Girkassefeil i 82 Doka

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Doka 82 T3
Car: T3 1982 Doka
Phone: 93469679

Girkassefeil i 82 Doka

Post by Doka 82 T3 »

Hei
Har en T3 doka fra 82 med en luftkjølt bensin i. Plutselig i forrige måned så streika girkassa og ble hengende i tredje gir, til jeg måtte kvele den. Etter det så har kassa nektet å gå i fri og den blir stadig hengene fast i tredje. Har tenkt til å demontere motor og kasse i helgen og lurte på om noen hadde noe tips om en typisk feil eller noe jeg burde se etter på denne 4 trins kassa.Tror den har girkode 091. Hadde en drøm om å bytte til en 5 trinns kasse uansett, men har skjønt at dette blir vanskelig når jeg har den luftkjølte CU motoren i forhold til tilpasninger.

Hjelp og svar taes imot med takk!

Hilsen "Ferskingen"
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Girkassefeil i 82 Doka

Post by Rikskringkastingen »

Sjekk at alle ledd og gjennomføringer i giroverføringa går lett og fint før du begynner å demontere noe mer. Sjekk også at clutchen frir skikkelig ut. Det er som regel greit å utelukke de tinga som er enklest å reparere først.

Når det er sagt, så finnes det et kjent problem som gir slike symptomer. Sjaltemuffa som kobler inn 3. og 4. gir har innvendige tenner, og sitter på et nav med utvendige tenner. Når du kobler gira inn og ut, så sklir muffa fram og tilbake på disse tennene. De utvendige tennene er avbrutt av tre spor for medbringerne som drar med synkroniseringsringene. Derfor blir det på en måte tre halvmåner med utvendige tenner. På disse girkassene kan det oppstå sprekker i navet, under disse halvmånene. Da vil gjerne denne halvmånen vri seg i forhold til senter på navet, og muffa kommer i knip slik at den ikke kan skyves fram og tilbake. Noen ganger kniper den bare når girkassa blir varm. Det er vel ikke mange bilmodeller det er knekt flere girspaker i..

Det kom et forbedret synkroniseringsnav i '89, tror jeg det var. Etter den tid er det bare den nye typen som har vært levert som reservedel. Det er dessverre nødvendig å demontere girkassa fullstendig for å reparere dette, og delen koster vel fort noen tusenlapper.

De første T3'ene hadde sjalteakselen plassert et annet sted på girkassa enn de nyere, så det er ikke sikkert en nyere firetrinns heller passer på giroverføringa di. Det er nok ikke noe stort problem å få femtrinnskassa til å passe på luftboxer'n. Det store problemet er at gulvet på de første bilene er annerledes enn på de nyere årsmodellene som kunne leveres med 5 gir. Det betyr nok at du må kappe og sveise endel for å få plass til ei femtrinnskasse under bilen din. Jeg ville ikke engang vurdert å gjøre en sånn jobb bare for å få lov til å gire en gang ekstra.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply