SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69 "I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Var det nødvendig å begynne å skru? Bedre med en ny temperaturmåler som gir et riktig bilde på motor temp.
Feilen med å skummlese er at noe mister jeg. Så også her. Altså "kokelampa" sier egentlig lite vann i trykktanken. "fyll meg opp" "fyll også resevoaret ved den lille luka"" "kjør forsiktig hjem".
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Kokelampa er nivåmåler i tanken ja, lyste/blinket nesten konstant i min før jeg byttet motor.
Om termostaten er gåen, så er det ingen dum ide å kjøre uten, men forsiktig, da du ikke vil få skikkelig driftstemp...
bjørn53 wrote:Var det nødvendig å begynne å skru? Bedre med en ny temperaturmåler som gir et riktig bilde på motor temp.
Feilen med å skummlese er at noe mister jeg. Så også her. Altså "kokelampa" sier egentlig lite vann i trykktanken. "fyll meg opp" "fyll også resevoaret ved den lille luka"" "kjør forsiktig hjem".
En blir litt målløs og frustrert når en skal vente til motoren kjøler seg ned... Helt sikkert derfor jeg bestemte meg for å skru litt og se meg rundt midt på natten
Kok termostaten i en kasserolle. Litt før vannet koker skal termostaten åpne. Best med termometer.
Kanskje du har blåst topp pakninga. Da vil du se bobler komme inn i trykktanken.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Mine diesler har ikke røykt hvitt ved toppakningsbrudd...
Er sugediesel du har? Mener etter hukommelsen at toppen her er lik JX, isåfall er det godt mulig du skrur av en sprukken og skjeiv topp.
JX topper i god stand er vanskelig å få tak i, men det finnes endel brukbare.
Beste løsning (om du fortsatt vil ha sugediesel) er en 1Y motor fra caddy/skoda (golf og passat også, men skjeldnere)
Den er på ingen måte noen villstyring, men litt mere krefter er det. Viktigere er det at det er en mere holdbar motor, uten problemer med topper og toppakning.
Men ikke dra forhastede beslutninger, bytt vannpumpa først. Om det viser seg at motoren er gåen passer vannpumpa over på 1Y (sammen med alle andre diesler som passer i t3), så det er uansett ikke bortkastede penger...
Det som knekker toppakninga på en sugediesel er turtall, dårlig kjøleveske og tid, laang tid...
Hovedsaklig er alle delene nesten like mellom CS og JX. Veldig lite forskjell, har jeg erfart.
Jeg har nettopp vært ute og sjekket vannpumpa, sånn overfladisk... Ved å stikke fingrene i termostathullet. Lite en får vite, men vannpumpa synes til å stå fast når jeg vrir på reima. Trolig er det den som har streiket. Jeg håper det i så fall.
Bilen starter og går helt fint og normalt. Jeg merker ingenting merkelig.
Som jeg skrev tidligere i blogginnlegget har det gurglet litt i kjølesystemet en stund og kjølevæsken har fryset en gang i vinter grunnet min uoppmerksomhet fra tidligere.
Der kan også være løsningen min. At dette tok sakte knekken på vannpumpa.
Mange muligheter her, men vannpumpa med mer til er bestilt.
Ofte blir topp pakninga blåst slik at eksos fra sylinderen blir pumpet inn i kjølevæska. Eksosen vil presse kjølevæska vekk fra toppen. Det ser ut som motoren koker. Du kan se at det kommer bobler i trykk tanken eller at trykktanken renner over.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Ingenting er galt med toppakningen. Dette har jeg sjekket i dag. Mistanken rettes nå mot en sliten vannpumpe og en ødelagt radiatorvifte. Begge skal byttes ut, så er Polarekspressen bra igjen.