Motorkode er ACV
Har 102 hk orginalt, men er chippet ( ikke box) til 130 +
Km stand 293.000
Bytter olje og filter hver 10.000.
Har lagt merke til at når jeg kjører i 80 km/t så kommer jeg i en oppoverbakke, jeg gir litt ekstra gass for å holde farta. Men når jeg gir ekstra gass, spesielt i oppoverbakker så plyster turboen tror jeg. Har lagt merke til også at dette forekommer når motoren får litt bakker og jeg gir gass.
Av ren nysgjerriget så peiler jeg olje hver 2/3 uke sirka. Peilet idag å da viste oljepinnen sirka kvart/litt over kvart på det skraverte området. Ifølge instruksjonsboka vil dette være en mellomting, mellom A og B ;P
Måtte etterfylle noe mellom 0,5 - 0,8 ltrs. Skiftet forøvrig olje for 7000 km siden og har mye bykjøring.
Jeg kan sjekke slangen til intercoolern? Hvordan gjør jeg dette?:) Om det kommer olje inn der? Eller er jeg på villspor? Jeg vil tro at når turboen får motstand, at når den plystre lyden oppstår, så kommer det pga at den ikke er tett og at det er lekkasje. Den kan ikke holde på trykket? For i turboen er det jo en stor O Ring. Kansje denne er i dårlig stand?
Vet ikke om jeg innbiller meg dette, men jeg synes den er blitt litt dyrere i drift den siste tiden. Kansje 3--6 uker siden.
Hvis det ikke er turboen hva kan det være da?
Er det bare å bestille seg en ny turbo? Kan jeg bestille rep sett for å overhale denne selv? Er det ikke bare pakninger som trengs å bytte ut? Eller er det noe mere? Har noen gjort dette før? ER det til å anbefale eller å fraråde.
Ser forøvrig at det koster rundt 6000 kr for en turbo fra bildeler.no, men har mye rart ang kvalitet fra bildeler.no desverre.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en turbo som er i samme kvalitet, eller større turbo til en bra penge? Tenker på å kjøpe nytt da jeg er usikker på hvordan det er å kjøpe en turbo brukt. Mtp oljeskift osv..
Håper noen gidder å svare og bidra