skivebremser bak

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

skivebremser bak

Post by patrick »

Noen som har erfaring med å bytte til skivebremser på bakhjula?

Lurer på om jobben er så lett som det står i div. gjør det selv blader og hvor det er lurest å kjøpe mht pris og kvalitet.

Begynner å bli grådig lei av håndbrekk som fryser fast og seig bremsing.

Noen som vet noe om hvordan håndbrekket fungerer med skivebremser bak?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
amubus
-
-

Post by amubus »

Nå er det ikke bare fordeler med skiver bak. Problemet som oftest er med skiver bak, er at pga mye småbremsing vil man omtrent ikke benytte bremsene bak da bremser har større % kraft foran. Dette resulterer i at skiver bar ofte ruster, og dermed ikke vil fungere skikkelig ved en kritisk situasjon.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
patrick
-
-

Post by patrick »

Vil bare ha et par ting på det rene her...

Håndbrekket fungerer på bakhjula sant?

Men når man bremser med pedalen, går det på forhjul først? og så bakhjul? Ville det ikke vært mer logisk om bakhjula bremser først?
-74 panel bay Til salgs

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

når du bremser, vil ca 70% av bremsekraften være forran. dette pga vektforskyvningen ved nedbremsing. hvis du ser på en bil som bremser, vil du se at fronten presses ned mot bakken og bakenden opp i lufta. hvis den bremset mest på bakhjula, vil det resultere i at det er større sannsynlighet for å få stive hjul bak, lenge før forhjulene og du vil snurre. prøv å dra i håndbrekket på en bil med bra håndbrekk. er vel ikke uten grunn det kalles brekksladd :wink:

håndbrekket går på bakhjula. wire til bremsebånda i trommelen
patrick
-
-

Post by patrick »

takk!

blir man kvitt problemet med håndbrekk om vinteren ved å skifte til skiver eller har det noe med vaieren å gjøre kontra tilfrossede tromler..?
-74 panel bay Til salgs

Patrick W.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

tja, er ikke godt å si. de skivebremsene jeg har vært borti, har en liten trommel på innsiden hvor det er bremsebånd til håndbrekk. dette er jo samme prinsippet som håndbrekk på trommelbrems
amubus
-
-

Post by amubus »

Her er en type der man drar calipperen e.l til:

http://www.smallcar.com/brakekit.htm
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jeg ville skiftet håndbremsvaiere. Begynt der. Må gjøre det samme på min. De fryser pga vann i vaierstrømpen. Du kan også gå over og rengjøre bremsene bak, evt skifte bånd, smøre opp disse og slipe litt av tromlene for å få en bedre anleggsflate.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: skivebremser bak

Post by Stein »

patrick wrote:Noen som har erfaring med å bytte til skivebremser på bakhjula?

Lurer på om jobben er så lett som det står i div. gjør det selv blader og hvor det er lurest å kjøpe mht pris og kvalitet.

Begynner å bli grådig lei av håndbrekk som fryser fast og seig bremsing.

Noen som vet noe om hvordan håndbrekket fungerer med skivebremser bak?
I utgangspunktet fryser vel alle håndbrekk når temperaturen faller raskt fra pluss til minus. Så i stedet for å plages med frosne håndbrekksvaiere, la brekket være om vinteren. Bruker aldri brekket selv om vinteren. Parkerer heller på flat grunn.
En annen ting er dette med skivebrems på vellen. Jeg vurderte det seriøst på min gamle T4. Og jeg gjorde det på min gamle Volvo 245, eller rettere sagt, en kompis bygde om bremsene på 245'en min. Bremser og aksling ble byttet. Opplevelsen ble en mye bedre bremseeffekt.

Men, tror ikke at begrunnelsen med frosne håndbrekk hadde vært nok for meg til å starte på arbeidet...

MVH

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

oyvinla wrote:tja, er ikke godt å si. de skivebremsene jeg har vært borti, har en liten trommel på innsiden hvor det er bremsebånd til håndbrekk. dette er jo samme prinsippet som håndbrekk på trommelbrems
Bruker du T4 deler, har den håndbrekk som går på kalipperen og ikke egne bånd inne i trommelen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
roars
-
-

Post by roars »

Der Postmeister wrote:
oyvinla wrote:tja, er ikke godt å si. de skivebremsene jeg har vært borti, har en liten trommel på innsiden hvor det er bremsebånd til håndbrekk. dette er jo samme prinsippet som håndbrekk på trommelbrems
Bruker du T4 deler, har den håndbrekk som går på kalipperen og ikke egne bånd inne i trommelen.
Og min erfaring med det sier at håndbrekket i trommel fungerer vel så bra som "skivehåndbrekk"...har audi...og hatt et par passater...

Nå har jeg juksa da, og pella i stykker calipern og gjort reint, og satt i ny simmering på akslinga for "brekket"...
ENKLERE med T3 trommel på den måten.
Roar Sørnmo
Post Reply