Hjul-lager og drivaksel syncro
Hjul-lager og drivaksel syncro
Har akkurat blitt eier av en 87 Caravelle CL Syncro 1.6 TD. Masse fint utstyr. Bl.a. en stor takluke som er tett. Men et par små problemer fikk jeg med på kjøpet. Dette er sikkert debattert på forumet tidligere, men kan noen her hjelpe meg med informasjon om følgende:
- Venstre bakhjulslager er gåent. Hvor kjøper jeg et nytt til en bra pris.
- Indre drivknute på venstre drivaksel foran er defekt. Kan jeg bytte bare denne eller hele akslingen.
- Oljefilter
Jeg har hørt at Biltema har noe av dette, men i katalogen står det ikke nevnt. Passer delene til andre merker?
Lurer også på en ting. Jeg har hatt to tilsvarende biler tidligere, men de var med 112i bensin. Hvorfor et det oppbygging rundt girkassa på diesel og ikke bensin?
Svar mottas med takk.
Mvh
Pål Kr.
951 98 258
- Venstre bakhjulslager er gåent. Hvor kjøper jeg et nytt til en bra pris.
- Indre drivknute på venstre drivaksel foran er defekt. Kan jeg bytte bare denne eller hele akslingen.
- Oljefilter
Jeg har hørt at Biltema har noe av dette, men i katalogen står det ikke nevnt. Passer delene til andre merker?
Lurer også på en ting. Jeg har hatt to tilsvarende biler tidligere, men de var med 112i bensin. Hvorfor et det oppbygging rundt girkassa på diesel og ikke bensin?
Svar mottas med takk.
Mvh
Pål Kr.
951 98 258
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
oppbygging? har ikke sett dieselen, men min 112i har kun 2 vanger under girkassa som går til buret under motoren.. hva mer er det på dieselen?
indre drivknuten foran kan nok demonteres, men jeg valgte å bytte hele akselen siden mansjetten på yttre ledd også var dårlig..
deler kjøpte jeg på mekonomen.
indre drivknuten foran kan nok demonteres, men jeg valgte å bytte hele akselen siden mansjetten på yttre ledd også var dårlig..
deler kjøpte jeg på mekonomen.
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Takk for svaret.
Vedrørende oppbyggingen har jeg sett andre TD,er. Det er tilsvarende på dem også. Gummimatta er nøyaktig tilpasset.
På Mekonomen koster drivakselen komplett Nok 4752,-. Hadde sett for meg at dette kanskje kunne blitt litt rimeligere. Hva med elene på Biltema? Går noe fra Passat f.eks?
Vedrørende oppbyggingen har jeg sett andre TD,er. Det er tilsvarende på dem også. Gummimatta er nøyaktig tilpasset.
På Mekonomen koster drivakselen komplett Nok 4752,-. Hadde sett for meg at dette kanskje kunne blitt litt rimeligere. Hva med elene på Biltema? Går noe fra Passat f.eks?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Re: Hjul-lager og drivaksel syncro
Jeg kjøpte komplett aksling forran brukt her på forumet for 1000,-
Det indre leddet er likt framme og bak, men ikke det ytre,
Det indre leddet er likt framme og bak, men ikke det ytre,
hehe. det er bra. jeg satt bare å surret litt her. tenkte plutselig på de uthevingene i torpedoveggen. har lurt på hvorfor de er der. plasomt med de når jeg skulle kle veggen der med teppe. men det er som rapidspeed sier: forhøyningen ved girspaken er for bedre kjølingMener selvfølgelig rundt girspaken. Bra jeg forstått selv om jeg sier det feil.
-
syncropower
Jeg har byttet begge drivaksler forran på min syncro for ca en mnd siden, det går fint ann å ta av indre drivknute, men det er litt jobb.(ville ikke kjøpt de delene på biltema). Selv har jeg en annen syncro stående så da låner jeg drivaksler fra denne. Men jeg vasket både indre og ytre drivknuter på begge akslene og satte inn med nytt drivknute fett. pass på at du får satt manskjettene godt på.
Hjelper mye med luftverktøy også når du skal løsne bolten på indre drivknutte som sitter mot diffen forran.
Trodde det var høyre, i forhold til hvor lyden komm fra, men lyd gjennom metall forplanter seg og det viste seg at det var venstre ytre som var værst.
sjekkket foresten pris på indre og ytre hos Romnes, da kostet ytre ca 3600 pr stk, og indre ca 1600 pr stk.
Hjelper mye med luftverktøy også når du skal løsne bolten på indre drivknutte som sitter mot diffen forran.
Trodde det var høyre, i forhold til hvor lyden komm fra, men lyd gjennom metall forplanter seg og det viste seg at det var venstre ytre som var værst.
sjekkket foresten pris på indre og ytre hos Romnes, da kostet ytre ca 3600 pr stk, og indre ca 1600 pr stk.
Håkon R
Jeg skiftet indre drivknuter foran, alle sier dette er en veldig stor og vanskelig reprasjon! Jeg er egentlig ikke enig! For meg gikk dette som en lek! Pass på at alle verktøy er anskaffet (jeg mangla sånn 12 kantet splines for å montere den nye knuten, sjekk i eska om det er umbrako eller splines, der er iallafall IKKE torx). Det var noen bolter og muttre som satt litt fast, men med et godt fraspark så løsner det meste!! Regner med at jeg brukte 4-5 timer på jobben og da fikk jeg skifta en stk øvre bæreknute i samme farta. Merkeverksted skulle ha betalt for minst 6 timer for denne jobben!!
Som man roper på vwbus får man svar!
Hei. Hvor kjøpte du drivknuten?PunyV wrote:Jeg skiftet indre drivknuter foran, alle sier dette er en veldig stor og vanskelig reprasjon! Jeg er egentlig ikke enig! For meg gikk dette som en lek! Pass på at alle verktøy er anskaffet (jeg mangla sånn 12 kantet splines for å montere den nye knuten, sjekk i eska om det er umbrako eller splines, der er iallafall IKKE torx). Det var noen bolter og muttre som satt litt fast, men med et godt fraspark så løsner det meste!! Regner med at jeg brukte 4-5 timer på jobben og da fikk jeg skifta en stk øvre bæreknute i samme farta. Merkeverksted skulle ha betalt for minst 6 timer for denne jobben!!
Er høyre og venstre drivaksel like?