Hvordan montere 6" høytalere i frontdørene

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perk
-
-

Hvordan montere 6" høytalere i frontdørene

Post by perk »

Har kjøpt inn høytalersett. 2 x6" pg 2 diskanter. Problemet er at hovedhøytalerne er for store for fordøren. Har sjekket. Ser ut til at de kanskje går inn i hullet oppe, men jeg hadde bestemt meg for å montere dem i nedkant på døren, og det avlenge hullet der er for smalt. Da har jeg (i følge min "hangover" hjerne) 3 muligheter.

1. Gjøre hullet i døren større (litt metallkutting på morran)
2. Bygge ut høutaleren fra døren (slik at den vil passe i hullet)
3. Bruke det øverste hullet (vil få problemer med dørsveiven, + at i følge min "vet alt" kamerat vil lyden bli best hvis høytaleren er nede (har jo de små diskantene oppe)

What to do. Har noen hatt dette problemet og kommet opp mmed en genial løsning?

Et annet alternativ kan jø være å få tak i en custom grill til nederst på døren, slik som her: http://www.oz.net/~tyg/TyG/images/Westy/doorspeak.JPG

Kanskje noen har det?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor store mine er, men jeg har lagt imellom en ring på ca 2cm mellom trekk og høytaler utapå døra, da jeg hadde samme problem med å få plass til høytalerene. Det fungerer fint for meg, men jeg vil på sikt lage noe bedre i metall, da mine treringer blir for myke, slik at høytalerne vrir seg såpass at gitteret popper av... Trenger du bilde av mine amatørforsøk, så kan jeg sikkert lage et.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg har tilpasset med vinkelsliper i dørene ved noen anledninger, men da må man jo ta de nede, ellers kan du få ufrivillig barnesikring på rutene.

Men for meg funka det fint å bare kutte til, da slipper jeg at de stikker ut også... Da ser de slik ut:

Image

Har noen kontakter som hevdet det motsatte av din "vet alt" kamerat... De er vell i samme klasse, og har ingen god forutsetning for å uttale seg. Gode høyttalere har sikkert mer å si en en halvmeters høydeforskjell...:)
Espen

perk
-
-

Post by perk »

Takk for input. Målte nå, og slik jeg ser det trenger jeg bare å kutte noen slisser i overkant og bøye stålet innover i døra, så vil høytaleren få plass. Tror ikke dette vil svekke dørkonstruksjonen, eller?

Ser på bildet ditt at du har kuttet nokså mye av (hullet er rett under det nederste mønsteret)

Grunnen til at jeg vil ha dem nede, er egentlig at da får jeg ikke den ene høytaleren rett i øret.
PunyV

Post by PunyV »

Kutt litt i døren nede, for så å bygge litt ut for å få nok plass til høyttalerene, Døren burde være mer enn sterk nok selv om du kutter litt + hvis du bruker vannfaste kryssfinerplater som du skrur fast i døren så vil jo dette forsterke der du har kuttet! Ikke kutt og bøy da dette vil ødelegge litt for lyden (i følge den teori jeg lærte i gamle dager på alle de elektronikk og fagskolene jeg har gått på), samt at det er litt lettere å kutte seg i fingerne på slikte bøyd karosseriplater (har arr for å bevise det :( )

Lykke til, og vis gjerne resultatet her på forumet! :D
Som man roper på vwbus får man svar!
perk
-
-

Post by perk »

Ferdig. Tror dette blir bra. Høytaleren passer, og døren virker fortsatt stiv og fin.
Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

lett for å spenne borti gitteret når du skal ut av bilen og lyden blir bedre
oppe på døren men blir litt skjult bakom dashbordet når døren er igjen
roars
-
-

Post by roars »

perk wrote:Takk for input. Målte nå, og slik jeg ser det trenger jeg bare å kutte noen slisser i overkant og bøye stålet innover i døra, så vil høytaleren få plass. Tror ikke dette vil svekke dørkonstruksjonen, eller?

Ser på bildet ditt at du har kuttet nokså mye av (hullet er rett under det nederste mønsteret)

Grunnen til at jeg vil ha dem nede, er egentlig at da får jeg ikke den ene høytaleren rett i øret.
Måtte kutte jeg også, men selve dørtrekket/panelet kan bli litt slapt for å holde en 6x2 høyttaler, laget en aluplate på baksida av trekket, det fungerte ganske ok.
Lett å sparke borti de langt nede JA!, men ha dem oppe går ikke, sveiv og dash blir i veien, og man vil jo kunne sveive vinduet også da, glasset vil jo også bli i veien når det skal ned...
Roar Sørnmo
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det er orginale hull innenfor trekket oppe.. til høyttalere.. og der er verken sveiv eller vindu i veien... men høyttaleren blir delvis skjult av dashbordet gjerne ikke så pent men for lyden har det mindre betydning
i og med du har separat diskant
Post Reply