Noen som har en klar idè om hva som er normal arbeidstemp. på en TD.
Og evt tips om hva som kan få den til å øke...?
Jeg har hatt en misstanke om at den var for varm, så jeg kjøpte biltemas vanntempmåler og koblet den opp for å sjekke. Ser ut til at den ligger og dupper rundt 100 grader til vanlig.
Arbeidtemp. på TD
-
Turbo Camper
- -

Arbeidtemp. på TD
For tiden uten buss, men med leketøy.
Dette er faktisk en ganske normal temp til å være JX`n. Den ligger ganske så høyt i normal driftstemp. Er den litt sliten,så kan den øke en tanke,da den må streve litt mere på høyere turtall. På min Syncro,som hadde JX( nå 1.9 TDK)er det en vifte som slår inn for avkjøling av eksos/ innsugsmanifoil når den overstiger 104-105 grader i driftstemp. Dette er en av grunnene til at ekstra oljekjøler og intercooler er flott på disse motorene. Senker arbeidstempen endel. Min JX lå ganske konstant med tempnåla rett over lysdioden under vanlig drift.Nå ligger den like under, med en mye morsommere motor. Håper dette hjelper litt.
MVH Eivind.
MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Re: Arbeidtemp. på TD
Bruker å gå høyt..så det er nok ikke unormalt.Turbo Camper wrote:Noen som har en klar idè om hva som er normal arbeidstemp. på en TD.
Og evt tips om hva som kan få den til å øke...?
Jeg har hatt en misstanke om at den var for varm, så jeg kjøpte biltemas vanntempmåler og koblet den opp for å sjekke. Ser ut til at den ligger og dupper rundt 100 grader til vanlig.
Er vel derfor de er så enormt lette å varmkjøre, med de problemene det medfører.
Jeg kjører syntetisk olje, tempen går faktisk ned da.
Roar Sørnmo
Jeg har faktisk vanskeligheter for å få min varm nok. Når den ikke er under last blir den nesten kald, å ha hørt fra VW at dette er normalt for en god motor. Nålet sjeldent når opp til lysdioden. Motoren bruker ikke spesielt mye olje og er gjerrig på dieselen og jeg er strålende fornøyd med den. Min andre (Syncroen) rett før den ble demontert var blitt varmkjørt og nålet lå et godt stykke over dioden selv på tomgang. Den hadde meget dårlig kompresjon og drakk olje som en fisk. Kanskje dette med tempen dersom alt annet (termostat, radiator, vannpumpe osv.) er i orden, er en god indikasjon på tilstanden på din motor.....
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.