T3: Motor til 81 mod T3 pickup ønskes kjøpt.

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
Steinar Thomassen
Phone: 90879171

T3: Motor til 81 mod T3 pickup ønskes kjøpt.

Post by Steinar Thomassen »

Orginalt står det en 1,6D montert, motorkode CS.

Evt. om noen har forslag til andre motorer det går an å få godkjent i den?

Plug & play, ikke noe som krever mye skruing, da kan jeg heller fikse motoren som står i...

Holder til i Stjørdal/Trondheim, så om det er noen i nærheten har motor er det en fordel.
(Men alt av interesse).

Mvh
Steinar Thomassen
90879171
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: T3: Motor til 81 mod T3 pickup ønskes kjøpt.

Post by Rikskringkastingen »

Du får nok godkjent ombygging til alle de motorene som har vært levert originalt i T3.

Det er muligens ikke så lett å finne en brukt CS som ikke er totalt utslitt. Nyere 1,7 sugediesel med motorkode KY er kanskje enda vanskeligere å finne her i Norge. 1,6 turbodiesel med motorkode JX bør vel være mulig å finne brukt. Men hvis du skal ha turbo, så må du bygge om litt småtteri i motorrommet. Blant annet ny luftfilterboks.

Blokk og topp kan brukes fra mange andre VW med 1,6 eller 1,9. Bunnpanne og motorfester må flyttes over, og kanskje litt forskjellig med manifolder, dieselpumpe, dynamo og slangestusser. Vær obs på at motorblokka på 1,9 er ca 15 mm høyere, og da kan det for eksempel bli noen konflikter mellom eksosanlegg og motorfester. Hvis du er ute etter driftssikkerhet, så kan det være lurt å se etter en motor med oljedyser som kjøler stemplene fra undersida. Mangelen på slike er vel den største svakheten på CS-motoren. Hvis du vil ha det så originalt som mulig, så kan et alternativ være CR fra f.eks. Golf 1. Denne har annen bunnpanne, og litt forskjeller på dieselpumpa. Men blokk og topp er mer eller mindre identisk som CS. På grunn av lettere bil og mindre belastning, holdt disse motorene veldig mye lenger i personbilene enn i T3.

Jeg har en komplett CR liggende, det ser ut som den kommer fra en Golf. Fikk den med på kjøpet sammen med en JX jeg kjøpte nylig. Har ligget lagret i en container i mange år. Tilstand ukjent, jeg har bare sjekket at motoren går rundt. Kanskje den kan være verd en tusenlapp? Må hentes i Vestfold.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: T3: Motor til 81 mod T3 pickup ønskes kjøpt.

Post by Tur-Bo »

Ellers har skaravelle bygget om sin bil " dieseldjevelen" og satt inn en 1,9 sugediesel fra skoda, du finner prosjekttråden blandt T3 prosjekter.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Post Reply