Uklarhet rundt rettigheter/reklamasjonstid

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Post by Gullsakar »

Kort: kjøpte en 2010 transporter av et firma i august 2013.
Har nå etterhvert sett at frem døren på passasjer side slår i karosseri når den lukker slik at det har begynt å ruste på dør. I mine øyne en reklamasjonssak.
Jeg kjøpte bilen privat men bruker den i jobb som tømrer. Lokal forhandler sier at siden jeg har logo på bilen så regnes det som næringsbil selv om den altså eies privat av meg. Jeg spurte: ok hvis jeg har en Passat med et firmaklister i bakruten og en sag baki, er det en næringsbil? Han svarte tja tjo ja.
Det er det sykeste jeg har hørt :shock: :shock:
Kan noen fortelle meg om de har hørt det samme?
Isåfall så er Møller en PIKK jeg håper å ikke møte i et smug..
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Uklarhet rundt rettigheter/reklamasjonstid

Post by Kall'n »

Hehe.. Hvordan bilen din ser ut, har Møller ikke noe med. De skal KUN forholde seg til om dette er en registrert firmabil, eller om denne er registrert på en privatperson. Så enkelt er det..

Når det gjelder døren, tviler jeg på du får noe igjennnom der på reklamasjon. Grunnen til at den tar borti, kan være påført av forrige eier. Er ikke vanskelig å få døren til å gå skjeivt igjen..
tcb
Car: T5 2008 4M

Post by tcb »

Det er bruken av bilen som bestemmer dette. Hvis du bruker bilen som tømrer, ja da blir den brukt i næringsvirksomhet og du har ikke reklamsjonsrett slik du ville hatt hvis den gikk i privatbruk. Hjelper ikke om bilen står reg på deg privat.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

tcb wrote:Det er bruken av bilen som bestemmer dette. Hvis du bruker bilen som tømrer, ja da blir den brukt i næringsvirksomhet og du har ikke reklamsjonsrett slik du ville hatt hvis den gikk i privatbruk. Hjelper ikke om bilen står reg på deg privat.
Jeg er maler, og bruker bilen til daglig i jobb. Jeg driver ikke for meg selv, men som ansatt. Det er min private bil.
Hvordan han velger å bruke sin egen bil, er vel hans sak? Dersom han velger å kjøpe den privat, får han jo han ingen skattefordeler med tanke på moms. Da må den jo regnes som privat.
Det er noe annet dersom han får moms på diverse utlegg. Da er det firmabil. Sånn ville jeg tolket det ihvertfall :)
Nævestad
Car: T5
Phone: 95771319

Post by Nævestad »

Her er det kun hvem som står som eier i vognkortet på tidspunktet for reklamasjon som skal avgjøre.
Så om bilen er kjøpt ny av et firma for så å selges til en privatperson etter f.eks 4år gjenvinnes 5 år reklamasjonsrett iht norsk kjøpslov.

Har selv vært igjennom dette med T5 og rust skader.
Om rustskadene dekkes av reklamasjonsrett er en helt annen sak.....
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Når det gjelder at døren står nedi dørstokk er du trolig over på et område som ikke dekkes av reklamasjon, da dette skulle vært fulgt opp og justert tidligere. Dette er en følgeskade av ikke utført vedlikehold. Dessverre for deg i din situasjon så klart...
Uansett er det som nevnt av Kall'n og Nævestad, 5 års reklamasjon når den er registrert som privatpersons bil. Uansett om den brukes i jobbsammenheng som en del håndverkere gjør. Også uavhengig om den startet sitt liv som næringsregistrert kjøretøy.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Post by Gullsakar »

Ja det er det jeg også mener. Hvis ikke hadde jo alle biler uansett type eller hva slags yrke eieren har vært næringsbiler hvis de ble brukt til og fra jobb..
Men nå snakket jeg faktis nettopp med forhandler om et annet problem. Det er en knekke lyd i forstilling ved svinging. De mente det var fjærbeinslager.
Det ville jeg mest sannsynlig få på reklamasjon og han sa i tillegg det eneste som betydde noe var at jeg eide bilen privat.
Så da er det kanskje bare flaks eller uflaks avhengig av hvem men snakker med.
Blir jo gal..
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Hvis du får fjærbeinslageret på garanti, blir jeg overrasket..
tcb

Post by tcb »

Det er faktisk bruken som bestemmer dette. Hvis man bruker bilen i jobb (utfører jobb), ja så går den i næring. Er mange som har enkelmannsforetak som har reg bilen på seg privat og bruker den i jobb. Da er det jo klart at bilen brukes i næring og dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Jeg har selv jobbet hos en Møller-forhandler, der kom dette opp mange ganger. Nå er ikke jeg jurist, men rettningslinjene er klare: Det er bruken som bestemmer dette. Tviler på at Møller hadde gjort dette hvis det ikke er hjemmel i loven for dette. En annen sak er hvordan dette blir håndtert, er ikke alle som gidder å ta diskusjonen og gir reklamasjon.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kall'n wrote:Hvis du får fjærbeinslageret på garanti, blir jeg overrasket..
Jeg fikk mine skiftet i fjor på garanti. Min var varebil før jeg kjøpte den og forholdet i alder til trådstarters bil blir vel omtrent likt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Needforspace wrote:
Kall'n wrote:Hvis du får fjærbeinslageret på garanti, blir jeg overrasket..
Jeg fikk mine skiftet i fjor på garanti. Min var varebil før jeg kjøpte den og forholdet i alder til trådstarters bil blir vel omtrent likt.
Hvordan får du en slitedel på garanti da..?
Hvor langt var den gått da, før du fikk byttet dette på garanti?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Fjærbeinslager er ikke slitedel slik at det er redusert reklamasjonstid på den.
Det er slik at registrert eier som avgjør om det er næring eller privatbil. Det er skillet, at enkelte forhandlere har funnet ut annet er uvesentlig.
Er du ENK registrert er det noe annet enn å være ansatt i et firma og bruke bilen mot godtgjøring, da er det et mer flytende skille og det kan være vanskelig å avgjøre hva som er hva.
Frode Neergård

Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Hvor lenge kan du kjøre med fjærbeinslager før garantien ikke dekker det da..? Har byttet flere par på min pga elendig kvalitet. Trøsten får være at fjærbeinslagrene til Meca var MYE verre!
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Når du får følgefeil pga ikke skiftet så får du trolig litt ansvar der. Alt avhengig av hvilke følgefeil naturligvis, da enkelte ikke nødvendigvis trenger lang tid på å oppstå og således vil dekkes som følgefeil.
Frode Neergård

Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Når du får følgefeil pga ikke skiftet så får du trolig litt ansvar der. Alt avhengig av hvilke følgefeil naturligvis, da enkelte ikke nødvendigvis trenger lang tid på å oppstå og således vil dekkes som følgefeil.
Hva er følgefeil..?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Feil som oppstår pga en annen fail.
f.eks vil du få motorhavari som følge av at oljepumpa ryker. Oljepumpa vil da være dekket av ordinær garanti evt reklamasjonstid, og motorhavari er en følgefeil pga oljepumpen og den skal da også dekkes.

PÅ fjærbein så er det vel egentlig lite som kan skje. I verste fall kan fjæra knekke pga økt belastning, og den vil da normalt kunne dekkes som følgefeil. Om du derimot kjører så lenge at du sliter hull i fjærbeinslageret og ting svikter av den grunn, så får du trolig nei. Uten at jeg skal uttale meg bombastisk.
Frode Neergård

tcb

Post by tcb »

Neergård wrote:Fjærbeinslager er ikke slitedel slik at det er redusert reklamasjonstid på den.
Det er slik at registrert eier som avgjør om det er næring eller privatbil. Det er skillet, at enkelte forhandlere har funnet ut annet er uvesentlig.
Er du ENK registrert er det noe annet enn å være ansatt i et firma og bruke bilen mot godtgjøring, da er det et mer flytende skille og det kan være vanskelig å avgjøre hva som er hva.

Dette stemmer absolutt ikke. Det er ikke noe enkelte forhandlere har funnet på. Dette lærte jeg på garantikurs for kundemottkakere holdt av Harald A Møller.
Enten du bruker bilen som ansatt eller i et firma spiller ingen rolle, så lenge du bruker den i næring.
var endel som kjøpte firmabiler og registrerte disse på seg selv, når garantitiden for firmabil var ute. For å få utvidet reklamasjon. Mens bilen fremdeles gikk i samme bruk. Spør du meg, er det ikke mer enn rett og rimelig at man da ikke skal gå under forbrukerkjøpsloven.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Når var du på kurs?
Bare så det er nevnt, jeg synes forbrukerkjøpsloven er alt for omfattende. Den er til dels en hindring for næring i Norge, og det sier jeg som forbruker!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

tcb

Post by tcb »

Det er vel ca fire-fem år siden jeg var på det kurset. Snakket tilfeldigvis med en tidligere kollega i dag som er garantiansvarlig hos en forhandler. Da måtte jeg jo spørre om dette. Han mente at det var bruken som bestemte dette, men som regel noe de ikke var strenge på. Men han mente at dette burde vært strammet mer inn på. Er enig med deg at den loven er altfor omfattende, det er uansett vi som forbrukere som må betale. Og den er vel heller ikke konkeransevennelig mot feks internetthandel fra utlandet.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Jeg har dette fra ca ett års tid siden. Samme med at det også har blitt tatt dit at man har nye fem år reklamasjonstid når man har fått utført en reklamasjonsjobb, selv om bilen da kan være f.eks 9 år.

Frode Neergård

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Neergård wrote:Jeg har dette fra ca ett års tid siden. Samme med at det også har blitt tatt dit at man har nye fem år reklamasjonstid når man har fått utført en reklamasjonsjobb, selv om bilen da kan være f.eks 9 år.

Kan være enig i at når folk registrerer kjøretøy over på seg selv -for å dra nytte av de fordeler som ligger i forbrukerkjøpsloven, så kan man stille seg noen spørsmål.

Men at enkelte bilforhandlere ikke er bevisst på at det faktisk er forbrukerkjøpslovens bestemmelser om fem år reklamasjonsrett som gjelder -når de selger (også) eldre bruktbil...
Akkurat det synes jeg både er rart, og ikke minst oppsiktsvekkende!

Selvfølgelig er det reklamasjon på den nye delen som verkstedet har montert på et kjøretøy, samt på arbeidet!

Men i alle henseendet, så skal det jo legges fornuftige vurderinger til grunn!

Og desto større er grunnen til å benytte merkeforhandler på mange reparasjoner og originale deler!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Men at man har 5 års reklamasjonsrett på det som måtte bli utført innenfor 5 år fra kjøp, virker jo egentlig ulogisk for meg. Har jeg kjøpt en bil med 5 års garanti, og får girkassehavari etter 4 år, så skal den byttes. Men om den ryker etter nye 4 år så mener jeg at det burde vært utenfor reklamasjonsrett.
Om det evt skulle vært delt på slike dyre ting som girkasse, og andre småting, som viskermotor f.eks, er en annen sak.

At det er bra for enhver forbruker er jo for så vidt omtrent uten tvil. At vi nordmenn har det j**** bra ved forbrukerkjøp burde være hevet over enhver tvil.

Ulempen er at det MÅ påvirke prisen. Det er den store bakdelen...
Frode Neergård

Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Feil som oppstår pga en annen fail.
f.eks vil du få motorhavari som følge av at oljepumpa ryker. Oljepumpa vil da være dekket av ordinær garanti evt reklamasjonstid, og motorhavari er en følgefeil pga oljepumpen og den skal da også dekkes.

PÅ fjærbein så er det vel egentlig lite som kan skje. I verste fall kan fjæra knekke pga økt belastning, og den vil da normalt kunne dekkes som følgefeil. Om du derimot kjører så lenge at du sliter hull i fjærbeinslageret og ting svikter av den grunn, så får du trolig nei. Uten at jeg skal uttale meg bombastisk.

Hvor lenge etter montering av fjærbeinslagre kan en klage da? Kan bilen gå 50.000 km og du fremdeles kan klage dersom det er gått i stykker?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Jeg har ikke alle detaljer omkring dette, hva som forventes, men jeg mener du bør kunne kjøre 50k uten problemer. Men om det kan komme begrensninger på antall km pr år er jeg usikker på.

En liten digresjon, som bare viser (i alle fall for meg) hvor alt for langt forbrukerkjøpsloven går.
http://www.dinepenger.no/bruke/hunden-b ... g/22784849
Frode Neergård

Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Jeg har ikke alle detaljer omkring dette, hva som forventes, men jeg mener du bør kunne kjøre 50k uten problemer. Men om det kan komme begrensninger på antall km pr år er jeg usikker på.

En liten digresjon, som bare viser (i alle fall for meg) hvor alt for langt forbrukerkjøpsloven går.
http://www.dinepenger.no/bruke/hunden-b ... g/22784849
Hehe.. Fin sak det der.
Post Reply