T3 ombygging 2wd til syncro.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
PJT3AA
Car: T3 Westfalia Joker høytak
Phone: 91124256

T3 ombygging 2wd til syncro.

Post by PJT3AA »

Hei.

Jeg har en T3 1990 1.6Td Westfalia camper. Ønsker å bygge denne om til syncro.
Har noen erfaring med denne konverteringen og hvordan man går frem for å få det godkjent hos BT?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: T3 ombygging 2wd til syncro.

Post by Tur-Bo »

Det ligger noe info i " tips og triks" og ellers en god del på nettet fra det store utland. Ang godkjenning så er det dokumentasjon som gjelder, Hva er likt på bilene, hva er forskjellig, hvordan er det tenkt ombygget, delenr på alle deler som skal byttes osv. så må det sendes en søknad til BT. Og den får du høyst sansynlig avslag på fordi det må gjøres inngrep i " bærende konstruksjon" for å få på plass fremre drivverk. Men for all del, prøv å send inn en søknad på det, er lov å prøve :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Første trinn jeg ville valgt, var å ikke bruke benevnelsen "ombygging" siden enkelte instanser du kan risikere å måte på din ferd sier kontant nei til alt som har med "ombygging" å gjøre.

"Modifikasjon", derimot, er de noe bedre stemt ovenfor.
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Første trinn jeg ville valgt, var å ikke bruke benevnelsen "ombygging" siden enkelte instanser du kan risikere å måte på din ferd sier kontant nei til alt som har med "ombygging" å gjøre.

"Modifikasjon", derimot, er de noe bedre stemt ovenfor.
Ja, jeg tror også det er viktig å unngå begrepet "ombygging" og heller fokusere på at det er en mindre endring. Det er imidlertid som Tur-bo sier en del endringer i bærende konstruksjoner i forstillingen som innebærer sveising, så dokumentasjon er viktig, samt en god dialog med trafikkstasjonen på forhånd.

Her er en tråd (av mange) på The samba som beskriver prosessen: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=349105

Det er nok enklere (ikke minst i forhold til godkjenning) å bygge en syncro om til camper, eneste utfordringen da er egentlig å få takkonstruksjonen 100% original. Men om du godtar en og annen snarvei der, er det plankekjøring (om enn masse arbeid) Er det forresten hevetak eller fast høyt tak på bilen?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

faktisk trur jeg jeg bare hadde bygget om og kjørt... de fleste syncroer er registrert i typegodkjenningspapirene som 2wd,dvs antal aksler 2, driv 1.
har hatt coach som komer opp på autosys som syncro og har hatt syncro som komm opp som coach..
min originale GL står i vognkortet som caravelle C.. men papirene fra vw fabrikken sier GL..
så her er det mye og gå på...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

Rapidspeed wrote:faktisk trur jeg jeg bare hadde bygget om og kjørt... de fleste syncroer er registrert i typegodkjenningspapirene som 2wd,dvs antal aksler 2, driv 1.
har hatt coach som komer opp på autosys som syncro og har hatt syncro som komm opp som coach..
min originale GL står i vognkortet som caravelle C.. men papirene fra vw fabrikken sier GL..
så her er det mye og gå på...
Du har et poeng... Husker min første Caravelle C 2wd. I vognkortet sto det antall aksler: 2, antall aksler med drift: 2. Kunne bygd den om uten at noe hadde reagert i hvert fall. Men for spesiellt interesserte er dette identifiserbart iht chassisnr, så å senere selge en ombygd 2wd Joker som en original syncro-Joker er i høyeste grad gjennomskubart.
PJT3AA
Car: T3 Westfalia Joker høytak
Phone: 91124256

Post by PJT3AA »

Hei.
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har brukt noen dager på å lese både på dette forumet og sider det vises til i utlandet. Veldig nyttig. Det er jo fullt mulig å gjennomføre modifiseringen, men det krever mye jobb. Jeg staret med demontering av syncro-donor i påsken. Ser også det dere viser til i forhold til vognkort og ant. aksler med drift. Syncro, kun drift på en aksel. Har tro på at denne modifiseringen skal gå bra. Målet er da ferietur med høytakcamper som syncro.

Når det gjelder deler ser jeg mange foretrekker Tyskland, noe nytt må bestilles.
Tar gjerne imot tips til hva som bør oppgraderes i forhold til originalt:

dempere/fjærer
foringer
bremser etc. ??
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

En god del av det som står under Tips & Triks, var vel skrevet av undertegnede.

Og når det gjelder de bakre festepunktene til sub-frame til forstilling, så kan man faktisk dra disse ut ved å ta tak i den kanten foran. De fremre er jo bare gjennomgående skruer.

Men mye må skjæres bort, ja! Du skal kun sitte igjen med opphenget for tannstang foran...

Og så husker jeg ikke hvorvidt fremre festepunkter for girkassen til syncro er der, eller om at det bare er de forskjellige (blind-) mutrene til hhv. 2wd D/TD og Bensineren.

Du trenger hvertfall:
- motorfester tilhørende syncro -enten man snakker om TD eller Bensiner.
- Støtdempere bak er lengre (naturlig nok), samt andre bakfjærer +"mellomlegg" (tjukke).
- Tank, tilpasset det drivstoffet du tenker å bruke.
- Finne en måte å tilpasse påfyllinga, og slangen ned til det røret som går inn i tanken.
- Beskyttelsesplatene under er jo kjekt.

Foran...

Du må ha "omkasterdrevet" fra en syncro! (Dette er den saken som rattaksel er koplet til, og som fører en aksel bak mot tannstang.
Merk!! Det er forskjell ifm. det staget som går fra dette, og bak til tannstang alt etter om du har/skal ha servo eller ikke. (Et universalledd vs. hardykopling).

Også bremsene er forskjellig rutet, slik at du nok bør få med deg hvordan rørene fra T-koplinger og ut mot rammevange er laget. (Eller skru dette ned fra donorbil).

Det er en hel del småting som er forskjellig, men dette var det jeg kom på her og nå!

Lykke til med prosjektet! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply