1.6 TD - Bytte av vannpumpe.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
andersbaero

1.6 TD - Bytte av vannpumpe.

Post by andersbaero »

Hei! Er ny på forumet men fant ikke frem til noe ved å søke.

Er noe "kakkling" fra motorrommet, og trodde først det var dynamoen men det var det ikke.
Noen som fortalte meg at det kunne være vannpumpa.
Er det noen måte å sjekke om vannpumpa burde byttes på?

I tilfellet, hvor kan jeg kjøpe NY pumpe?

Mvh Anders.
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: 1.6 TD - Bytte av vannpumpe.

Post by Alf Torp »

andersbaero wrote:Hei! Er ny på forumet men fant ikke frem til noe ved å søke.

Er noe "kakkling" fra motorrommet, og trodde først det var dynamoen men det var det ikke.

Mvh Anders.
Mekonomen, Meca, Skruvat.. valgfritt nesten. Kjøp hele pumpa, med hus. Ofte sitter skruene så fast fra fronten av pumpa og inn i huset at de knekker. Verdt de ekstra kronene å kjøpe komplett. Kakkingen kan også være dårlige eksosfester og andre løse/ halvveis løse deler.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
andersbaero

Post by andersbaero »

Alf Torp wrote:
andersbaero wrote:Hei! Er ny på forumet men fant ikke frem til noe ved å søke.

Mvh Anders.
Mekonomen, Meca, Skruvat.. valgfritt nesten. Kjøp hele pumpa, med hus. Ofte sitter skruene så fast fra fronten av pumpa og inn i huset at de knekker. Verdt de ekstra kronene å kjøpe komplett. Kakkingen kan også være dårlige eksosfester og andre løse/ halvveis løse deler.
Takk for ufattelig kjapt svar!
Men kan klakkingen også være et tegn på dårlig vannpumpe? Er vell uansett greit å bytte en gang i blandt?
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

Har selv aldri hørt lyd fra vannpumpe, men det kan jo sikkert hende. Vannpumpa sjekker du ved å se etter lekkasjer og evt. slakk i akslingen. Ta av dynamoreima og sjekk for slakk opp/ned og sideveis på akslingen til reimhjulet på pumpa. Du kan da også rotere pumpa manuelt og høre om du hører noen lyder.

For å sjekke etter lyder er en grei metode å bruke slange som stetoskop, holde den ene enden mot mistenkte del og andre enden av slangen mot øret. Pass deg for roterende deler ettersom motoren må være igang :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Disse vannpumpene kan "kakle" ganske kraftig. Søstra mi har en Golf III, og broren min har en Audi A4. Begge disse bilene har vannpumper som er ganske like den som sitter på JX, og begge gikk ganske lenge med godt hørbar ulyd før jeg fikk tid til å skifte dem. Heldigvis uten å lekke noe særlig og uten at lagerne skar seg. På A4'en var lyden så kraftig at motoren lagret feil på bankesensoren, registrerte lyden som tenningsbank og stilte ned tenninga slik at motoren gikk dårligere. Hvis du har slik lyd fra vannpumpa, så kan du sannsynligvis merke god slakk i lagerne dersom du tar av reima og kjenner på reimhjulet.

Jeg tror mange av de uoriginale leverandørene leverer bare den ytre delen uten huset. Som Alf nevner, dette kan bli et lite mareritt når de tynne boltene knekker. Jeg velger original byttepumpe med hus fra VW så lenge det er tilgjengelig. Men jeg har ikke sjekket på en stund om den til JX fortsatt kan leveres fra VW.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
andersbaero

Post by andersbaero »

Alf Torp wrote:Har selv aldri hørt lyd fra vannpumpe, men det kan jo sikkert hende. Vannpumpa sjekker du ved å se etter lekkasjer og evt. slakk i akslingen. Ta av dynamoreima og sjekk for slakk opp/ned og sideveis på akslingen til reimhjulet på pumpa. Du kan da også rotere pumpa manuelt og høre om du hører noen lyder.

For å sjekke etter lyder er en grei metode å bruke slange som stetoskop, holde den ene enden mot mistenkte del og andre enden av slangen mot øret. Pass deg for roterende deler ettersom motoren må være igang :)
Flott!

Kan også legge til at når jeg fylte tanken her om dagen(Fult opp) så begynte motoren å ryke litt? Men det sluttet etterhvert som tanken gikk ned.
Noen sa at det kunne være at jeg hadde overfylt? Rart problem egentlig, aldri vært borti noe sånt med noen andre biler før. (Bortsett fra nyere biler hvor dieselbrenneren/varmer gikk kaputt)
Post Reply