Bruker kjølevann - intern eller ekstern lekkasje?
Bruker kjølevann - intern eller ekstern lekkasje?
For ca. 15 000 km siden begynte min 1.6TD å bruke kjølevann. Jeg letet etter lekkasje rundt motoren, men har forstått det så at om det er en ekstern lekkasje vill det komme ut som vanndamp og dermed ikke være mulig å se.
Byttet vannpumpe og lokket til trykkbeholderen uten at det hjalp. Fikk også et verksted til å ta opp bilen og lete etter lekkasje, men de kunne ikke se noe. Tror dog ikke at de gjorde en kald trykktest av systemet.
Det virker som at vanntapet har stabilisert seg på ca. 2.5l/100km når jeg kjører på motorvei. VI har kjørt lenge med denne lekkasjen (ja, det har vært mange fyllninger) og den har ikke blitt nevneverdig verre.
Er ikke dette en veldig stor lekkasje til å være toppakningen? Kan ikke se noen endring av fargen på eksosen, oljen er ok, motor fungerer ellers utmerket.
Bilen er fortsatt i Syd-Europa og spørsmålet er om vi bare skal kjøre på nordover, men ser ikke frem i mot å blåse toppakningen på Autobahn..
Byttet vannpumpe og lokket til trykkbeholderen uten at det hjalp. Fikk også et verksted til å ta opp bilen og lete etter lekkasje, men de kunne ikke se noe. Tror dog ikke at de gjorde en kald trykktest av systemet.
Det virker som at vanntapet har stabilisert seg på ca. 2.5l/100km når jeg kjører på motorvei. VI har kjørt lenge med denne lekkasjen (ja, det har vært mange fyllninger) og den har ikke blitt nevneverdig verre.
Er ikke dette en veldig stor lekkasje til å være toppakningen? Kan ikke se noen endring av fargen på eksosen, oljen er ok, motor fungerer ellers utmerket.
Bilen er fortsatt i Syd-Europa og spørsmålet er om vi bare skal kjøre på nordover, men ser ikke frem i mot å blåse toppakningen på Autobahn..
Re: Bruker kjølevann - intern eller ekstern lekkasje?
2,5 LITER per 100km? Da skal du se det renner, det er MYE!
Klare kandidater (annet enn sprukket topp, men da hadde den kokt) er plaststussene i bakkant av blokka og under LDAen på dieselpumpa. Er det tett der er neste sjekkpunkt at det ikke er vått på gulvet ved bakre varmeapparat.
Videre må du sjekke at det ikke er lekkasje fra fremre varmeregister.
Rørene som går hele lengda på bilen går istykker på en sånn måte at slangene glipper av. Sjekk dette også.
Med en lekkasje på 2 liter i timen skal du se det, jeg nekter å tro at væska forsvinner sporløst.
Klare kandidater (annet enn sprukket topp, men da hadde den kokt) er plaststussene i bakkant av blokka og under LDAen på dieselpumpa. Er det tett der er neste sjekkpunkt at det ikke er vått på gulvet ved bakre varmeapparat.
Videre må du sjekke at det ikke er lekkasje fra fremre varmeregister.
Rørene som går hele lengda på bilen går istykker på en sånn måte at slangene glipper av. Sjekk dette også.
Med en lekkasje på 2 liter i timen skal du se det, jeg nekter å tro at væska forsvinner sporløst.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Fyll opp begge tankene og kjør motor nesten opp til normal temp. Parker på en tørr asfalt område og la motor gå på litt høy tomgang til du ser hvor vannet kommer ut. Dersom du må parkere på grus kan du legge aviser under bilen. Dersom det regner har du problemer for du må stå under tak.
Normalt kan vannet forsvinne 3 plasser.
1 i olja Normalt skjer det motsatte olja blir presset ut i kjølevannet
2 ut i friluft: se etter lekasje under bilen, også fra radiator.
3 inn i en sylinder.: Normalt vil skadd toppakning medføre at motor pumper eksos inn i kjølevannet slik at kjølevæska drives ut av trykk-tanken. Du kan se små bobler i trykktanken. Det vil være lekkasje fra trykktanken. Trykktanken har en lei tendens til å sprekke ved lokket mot fordypningen.
Normalt kan vannet forsvinne 3 plasser.
1 i olja Normalt skjer det motsatte olja blir presset ut i kjølevannet
2 ut i friluft: se etter lekasje under bilen, også fra radiator.
3 inn i en sylinder.: Normalt vil skadd toppakning medføre at motor pumper eksos inn i kjølevannet slik at kjølevæska drives ut av trykk-tanken. Du kan se små bobler i trykktanken. Det vil være lekkasje fra trykktanken. Trykktanken har en lei tendens til å sprekke ved lokket mot fordypningen.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
DieselDavid
- -

- Car: Syncro TDI
Ta bort ventilen i locket på tryckbehållaren så blir hela systemet trycklöst. Det går lika bra att köra med trycklöst system och därmed minskar risken för läckage. Jag har kört så i 20 år och det fungerar även på högre höjder. Jag har kört på 3500 m höjd utan att det kokade, men har med ett riktigt lock för att kunna byta till vid körning på högre höjd. Men du bör hitta ett läckage med din omfattning
Takk for tips! Jeg skal ha bilen i en garasje i morge, da skal jeg se igjen om det drypper og undersøke stedene dere nevner nøye. Jeg må tillegge at det aldri har kommer en dråpe under bilen, hvilket kan ha sammenheng med at det er en trykksatt vann/glycol-blanding som slippes ut til atmosfærisk trykk. Ikke urimelig at det blir damp.
Det høres iaf ut som jeg kan utelukke toppakningen med en så stor lekkasje.
Det høres iaf ut som jeg kan utelukke toppakningen med en så stor lekkasje.
-
bjørn53
- -

Feil tenkt, det drypper under bilen vær sikker. Det blir ikke til damp. Du må se når motor er igang og varm, helst med litt turtall.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Okei, da skal jeg faen finne den i morgen! Stay tuned:)
Jeg hadde dårlig toppakning uten at bilen kokte... men det gikk aldri med såå mye vann, max en liter per 100km...
Men dette var også helt uten noe endring i eksos eller olje...
Kjølevannstussen oppå motor er nok den det er vanskeligst å se lekkasje på, da det renner langs den varme motoren, og da godt kan fordampe en hel del vann.
Også lekkasje i toppen av varm radiator kan gjøre at mye vann fordamper...
Men om du har kjøleveske på vil du kjenne det på lukta om det fordamper 2.5l glycol i timen! Selv små drypplekkasjer på motoren så kjennes den søte lukta...
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Men dette var også helt uten noe endring i eksos eller olje...
Kjølevannstussen oppå motor er nok den det er vanskeligst å se lekkasje på, da det renner langs den varme motoren, og da godt kan fordampe en hel del vann.
Også lekkasje i toppen av varm radiator kan gjøre at mye vann fordamper...
Men om du har kjøleveske på vil du kjenne det på lukta om det fordamper 2.5l glycol i timen! Selv små drypplekkasjer på motoren så kjennes den søte lukta...
Fant du problemet?urfe wrote:Okei, da skal jeg faen finne den i morgen! Stay tuned:)
Joachim
Hei! Jeg fikk vente på litt tørrere vær, skal ned og varme opp henne nå!
Da har jeg letet og letet, men ikke en eneste dråpe under bilen. Ingen antydning til damp, ingenting.
Derimot ser jeg når jeg tar av lokket på trykktanken at det bruser lett i kjølevannet om jeg holder turtallet såvidt over tomgang. Dette avtar når jeg gir mer gass og nivået i tanken synker. Jeg tok opp litt kjølevann på en hvit plastskje for å se etter urenheter, denne så først blå og fin ut, men endel småpartikler. Da jeg gjentok dette 10 min senere var kjølevæsken mer svart enn blå. Det var svart olje igjen på skjeen etter jeg hadde helt av vannet.
Da kan vi vel konkludere med at det er toppakningen som er problemet? Som Bjørn skriver, "Normalt skjer det motsatte olja blir presset ut i kjølevannet". Vi har ikke hatt en overdrevet oljeforbrukning, men litt har det jo gått...
Er det noe jeg kan gjøre så jeg kan dra ut ett par hundre mil til av motoren? Foruten å bytte toppakning da.. Det vil vel ikke hjelpe å kjøre trykkløst som DieselDavid skiver når lekkasjen skjer inne i motoren?
Derimot ser jeg når jeg tar av lokket på trykktanken at det bruser lett i kjølevannet om jeg holder turtallet såvidt over tomgang. Dette avtar når jeg gir mer gass og nivået i tanken synker. Jeg tok opp litt kjølevann på en hvit plastskje for å se etter urenheter, denne så først blå og fin ut, men endel småpartikler. Da jeg gjentok dette 10 min senere var kjølevæsken mer svart enn blå. Det var svart olje igjen på skjeen etter jeg hadde helt av vannet.
Da kan vi vel konkludere med at det er toppakningen som er problemet? Som Bjørn skriver, "Normalt skjer det motsatte olja blir presset ut i kjølevannet". Vi har ikke hatt en overdrevet oljeforbrukning, men litt har det jo gått...
Er det noe jeg kan gjøre så jeg kan dra ut ett par hundre mil til av motoren? Foruten å bytte toppakning da.. Det vil vel ikke hjelpe å kjøre trykkløst som DieselDavid skiver når lekkasjen skjer inne i motoren?
sålenge du er flink med etterfylling, samt at den ikke får koke så kan du nok kjøre et stykke til.. min gav seg aldri, jeg bare fylte og fylte til jeg var drittlei av å fylle vann (15000km senere) det var litt lavere vannforbruk en ditt da...
-
bjørn53
- -

Du fylte opp tankene . Kjørte bilen varm. Lot den gå på 2000 2500 omdr i hvor lenge?
2,5 liter på 100 km tilsier 2 dl på 5 -10 min. Lot du den stå å gå i 10 min?
2,5 liter på 100 km tilsier 2 dl på 5 -10 min. Lot du den stå å gå i 10 min?
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Jeg holdt i en times tid på samme sted. Hadde turtallet oppe i mer enn ti minutter, ikke et eneste spor av vann eller damp.
Jeg kjører nok bare på som jeg har gjort tidligere med fyllestopp hver 5 mil ca. Er jo fint å strekke på bena litt når man kjører langt også
Jeg kjører nok bare på som jeg har gjort tidligere med fyllestopp hver 5 mil ca. Er jo fint å strekke på bena litt når man kjører langt også
-
bjørn53
- -

Ok du har gjordt det. Når det gjelder en mer langsiktig løsning så kan du gjøre som dieseldavid sier. Men det er en fordel at termostaten blir modda eller byttet slik at den går på lavere temperatur for det er fare for at kjølevæska skal koke og blåse ut. Et par 8 mm hull i termostate vil gjøre at temperaturen på motor blir lavere.
Når du stopper for å etterfylle vann på motorveien, så kan det være smart å la bilen stå å gå noen minutter slik at du får se om det kan være noen dråper på asfalten. Stopp la motoren stå å gå noen minutter og flytt bilen slik at du får sett der bilen sto. Kjenn etter om det er vått rundt korka på trykk tanken.
Når du stopper for å etterfylle vann på motorveien, så kan det være smart å la bilen stå å gå noen minutter slik at du får se om det kan være noen dråper på asfalten. Stopp la motoren stå å gå noen minutter og flytt bilen slik at du får sett der bilen sto. Kjenn etter om det er vått rundt korka på trykk tanken.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
hei.
jeg har akkurat det samme som problem som deg. jeg venter nå på at topp- og pakning skal byttes ut, men ting tar litt tid..
vil det altså hjelpe å ta ut ventil i lokket på ekspansjonstanken? sjøl er jeg redd for å kjøre bilen i det hele tatt, da tempen spretter mellom normal og max etter kun et par kilometers kjøring.. må kjøre den tre mil til verksted når reperatøren er klar, men kjenner jeg frykter at jeg ikke kommer så langt dersom jeg prøver.. :-/
derfor hadde det jo vært gull om ventilen kan fjernes for å redusere faren for ytterligere skader på motor.. hva trur dere?
jeg har akkurat det samme som problem som deg. jeg venter nå på at topp- og pakning skal byttes ut, men ting tar litt tid..
vil det altså hjelpe å ta ut ventil i lokket på ekspansjonstanken? sjøl er jeg redd for å kjøre bilen i det hele tatt, da tempen spretter mellom normal og max etter kun et par kilometers kjøring.. må kjøre den tre mil til verksted når reperatøren er klar, men kjenner jeg frykter at jeg ikke kommer så langt dersom jeg prøver.. :-/
derfor hadde det jo vært gull om ventilen kan fjernes for å redusere faren for ytterligere skader på motor.. hva trur dere?
Kjøre uten lokk eller med løst lokk hjelper nok litt, men om den koker etter bare noen km så går nok mye kompresjon i kjølevannet.
Kjør uten lokk, og med varmeapparat på max varme, og stopp ofte for å følge med på vannstand.
Steketermometer kan brukes til å kontrollsjekke instrumenthuset... merk deg hvor nåla ligger ved 95-98°, og så når den blir så varm så får du bare slappe av noen minutter så den får kjølt seg.
Gjør du det så går det nok bra.
Men faren er der alltid for at toppen allerede er gåen, og da hjelper det lite samme hva du gjør...
Kjør uten lokk, og med varmeapparat på max varme, og stopp ofte for å følge med på vannstand.
Steketermometer kan brukes til å kontrollsjekke instrumenthuset... merk deg hvor nåla ligger ved 95-98°, og så når den blir så varm så får du bare slappe av noen minutter så den får kjølt seg.
Gjør du det så går det nok bra.
Men faren er der alltid for at toppen allerede er gåen, og da hjelper det lite samme hva du gjør...
-
bjørn53
- -

Det kan fungere, du må bare prøve. Fordelen med å fjerne ventilen er at det ikke bygges opp trykk i kjølevæska. Eksosen blir evakuert til trykktanken og ut ventilen. Du slipper kanskje en eksplosjonen når ventilen åpner. Nb dette er en nødløsning som kan fungereBrandy wrote:hei.
Skal du kjøre litt lengre vil motoren bli varm og termostaten åpner. Problemet er at termostaten åpner mellom 85 og 100 grader. Lokale variasjoner i motortemperaturen kan gjøre at kjølevæska koker. Løsning: fjerne termostat. Problem: motoren oppnår ikke riktig temperatur. Kupevarme fungerer ikke så bra lenger.
Tenker du å fjerne ventilen ville jeg heller ha funnet meg en kork fra en golf 2 på skroteren. Boret et hull i den.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil