Kontrollampe motortemperatur

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Re: Kontrollampe motortemperatur

Post by TaigAGreEn »

Kommer heim på lørdag.

Har alt du trenger på delebilen :D Den står på Finni.

Forresten har eg sett en annen norskregistrert Transhotellbil. I Trondheim, for noen år siden. Kan kanskje finne bilder når eg kommer heim.
Tage Vedal

T3-fan
j.myrheim@c2i.net
Car: T3 Transhotel 1987 1.6TD
Phone: 92203331

Post by j.myrheim@c2i.net »

TaigAGreEn wrote:Kommer heim på lørdag.

Har alt du trenger på delebilen :D Den står på Finni.

Forresten har eg sett en annen norskregistrert Transhotellbil. I Trondheim, for noen år siden. Kan kanskje finne bilder når eg kommer heim.
Flott! Trodde det var den eneste i norge. Da har den altså en søster, eller en bror. Skal tro om den eksisterer enda.
Det finnes en mulighet for at jeg drar på Sjonafestivalen med den i helga, hvis det kan finnes en plass der som er noenlunde i vater. Bakluka skulle ducce999s her på forumet sende men jeg skal sende ham en pm og høre om han har sendt den.
Jørn Arvid Myrheim
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

j.myrheim@c2i.net wrote:Observerte deretter nivået i ekspansjonstanken. Dette var sunket noe, ca 3 cm fra fullt. Tok da av lokket forsiktig og så da at det var trykk i tanken, fordi at etter at jeg tok av lokket steg vannet til breddfull. Er det noen som kan si om det er normalt?
Det er helt normalt at vannet stiger i tanken når lokket løsnes. Særlig hvis motoren står stille eller går på tomgang. Når du ruser motoren litt synker nivået i tanken. Jeg pleier å holde turtallet oppe når jeg fyller opp med frostvæske. Fyller helt opp til kanten og skrur på lokket før jeg slipper turtallet ned igjen. Normalt skal det ikke være noe luft i trykktanken. Men det pleier å gå bra hvis det er litt luft helt i toppen etter en sånn jobb som du har gjort nå. Så lenge det er væske i påfyllingstanken vil nok dette luftes ut etter at motoren har vært varm og kald noen ganger. Hvis du får forbrenningstrykk i kjølesystemet vil den ikke klare å få ut lufta i den indre tanken. Men det kan gjemme seg litt luftrester i systemet. Dette ender opp i tanken etterhvert. Ikke gi helt opp om du må etterfylle en liten skvett en gang eller to på de neste turene.

Jeg synes det virker som du begynner å få kontroll på kjøleproblemene dine nå, Jørn. Utfra det du beskriver fungerer nok systemet ditt normalt. Da er det bare å håpe at det varer.

Det stemmer at 044 121 113 står i delekatalogen på Syncro, men ikke på 2WD. Det er nok egentlig ikke fordi disse bilene skal ha forskjellige termostater. Men på mange bilmodeller har 044 121 113 tatt over etter 068 12 113 H som står i 2WD-katalogen. Det ser ut til at det gamle delenummeret fortsatt er tilgjengelig fra Tyskland, og det er litt rart. Enten er ikke 2WD-katalogen helt oppdatert, eller så har de funnet ut at 044-termostaten ikke fungerer optimalt på JX, slik at de fortsatt leverer den gamle termostaten til disse bilene. Jeg skal følge med litt på de neste Etka-oppdateringene og se om det blir noen endring på dette. Det finnes også en termostat som er til biler med klimaanlegg. Delenummer 056 121 113 A. Den er merket med 80-91 grader. Termostatene til biler uten klima er merket 87-102. Vannpumpa og termostathuset ser ut til å være like med og uten klima, så jeg vil tro at denne kan monteres i alle JX-motorer. Denne termostaten må nok i tilfelle spesialbestilles fra Tyskland.

Edit - delenummer og temperaturmerking.
Last edited by Rikskringkastingen on 30 Jul 2010, 11:06, edited 1 time in total.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
j.myrheim@c2i.net

Takk for et meget informativt svar Henrik! Jeg skal følge med ekspansjonstanken fremover. Det som gjenstår nå er å få den elektriske sirkulasjonspumpa i gang igjen. Tror det er releet eller pumpa i seg selv det er noe galt med. Måtte jo skifte sikring, så noe har skjedd. Jeg har enda ikke funnet ut hvor releet er plassert.
Jeg mener jeg har lest her på forumet og på t3nettet.dk at mange mener at denne pumpa nesten aldri legger seg inn, og at det dermed ikke er så nøye om den fungerer eller ikke. Her er jeg ikke enig. Pumpa har jeg lest skal legge seg inn når temperaturen overstiger 107 grader. Det er en egen føler som står i stussen der kjølevannet kommer ut av motoren øverst. Hensikten er da å sirkulere vannet gjennom motoren slik at "hotspots" blir kjølt ned og temperaturen i motoren dermed utjevnes. Dette høres ut som en hensiktsmessig funksjon for aluminiumstopper, som da vil redusere faren for at toppen kan vri seg ved punktvis akkumulering av varme. Nå vet ikke jeg hvor ofte disse motorene akkumulerer varme til over 107 grader, målt på stussen, men det jeg tenker at det er et kort sprang fra motorens arbeidstemperatur på rundt 90 grader og til 107 grader. Jeg tenker videre at motoren derfor vil legge inn denne pumpa både titt og ofte etter at man har vært litt hard på gassen også parkerer og stopper motoren. Så pumpa kan etter min mening virkelig være med på å forlenge livet til maskinen.

Alt det du sier om termostaten var det de også fant ut på Sulland i Mo i Rana. Det er bare det at når jeg bestilte termostaten kom det ikke opp noe annet alternativ til denne enn til bil med AC og hvis jeg ikke husker helt feil så var de 85 grader.
At selve diameteren på åpningen er mindre på den nye det er helt sikkert. Men jeg glemte å sjekke åpningslengden. Hvis 044 åpner seg mere så kan det jo allikevel være samme mengde vann som kommer igjennom. Men jeg opplevde tross alt at motoren ble varmere med den nye i. Ca en nålebredd og det er vel kanskje en grad eller to. Blir spennende å høre hva du finner ut om dette. Hold meg orientert Henrik!
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

Da har jeg funnet ut av hvordan den elektriske sirkulasjonspumpa fungerer. Studerte el.skjema, trålte internett og prøvde meg frem på min T3. Fikk den til å fungere etter oppskriften.
Deler dette nå avslutningsvis i denne tråden da det sikkert er flere som sliter med å forstå denne.
Føleren til pumpa er en termobryter og sitter i utløpsstussen for kjølevannet øverst på motoren. Pumpa har også et rele som opererer uavhengig fra termobryteren. Releet er plassert ved siden av glødereleet i den "svarte boksen". Pumpa skal starte når den føler 107 grader og sirkulerer dermed kjølevannet gjennom motoren. Hensikten er å utjevne temperaturen i motoren for dermed å fjerne "hotspots" (områdevis akkumulering av varme). Pumpa skal også starte hver gang at startreleet får strøm. Det vil si hver gang bilen startes. Hensikten med dette er å få noen omdreininger på pumpa slik at den ikke ødelegges pga inaktivitet. Det som skjer da er at releet i den svarte boksen legges inn fordi at styringen til dette ligger i den samme strømkretsen som startreleet. Dette er veldig vanskelig å sjekke da motoren overdøver pumpa men det går an med en god hjelper på tenningsnøkkelen og et voltmeter eller meget god hørsel/stetoskop. Hvis pumpa da ikke starter når du starter bilen så kan selve pumpa sjekkes ved å løsne kontakten på termobryteren og sette denne til jord. Da skal den starte. Det skal kunne måles 12 V mellom denne kontakten og jord så lenge at termobryteren ikke har slått inn.
Det er etter å ha belastet motoren høyt for så, av en eller annen grunn, plutselig å stoppe den at temperaturen kan bli så høy som 107 grader målt på kjølevannsstussen. Håper denne informasjonen er til hjelp for flere enn meg.

Da ble alt i orden med kjølesystemet på Transhotellet. Han holder på vannet og kjøler utmerket. Prosjekt kontollampe motortemperatur kan dermed avsluttes fra meg for denne gang :D Takker til alle som bidro til det. :D
Jørn Arvid Myrheim
Sløkkas
-
-
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI

Post by Sløkkas »

Jeg pleier å sette varmeapparatet på full pinne i bratte motbakker.. blir varmt i bilen, men motoren kaldere... :lol:
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg har også problem med temperatur og kjølevann. Min min temp måler rikker seg ikke over det vite lave temp feltet selv ikke når jeg kjører opp lier bakkene. Jeg har tenkt jeg skal måle ned i ekspansjonstanken, men termometeret er tomt for batteri.

Jeg tenker automatisk dårlig termostat her.
Bor i Oslo
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Selv ved dårlig termostat ble bilen min bra varm i lange motbakker, men var kald i småkjøring spess med varmeapp på...
Skjekk sensor, de er ikke enten iorden eller døde, maange har misvisning...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Hvilke sensorer tenker du på da?
Tempføler på motor blokka? Og den i radiatoren? Hvor sitter de?
Bor i Oslo
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Tempfølerene sitter forsjellige steder, på skikkelige motorer (les diesel) sitter den aktuelle på vannsussen på høyre side av toppen.
Kan også vere nåla i instrumenthuset som viser feil, var stor forsjell ved instrumentbytte hos meg...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Post Reply