt ac-kompressor. Se at det ikke er kast i dette hjulet, og vær oppmerksom på lyder fra det. Dette er en svingningsdemper, hvor den ytre ståldelen er vulket fast i en gummidel. Denne gummien kan gå i oppløsning. Det er kjedelig i seg selv, for svingningsdemperen er ganske dyr. Men det verste er at gummibiter kan komme inn i registerreima og forårsake motorhavari. Sjekk også for oljelekkasjer i samme område. Det er ikke så uvanlig at det kan lekke olje mellom motorblokka og oljepumpa. Store mengder olje herfra kan også legge seg på registerreima og ødelegge denne. For å skifte pakningen som lekker, må registerreima og bunnpanna demonteres, og det kan bli en ganske kostbar reparasjon. Dette bør selvfølgelig gjøres i sammenheng med skifte av registerreimer og motorolje.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
california
-
-

Post by california »

hadde uten tvil gått for en 102 hk TDI. Kjørte til Lofoten og tilbake med en 2,4. Gud bedre det gikk tregt! TDI'en gir deg mye bedre kjøreglede ved at du holder trafikken uten å måtte gire deg ihjæl.
Og TDI'en er jo kanske lett å skremme mer hester utav ... :wink:

Og ser ikke at det er hverken dyrere eller vanskeligere å skru på en TDI. Tvertimot vil jeg si...
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
bittern

Post by bittern »

Tusen takk for masse go info! Har funnet en T4 2.5 TDI 102hk, som byttet regreim og vannpumpe for 30 000 km siden, men det er rundt 7 år siden, den har stått mye i garasje, blitt kjørt lite. Bør da den da byttes snarest?
Post Reply