Lufting av clutch

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perk
-
-

Lufting av clutch

Post by perk »

Skal lufte clutchen. I Bentley manualen står det (hvis jeg forstod det rett) at jeg ikke må forveksle bremsevæske og "clutchvæske". Bruker en vanlig bremsevæske i cluchsystemet?
Asbjørn Sundal
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
roars
-
-

Re: Lufting av clutch

Post by roars »

perk wrote:Skal lufte clutchen. I Bentley manualen står det (hvis jeg forstod det rett) at jeg ikke må forveksle bremsevæske og "clutchvæske". Bruker en vanlig bremsevæske i cluchsystemet?
Clutch/brems har samme væskebeholder.
Roar Sørnmo
perk
-
-

Post by perk »

Og hvor sitter lufteventilen for clutchsystemet (og væskebeholderen)? Nybegynnerspørsmål, men jeg er ny på T3. Eneste bilen jeg noensinne har eid før dette var en T2
Asbjørn Sundal
low 91
-
-

Post by low 91 »

Sitter til venstre for starteren når du kikker ned i motor-rommet.

MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
roars
-
-

Post by roars »

perk wrote:Og hvor sitter lufteventilen for clutchsystemet (og væskebeholderen)? Nybegynnerspørsmål, men jeg er ny på T3. Eneste bilen jeg noensinne har eid før dette var en T2
Må ha vakumlufter, eller annen innretning som suger ut bremsevæsken.
Nytter ikke med pumpelufting.

Slavesylinderen står oppå girkassa, ved siden av starteren.
Luftenippelen rett opp.
Roar Sørnmo
amubus
-
-

Post by amubus »

på fyllingen er bakom speedometeret. ta tak i bakkant av det svarte dekselet og dra forsiktig............
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
perk
-
-

Post by perk »

hmm. Snakket med en meksniker som sa at det han pleide å gjøre med clutchsystemet var å bruke en sånn "gammeldags" oljeflaske med pumpehåndtak. Han satte slange på denne og pumpet/presset bremsevæske inn i nippelen, sa han. Det ble litt søl, men funket fint og car superenkelt. Han sa at luften ville bli presset ut av samme nippelen (sammen med litt bremsevæske). Noen erfaring med dette?

Eller kanskje det er noen på ruten min som kan hjelpe meg? Skal på langtur i kveld, og clutchen er ikke helt god. Den fungerer, men det er STOR vandring før pedalen tar, og den tar kun helt nede ved gulvet. Har også en "metall mot metall" gnisselyd (høres ut som to metallskiver som gnisser mot hverandre) når jeg gasser og motoren er kald. Når jeg har kjørt en stund, virker det som lyden forsvinner (eller blir svakere). Hvis jeg gasser med clutchen nede, er det ingen lyd.

Ruten er Bergen - Trondheim om Beitostølen.
Asbjørn Sundal
roars
-
-

Post by roars »

perk wrote:hmm. Snakket med en meksniker som sa at det han pleide å gjøre med clutchsystemet var å bruke en sånn "gammeldags" oljeflaske med pumpehåndtak. Han satte slange på denne og pumpet/presset bremsevæske inn i nippelen, sa han. Det ble litt søl, men funket fint og car superenkelt. Han sa at luften ville bli presset ut av samme nippelen (sammen med litt bremsevæske). Noen erfaring med dette?

Eller kanskje det er noen på ruten min som kan hjelpe meg? Skal på langtur i kveld, og clutchen er ikke helt god. Den fungerer, men det er STOR vandring før pedalen tar, og den tar kun helt nede ved gulvet. Har også en "metall mot metall" gnisselyd (høres ut som to metallskiver som gnisser mot hverandre) når jeg gasser og motoren er kald. Når jeg har kjørt en stund, virker det som lyden forsvinner (eller blir svakere). Hvis jeg gasser med clutchen nede, er det ingen lyd.

Ruten er Bergen - Trondheim om Beitostølen.
Jeg foretrekker vakum...slipper også søl.
Lyden er nok utløserlageret.
Roar Sørnmo
perk
-
-

Post by perk »

OK. To spørsmål da:

1. trenger jeg et spesielt verktøy for vakuum?

2. Utløserlageret: kan jeg oppleve at bilen konker helt ut på turen, eller er det ikke krise?
Asbjørn Sundal
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

klarer du å pumpe opp høyere pedal? hvis ikke da er det ikke luft..heller at det da er trykkplaten/utløserlageret..du må og sjekke braketten bak
som holder slavesylinderen
perk
-
-

Post by perk »

Tenkte det var noe sånt. Tror ikke jeg får tid til å sjekke det før jeg drar. Regner med at det ikke er noe krise (nybegynner og litt paranoid, derfor trenger jeg bekreftelse på at det er ok :shock:), altså at jeg ikke risikerer full stopp på fjellet et sted.
Asbjørn Sundal
roars
-
-

Post by roars »

perk wrote:OK. To spørsmål da:

1. trenger jeg et spesielt verktøy for vakuum?

2. Utløserlageret: kan jeg oppleve at bilen konker helt ut på turen, eller er det ikke krise?
1
JA!
Her er en type Würth har....http://194.19.67.96/wn_eh.exe/VisInfo?a ... e=30000839

2
Neppe...
Roar Sørnmo
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

112wboxer wrote:klarer du å pumpe opp høyere pedal? hvis ikke da er det ikke luft..heller at det da er trykkplaten/utløserlageret..du må og sjekke braketten bak
som holder slavesylinderen
de4tte kan jeg svare på da dette er min gamle bil.. den kan pumpes op om man tar 4-5 kjappe pumpinger blir pedalen litt høyere..
men kan jo også være at som det er nevnt trykkplaten begynner å bli litt sliten..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Post Reply