Hvor mange arbeidstimer bruker de egentlig på et regreimskifte? Sitter og ser på en kvittering som fulgte med min bil fra et remskift i 2012 der står følgende priser oppgitt:
Registerreimkit kr 2150,- (både til kam og dieselpumpe)
Vannpumpe kr 820,-
4,57 arbedstimer kr 3244
Mva: kr 1553,50
sum kr 7767,5
Dette var prisen hos et lokalt verksted på sørlandet. De har nok ikke like fancy lokaler som møller, men ser ut til å ha gjort en bra jobb med bilen.
Rett før helgen sviktet klimaanlegget. Dvs vifta forran sluttet å blåse. En tur på forumet her og T4-wiki sporet meg inn på relè 140. Vi hadde en god del kjøring i helga. Sjekket litt på nettet på div nettbutikker tippet jeg møller ville ha rundt kr 450,- for et slikt. Etter å ha vært uten Caravelle en stund hadde jeg nok glemt/fortrengt tildligere møter med Møller. Møller tok kr 860,-. Tør ikke tenke på hva dette ville kostet og hva de hadde funnet hvis jeg hadde levert bilen inn til feilsøking. I går åpnet jeg det gamle releet og så at det bare var en dårlig lodding. Så nå har jeg i alle fall ett i reserve.
På min gamle bil med VR6 motor feilsøkte de for nær 5000 kroner etter en nokså konkret feil. Etter 20 min kjøring stoppet bilen og måtte kjøle seg i 15 minutter før en så kunne kjøre 5 minutter før ny stans når motoren var driftsvarm.
Byttet først Coilpakka til noen tusen da de sa det garantert var den. Jeg byttet coilen selv og kjørte avgårde. Ny stans etter 20 min. Bestilte da time på Møller og fikk audiens etter ca to uker. Mekanikeren som kom ut for å lese av feilminnet presterte å slette det før han hadde fått lest av. Etter 1,5 uke på verkstet, og prislappen var blitt kr 4800,- påstod de at de ikke hadde greid å fremprovosere feilen igjen og lurte på om jeg ville hente den eller om de skulle fortsette, jeg var allerede litt misstroisk etter første hendelse og hentet bilen. Fikk tak i koblingsskjema og underlag for motoren i en bok jeg fant hos Automobilia, og kom frem til et par komponenter som trolig kunne forårsake dette. Tok med universalinstrument og dro på prøvetur.
Etter å ha kjørt i 20 min stoppet motoren som før jeg leverte den på Møller. Fikk trillet inn på siden og krabbet under. Fant sensoren med brudd etter 3 minutter og kunne dra på møller og kjøpe delen dagen etter. Kundemottakeren jeg hadde vært mye i kontakt med satt der og syntes slett ikke det var pinlig at jeg selv hadde funnet feilen de ikke fant etter "timer" med testing og feilsøking og rådet om å bytte coilen som ikke var defekt.
Jeg holder stort sett kostnadene med Caravelle på et akseptabelt nivå ved å skru selv og bestille deler fra Tyskland eller USA. Tar PKK hos NAF. De har hittil ikke kommet med mangler jeg har syntes urimelige.
Selv om det er litt jobb, er Caravelle en uovertruffen bil når man har 4 barn og skal på tur. Det er fantastisk å kjøre Caramell igjen.