Dyser 1.6TD
Dyser 1.6TD
Har dere noen tips om hva slags prosedyre følges for å rense/justere dysene under overhaling? Er dette en verkstedjobb eller kan det gjøres selv? Har ingen grunn til å mistenke at noen av dem er defekte, men en del sot og skitt bør vel fjernes uten å forstyrre justeringen?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Er vel LITE poeng i å demontere dysene uten at du skal skifte spisser eller justere dem.Ørjan wrote:jeg tok mine ganske enkelt fra hverandre, børstet vekk sot med stålbørste (ikke de fine delene inne i dysen)
og satte de sammen igjen, ingen justering så vidt jeg fikk med meg... bare til å skru sammen igjen(til riktig moment)
Puss vekk utvendig sot/skitt.
Om du demonterer...må du som regel skifte spisser, koster jo ikke all verden da, ca 100 lapp for hver dyse, og du er avhengig av dyseprøver.
(jeg har dyseprøver), og erferingsmessig bruker som regel de aller fleste brukte dyser å dryppe (tetter ikke) og/eller har litt merkelig sprøytebilde.
Er jo greit å ha dette i orden om du forøvrig har overhalt motor etc.
Åpningstrykket skal være 155bar på TD'n.
Nye spisser bør justeres litt høyere, de "setter" seg litt...
Roar Sørnmo
OK, har demonterte og renset fire dysere, men - det lille stemplet med nål sitter fast i alle fire. Skal den ikke være bevegelig? En gammel dyse jeg hadde i garasjen hadde bevegelig stempel, selvfølgelig under fjærtrykk når dysen er skrudd sammen. Men fullt mulig å trekke ut og rense.
Andrew Wilder 90198654
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
det går an å trekke ut spissen, men den kan henge litt prøv 5-56 spray
Etter du har tatt ut spissen, kan du ta ut den delen som spissen stod i, det var her jeg fant mest drit
(mulig det er fordi varmeskjold skivene var montert fel vei på min)
Tror ikke man kan justere så mye egentlig, da må det i så fall være hvor hardt den skrues sammen, men som sagt så står det oppgitt
moment/torque
Etter du har tatt ut spissen, kan du ta ut den delen som spissen stod i, det var her jeg fant mest drit
Tror ikke man kan justere så mye egentlig, da må det i så fall være hvor hardt den skrues sammen, men som sagt så står det oppgitt
moment/torque
You create your own universe as you go along.
De satt jo veldig hardt i, tror dette med moment må være for å beskytte mot deformering, men de må jo være tette! Fra 13 forskellige dyser fant jeg i hvertfall 4 hvor stemplet med nål kunne trekkes ut slik at sot i hullet eller på spissen kunne fjernes og all drit renses vekk. Er det slik at spissen beveger seg i bruk under trykk fra pumpa eller skal den bare sitter fast etter trykk fra fjær?
Andrew Wilder 90198654
Hvis varmeskjoldet er montert riktig blir det ikke sot oppover dysespissen, kun i fronten.Ørjan wrote:det går an å trekke ut spissen, men den kan henge litt prøv 5-56 spray
moment/torque
Roar Sørnmo
Mine varmeskold er montert riktig, allikevel kunne jeg skriver på min hånd som med en kulepenn med spissen, såpass svart var det. Og like mye i hullet spissen sto i. Motoren brukte mye olje og hadde veldig dårlig komp. så en del sot i slike tilfeller blir likevel blåst opp i dysen.
Andrew Wilder 90198654
Naaah, da har ikke varmeskjoldet tetta godt nok.Andrew wrote:Mine varmeskold er montert riktig, allikevel kunne jeg skriver på min hånd som med en kulepenn med spissen, såpass svart var det. Og like mye i hullet spissen sto i. Motoren brukte mye olje og hadde veldig dårlig komp. så en del sot i slike tilfeller blir likevel blåst opp i dysen.
Roar Sørnmo