BayJON? transporter 1.6TD 1989 >>----> [Reg-rei

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

BayJON? transporter 1.6TD 1989 >>----> [Reg-rei

Post by Ørjan »

hei igjen..
-------------------------------------------------------------------------------------
Nå har jeg fått satt på reg reim på min motor, men når man dreier den rundt for hånd, flytter regreimen seg ett stykke utenfor
reim-hjulet som står på dieselpumpen.
-------------------------------------------------------------------------------------
:arrow: Først trodde jeg at noe var bøyd eller skjeivt. men så la jeg merke til at reim hjulet på dieselpumpen, står lenger framover i bilen enn reim hjulet på kammen (kan dette stemme)

:arrow: Kan forskyvningen ha noe å gjøre med at ex. reg-reimen er strammet for mye?

:?:Noen som har noe å tildele :?:

(har også byttet strammehjul og bolten til stramme hjulet, kan jeg ha strammet den skjeiv?)
Det kan nevnes at det nedre plastdekselet som står over regreimen
Måtte byttes, da det gamle var smeltet hull i 2 steder
Reimhjulene på vannpumpen, og reimhjule til oljepumpen, hadde lagt borti vet ikke om dette har noe med dette å gjøre,kjennes ikke ut som om at de tar borti det nye dekselet som er montert
You create your own universe as you go along.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Må vel ha noe med at dieselpumpa er ikke montert i riktig stilling. Kamhjul kan umulig være ut av stilling så lenge det er skrudd ordentlig til, men det er reimstrammeren som bestemmer 'banen' til reimen, sjekk den. Er tannhjula på dieselpumpa riktig montert med sin 'Woodruff' key?

Kan ikke skjønne annet enn at plastdekselet nede har enten vært feilmontert eller løs hvis det er gnidd hull i det.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

alt skal være riktig montert, men en ting jeg lurte litt på, hvilken vei skal man dreie strammehjluet, når man strammer.
(jeg har dreid det opp mot kam-hjulet)

Reimen går ca.2 mm utenfor reimhjulet på pumpen,
(kan jeg ha strammet strammehjulsbolten skjeiv)

EN ANNEN TING :!:

I dag ødela jeg en del :oops: , den står siden av oljekjøleren/oljefilteret
mulig det er olje pumpen, hvor får man tak i ny uorginal :?:
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Jeg strammet min vekk fra kamhjulet men kan ikke skjønne at det er noen stor forskjell. Kan aldri tro at du har bøyd strammehjulsbolten slik at det går skeivt, du bruker vel riktig moment?
Det som står ved siden av oljefilteret , som oljefilteret er skrudd til, er bare en brakett, det er ikke selve oljepumpa. Oljepumpa kommer du til etter at du har senket (og tømt!) bunnpanna. Hva har du ødelagt? Du tenker vel ikke på vakuumpumpa som står ved siden av?
Andrew Wilder 90198654
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

tror du får problem med plastdekslet over strammeren, hvis du strammer den feil vei.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

da er det vaakum pumpen jeg tenker på, men det var olje inni den,så trodde den hadde noe med oljen å gjøre..Bjørnar vet du hvilken vei den skal.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

hva er vakkumet til...bremse servoen?
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

husker ikke i farta hvilken vei den skal strammes, men du vil merke det hvis det er feil når du plasserer dekslet utenpå. (du får problem med å entre alle boltene til dekslet) Vacuumpumpa er til bremseservoen ja.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

det øverste dekselet er klipset på det er bare festet med en bolt

er det det nederste dekselet du tenker på?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Riktig, har du deksel av plast er det kun en bolt i midten, resten er klips. Uansett hvilken vei du strammer reimen er det vanskelig å tenke seg at reimen skulle gni mot bolten, såpass avstand har du tross alt.
Andrew Wilder 90198654
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

:arrow: Tror jeg har funnet feilen, det er mye slark i akslingen som kommer ut av dieselpumpen
(den som reimhjulet sitter på)
mulig den forrige registerreimen har vært strammet for mye

:arrow: Men toppen er helt idiotisk, den kan flyttes mye fram og tilbake selv om alle boltene står i. med andre ord vinkelen på reimhjulet festet på kammen flytter seg, hvordan kann man vite når dette står beint i forhold til de andre hjulene :?:

....hadde satt sammen hele motoren, da jeg oppdaget at reg-reimen flyttet seg...

......nå har jeg tatt alt fra hverandre..... alle fri dagene går rett til H.lvete

Jeg går og graver meg ned,hvorfor kan ikke det komme en skyBert og si, du bare gjør sånn og sånn, og så må du passe på og ikke gjøre sånn og så skal du gjøre det i denne rekkefølgen....og vips ferdig

Veldig slit når man begynner å skru på en ny type motor,må liksom lære alt på nytt..Ta ett ex. hadde montert dynamoen, da jeg skulle feste plastdekselet som går over regreimen selvfølgelig hadde jeg ikke plassert den bolten som ser ut som en T....så hele dynamoen med oppheng måtte av....Må si at det hadde gjordt seg med en haynes manual på denne bilen..... de andre manualene synes jeg sUUger BIG time

Jeg går ganske enkelt og graver meg ned...Takk for meg hilsen Ørjan
roars
-
-

Re: BayJON? transporter 1.6TD 1989 >>----> [Reg

Post by roars »

Strammehjulet skal strammes til høyre mot pumpa, dvs det skal henge, og så tørne mot pumpa.
Dvs. når du står foran motoren, skal strammeren MOT klokka.

Du har ikke satt strammehjulet feil vei da ?ut/inn ?
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Ørjan wrote: av....Må si at det hadde gjordt seg med en haynes manual på denne bilen..... de andre manualene synes jeg sUUger BIG time

Jeg går ganske enkelt og graver meg ned...Takk for meg hilsen Ørjan
Bentley er nok den beste...
Eller tyske ershold om man mestrer språket.
Roar Sørnmo
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

jeg har begge de..
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Jeg har nå brukt hver helg og hver mandag for å jobbe med en 1.6TD bitvis og ute i kulda dersom været er OK, har ikke hastverk. Har bygget opp motoren igjen og den er nesten startklar når VAG klarer å skaffe meg en ny stuss for kjølesystemet som ikke er oppspist inni og som holder på sin tetningsring. Nå er det ikke en eneste del jeg ikke har vært borti - så bare spør!
Skjønner ikke helt hva du strever med når du nevner topplokket og hvor bevegelig den er. På min var det ikke mer enn 0.5- 1mm bevegelse på boltene når alle var løst satt inn. Så lenge alle hull til væske og olje møtes skulle det ikke oppstå problemer. Men hvis du kan flytte på din så mye at hjulene står galt i forhold til hverandre så har du et problem med din topp - utvidede bolthull? Feil bolter?
Har du skaffet deg JustKampers sin lille bok om 1.6TD? Spesielt bra er den ikke, men alle momenter står der og du slipper å vade gjennom tusen Bentley-sider for å kjapt finne det du trenger. Ellers er Bentley helt topp.
Høres skummelt ut med en dieselpumpa med så mye slark, er den verdt å bruke videre?
Andrew Wilder 90198654
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

når stramme hjulet henger ned, skal det strammes mot kammen, ellers får man ikke på plastdekselet....

Men som jeg har sagt, det er litt slark i akslingen til pumpen, dette gjør at reimhjulet vrir seg

setter man strammehjulet på feil vei, vil det ikke snurre

Jeg har veldig hastverk,har brukt mine siste kroner på denne bilen. Den skulle være firma bilen min, og får ikke noe igjen for den når den er i deler, Blir bare helt oppgitt. Har så myye annet å tenke på at dette lille her tar knekken på meg,,,Men vi får se. hva jeg finner ut i morgen...

Problemet med topp og bolter, er at toppen kan beveges betydelig mye når boltene står i, dette må ha en liten faktor

litt her og litt der. og vips så går det ikke
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Hvorfor mitt navn er i topice, si det. :P Men, reimen strammes ved å vri strammehjulet med klokken ihvertfall. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Post Reply