Oljelampe + summer kommer og går

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
stianh
Car: ´86 T3 1.9

Oljelampe + summer kommer og går

Post by stianh »

Lurer på om noen har innspill;

Oljelampa blinker og summer høres. Dette er varsel for lavt oljetrykk.

Spørsmålet er; hva kan skyldes dette lave oljetrykket?

Jeg har alltid tenkt at det må være en av to; enten kommer det olje vekk fra der hvor det skal være olje, eller så kommer det kjølevann inn i olja.

.. men...

Motoren mister overhodet ikke olje (dette har pågått over lengre tid, siden september)
Kjølevannet er ikke forurenset, avgassen er heller ikke misfarget lysere eller mørkere enn normalt.

Andre forslag til hva dette kan være? Kan det for eksempel komme av at feil olje? Bytta olje i sommer, mener jeg brukte mineralsk. Iflg. instruksjonsboka kan både mineralsk og syntetisk olje benyttes.

Forslag?

Og er det mulig å koble vekk summeren uten å ta strømmen på hele instrumentpanelet? (jeg skal kjøre 250 km i dag ...)

På forhånd takk, mvh Stian
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Oljelampe + summer kommer og går

Post by Der Postmeister »

Har du faktisk kontrollert oljetrykket da?
Hender oljetrykksbrytere går i stykker og. Har du trykk ok, så er det nok bryter.
kan og være brudd i ledninger. Kan være instrumentet og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
stianh
Car: ´86 T3 1.9

Post by stianh »

Hvordan kontrollerer jeg oljetrykket egentlig? Trenges jeg noe spesialverktøy?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Du må ha en oljetrykksmåler. Skru ut en av oljetrykksbryterne og montere måleren.

Hvis det er dårlig oljetrykk på motoren så er det vanligvis tre ting som forårsaker det. Det ene, og kanskje mest vanlig, er utslitte lager i motoren. Når det blir for store klaringer i lagerne, så forsvinner olja raskere enn normalt ut av glidelagerne, og oljepumpa har ikke kapasitet til å holde trykket oppe. Den andre er slitt / defekt oljepumpe, som ikke klarer å levere like mye som den skal. Den siste er altfor tynn olje, som på samme måte lekker for fort ut av lagerne, og som ikke oljepumpa klarer å pumpe rundt like effektivt.

Mye vann i olja vil helt sikkert gi lavt oljetrykk. I tillegg smører vann mye dårligere enn olje. Så slitasjen på lagerne vil være enorm, og motoren vil havarere på kort tid. Men så mye vann i olja er nok ikke så vanlig, og vil helt sikkert gi andre symptomer i tillegg. Mineralsk eller syntetisk olje spiller vel ikke så stor rolle for oljetrykket, så lenge viskositeten er omtrent riktig.

Noe mer konkrete tips er det vanskelig å gi, uten å vite hva slags motor det handler om.

Hvis du har en T3 med "dynamisk oljetrykkskontroll" (var det '84 eller '85 det kom?) med to oljetrykksfølere og turtallsavhengig varsling, så høres det ut som det er høytrykksføleren din som varsler. Hvis du skal fjerne varselet fra denne, så kan du prøve å trekke av ledningen på sensoren og jorde denne. Da kan du eventuellt utsette ubehagelighetene til motoren havarerer.. Jeg regner med at du er klar over at rødt varsel i oljelampa i utgangspunktet betyr at motoren ikke får tilstrekkelig smøring, og i verste fall kan havarere i løpet av noen få hundre meter. Det kan være sensorfeil, og det kan være lavt oljetrykk som ikke forårsaker umiddelbart havari, men likevel gir motorskader over tid. Det virker som mange gambler på at det er sensorfeil.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply