Senk av t4. lett å godkjenne?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VegarVS
Car: T4 2.4D
Phone: 98474710

Senk av t4. lett å godkjenne?

Post by VegarVS »

Hei! forholdsvis ny i gamet, men jeg lurer på hvor lett det er å få godkjent senking av T4?

tenker da i forhold til justering av hjulvinkler og slikt.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Senk av t4. lett å godkjenne?

Post by Martin Sandvik »

Kjøper du et sett med TUV godkjente fjører og da justerer høyden framme etter hva som står skrevet i papirene samt tar 4hjuls kontroll og stiller lysene dine så er dette planke kjøring.

Kjøp kvalitet
http://www.koolart.no/products/hr-40mm- ... erer-vw-t4

evt om du trenger dempere så har vi samme sett med Bilstein B6 dempere kr 5990.-
VegarVS

Post by VegarVS »

Martin Sandvik wrote:Kjøper du et sett med TUV godkjente fjører og da justerer høyden framme etter hva som står skrevet i papirene samt tar 4hjuls kontroll og stiller lysene dine så er dette planke kjøring.

Kjøp kvalitet
http://www.koolart.no/products/hr-40mm- ... erer-vw-t4

evt om du trenger dempere så har vi samme sett med Bilstein B6 dempere kr 5990.-

okei. men justering av hjulvinkler er null problem, eller?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VegarVS wrote: okei. men justering av hjulvinkler er null problem, eller?
Hvis du har en nivellert firesylet løftebukk, hjulstillingsapparat og et normalt godt utvalg av skikkelig håndverktøy, så er det helt uproblematisk. Trafikkstasjonen vil nok i de fleste tilfeller kreve dokumentasjon på utført hjulstillingskontroll. Gjerne en rapport som viser hjulvinklene etter justering. Moderne hjulstillingsapparater har mulighet for å skrive ut en slik rapport. Men prislappen på en fullt utstyrt hjulstillingsplass ender gjerne med fem nuller. For de fleste betyr det at man må oppsøke et godkjent bilverksted og betale en tusenlapp eller tre for kontroll og justering. Hvis man nøyer seg med normal senking, så pleier det vel ikke å være problematisk å få justert en T4 innenfor spesifikasjonene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VegarVS

Post by VegarVS »

Rikskringkastingen wrote:
VegarVS wrote: okei. men justering av hjulvinkler er null problem, eller?
Hvis du har en nivellert firesylet løftebukk, hjulstillingsapparat og et normalt godt utvalg av skikkelig håndverktøy, så er det helt uproblematisk. Trafikkstasjonen vil nok i de fleste tilfeller kreve dokumentasjon på utført hjulstillingskontroll. Gjerne en rapport som viser hjulvinklene etter justering. Moderne hjulstillingsapparater har mulighet for å skrive ut en slik rapport. Men prislappen på en fullt utstyrt hjulstillingsplass ender gjerne med fem nuller. For de fleste betyr det at man må oppsøke et godkjent bilverksted og betale en tusenlapp eller tre for kontroll og justering. Hvis man nøyer seg med normal senking, så pleier det vel ikke å være problematisk å få justert en T4 innenfor spesifikasjonene.
Takk! Der fikk jeg svaret jeg ønsket på slutten der. Har godkjent biler med senk før, så ville bare høre hvor enkelt det var å justere:)

Sent from my Ifaun using Tapatalk
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

En senke sett produsent vil aldri få utsted TUV dokumenter på en høyde som ikke en ikke kan justere inn hjul stillingen innenfor bil fabrikantens spesifikasjoner.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Og bare for å gjøre dette litte granne kulere, står det i H/R TÛV papirene at lasteventilen (oppunder ved bakaksel) skal justeres / kontrolleres.
Biltilsynet hang seg litt opp i dette når jeg fikk godkjent dette.
De kjørte en runde og testet bremsene, for at bakhjulene ikke låste seg ved en moderat god bremsing.
Jeg var heldig og trengte ikke å justere, fjærene senket 40 mm.
Avstand mellom senter på felg og opp til hjulbue var 37 cm. mener jeg å huske.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Post Reply